Via-sat vs. forbrukerrettigheter.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309
Har i en tid nå hatt vis-sat pvr, forøvrig en helt utmerket pvr. Helt til jeg fikk høre:
Hvis man slutter hos viasat for så å begynne hos for eks. cd, da mister man plutselig
alt som er lagret på hard-disken, ingen adgang lengre. Adgangen henger nøye
sammen med oppegående abonnement.
Punktum!

Undersøkte det samme hos Riks-TV og CD. Der kan jeg bruke innholdet på
hard-disken så mye jeg lyster etter endt abonnementsavtale, altså det jeg
har betalt for å få. En harddisk er jo ment for opptak, og et opptak er noe
man ser på senere, i noen tilfeller meget senere, uten at noe andre har noe med det.

Mener her at via-sat er på ville veier, helt utrolig at slik praksis finnes,
etter min mening, har lyst til å gå videre med dette i god tid før abonnementet
opphører, noen her som har synspynkter på dette, er det noe her som har gått meg hus forbi?

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Jeg har erfart at Get er (var?) akkurat slik, men jeg trodde faktisk Via-sat var noe mere kundevennlige.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.257
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Er det ingen som har hacket disse boksene slik at opptak kan kopieres ut til PC?

Arne K

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309
Dazed skrev:
Cobra2 skrev:
Er det ingen som har hacket disse boksene slik at opptak kan kopieres ut til PC?

Arne K
Hva med Dreambox?
Hvorfor det, hvorfor skal jeg liksom være en "hacker" for å få tilgang til allerede betalt vare?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.319
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
realist skrev:
Dazed skrev:
Cobra2 skrev:

Arne K
Hva med Dreambox?
Hvorfor det, hvorfor skal jeg liksom være en "hacker" for å få tilgang til allerede betalt vare?
Jeg mente ikke at du burde hacke noe eller kjøpe Dreambox. Det var en refleksjon ment som et svar til Cobra2.

Ang. spørsmålet ditt er det vel bare kontrakten din med Viasat og en telefon til forbrukerrådet som kan svare på om viasat har lov til å fjerne tilgangen din til lagrede programmer når du sier opp abonnementet eller ikke.

Med GET tipper jeg det stiller seg annerledes, siden det er de som eier dekoderen, som må leveres tilbake hvis du sier opp abonnementet.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309
Dazed skrev:
realist skrev:
Dazed skrev:
Cobra2 skrev:

Arne K
Hva med Dreambox?
Jeg mente ikke at du burde hacke noe eller kjøpe Dreambox. Det var en refleksjon ment som et svar til Cobra2.

Ang. spørsmålet ditt er det vel bare kontrakten din med Viasat og en telefon til forbrukerrådet som kan svare på om viasat har lov til å fjerne tilgangen din til lagrede programmer når du sier opp abonnementet eller ikke.

Med GET tipper jeg det stiller seg annerledes, siden det er de som eier dekoderen, som må leveres tilbake hvis du sier opp abonnementet.
Get er uansett uaktuelt, de har bare kabel. Via-sat dekoderen har jeg kjøpt.
I kontraktsvilkårene er dette ikke nevnt i det hele tatt,
tilgangen på lagret materiale på hard-disk etter endt abonnement.

Jeg må anta at denne problemstillingen angår langt flere enn meg,
har så langt ikke funnet noe i kontraktsvilkårene som beskriver dette.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.257
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Jeg tenkte IKKE dreambox e.l pirat-ting.
Jeg mente at firmware burde vært hacket uansett, da du,(etter det jeg har forstått:), selv med abbonement i orden, ikke har anledning til å
få kopiert ut innholdet.

Arne K

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309
Cobra2 skrev:
Jeg tenkte IKE dreambox e.l pirat-ting.
Jeg mente at firmware burde vært hacket uansett, da du,(etter det jeg har forstått:), selv med abbonement i orden, ikke har anledning til å
få kopiert ut innholdet.

Arne K
Enig, man ber om bråk med slike for forbrukerne irriterende løsninger.
Lurer på om det er mulig å ta opp fra tv`n med en annen harddisk
samtidig som avspilling fra via-sat pvr skjer på tv`n?

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.273
Torget vurderinger
1
realist skrev:
Har i en tid nå hatt vis-sat pvr, forøvrig en helt utmerket pvr. Helt til jeg fikk høre:
Hvis man slutter hos viasat for så å begynne hos for eks. cd, da mister man plutselig
alt som er lagret på hard-disken, ingen adgang lengre. Adgangen henger nøye
sammen med oppegående abonnement.
Punktum!

Undersøkte det samme hos Riks-TV og CD. Der kan jeg bruke innholdet på
hard-disken så mye jeg lyster etter endt abonnementsavtale, altså det jeg
har betalt for å få. En harddisk er jo ment for opptak, og et opptak er noe
man ser på senere, i noen tilfeller meget senere, uten at noe andre har noe med det.

Mener her at via-sat er på ville veier, helt utrolig at slik praksis finnes,
etter min mening, har lyst til å gå videre med dette i god tid før abonnementet
opphører, noen her som har synspynkter på dette, er det noe her som har gått meg hus forbi?
Hvis denne kopisperren ikke har annet funksjon enn å sperre deg fra å bytte til konkurrerende leverandør, så tror jeg den er lovstridig. Send leverandøren en mail hvor du ber de fristille ditt innhold, ellers så vil du gå videre til forbrukermyndighetene for å få din rett.
(Dog, kan de ha krav på å få dekket sine direkte kostnader relatert itl kopieringen).

Topp Bunn