Vi invaderer Sverige:

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.245
Torget vurderinger
1
Ja! Hvor? Retning E10 mot Kiruna!

http://www.mil.se/sv/Om-Forsvarsmak...sponse-2010/Ovningen-avslutas-pa-svensk-mark/

Scenariot

Ramen kring övningen är två länder i nordvästra Skandinavien, Northland och Eastland.
Under många år har Eastland hävdat sin lagliga rätt att få tillgång till Narviks hamn och till de olje- och gastillgångar som finns på norra Helgalands kust. Eastland har på senare tid även hävdat att en ny gräns ska dras, vilket skulle innebära att Ofoten och Lofoten tillhör Eastland. Eastland har framryckt in över Northland sydöstra gräns ner mot Narvik/Bogen och ska nu pressas tillbaka i en multinationell operation.

-høres ikke helt ukjent ut, det der.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Kort brutalt og ikke så veldig unøyaktig kan man oppsummere vår kriger mot Sverige slik:

Våpenhviler mellom norske og svenske styrker ble stort sett alltid ingått inne på "svensk" territorium!

Problemet var danskene som ikke greide sin del av jobben, så for å unngå at Danmark endte som svensk provins avga den danske kongen alltid norsk område til Sverige som kompensasjon for å få beholde København.

Verden er ikke rettferdig !

Vi har et par "uløste problemer" med svenskene som vi må ta tak i før det går helt i glemmeboka! Og det er slett ikke oppe ved Narvik, så slik sett er denne øvelsen bare tøys!

Problemene heter:
1 Søndre Østfold ( Bohuslän )
2 Øst Trøndelag ( Jämtland og Härjedalen )

Jeg venter og venter og venter på at Kongen i sin nyttårstale skal hilse til nordmennene i de okkuperte områdene, Søndre Østfold og Øst Trøndelag! Hadde han gjort det ville jeg ha tilgitt kongehuset både Ari Behn og mere til og igjen blitt 100% royalist !! ;D ;D ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.590
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Spiralis skrev:
1 Søndre Østfold ( Bohuslän )
Bohus len er vanvittig mye mer enn et "Søndre Østfold". Når Snorre skrev at vikingkongene "var i Viken over vinteren" var det gjerne på kongsgårdene fra Tanum og sørover de holdt til. Ormen Lange, skipet som "bygdes i Norges land utav de beste emnom" ble til på Orust. Norges hovedstad (og Skandinavias største by) tidlig i middelalderen lå i Konghelle ved Bohus festning. Under Kalmar-unionen styrte dronning Margrethe Skandinavia fra Konghelle og Bohus. Det var selve indrefileten som ble skåret ut av Norge i 1658. Etter den svenske overtagelsen har historien om Bohus blitt kollektivt fortrengt fra norsk historieskrivning, og fikk selvsagt aldri noen plass i svensk historieskrivning. Vae Victis, som romerne sa.

Personlig har jeg kjøpt tilbake ca 1658 kvadratmeter. Kanskje svenskekongen kan ta Ari som et avdrag på resten?

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
891
Jeg tror du må lenger øst enn til Sverige for å finne "Eastland"........

V

vredensgnag

Gjest
For oss som markerer Slaget ved Langnes Skanse hver 9. august ... er dette søte toner.

Den franske prokuratorsønnen og overløperen som ble forært den svenske tronen fikk seg noen rapp da. Men hva hjalp vel det?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.245
Torget vurderinger
1
Trøsten er at Volvo og SAAB er solgt til noen helt andre.. ;D

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Asbjørn skrev:
Personlig har jeg kjøpt tilbake ca 1658 kvadratmeter. Kanskje svenskekongen kan ta Ari som et avdrag på resten?
Bravo! La oss "snik-annektere" bit for bit - til slutt har vi tatt heile greia! Her i nord, jober vi med Lappland, Norrbottens og Væsterbottens læn. Vi eier snart Jæckvik, Tærnaby og Hemavan. Her er det bare å stå på!

mvh. VilhelmW

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Gubra skrev:
Historisk empiri gir vel et ganske godt grunnlag for å anta at den neste krigen også blir mot Sverge! ;D

Det er sikker "å sjite i eget reir", men å satse på forsvaret i Nord Norge på bekostning av de gamle grensefestningene mot Sverige synes meg noe feil. :-\

Faren fra Øst er Svensken !! Med røtter fra Østerdalen vil jeg hevde det ganske bestemt!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Spiralis skrev:
Gubra skrev:
Historisk empiri gir vel et ganske godt grunnlag for å anta at den neste krigen også blir mot Sverge! ;D

Det er sikker "å sjite i eget reir", men å satse på forsvaret i Nord Norge på bekostning av de gamle grensefestningene mot Sverige synes meg noe feil. :-\

Faren fra Øst er Svensken !! Med røtter fra Østerdalen vil jeg hevde det ganske bestemt!
;D ;D ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.245
Torget vurderinger
1
Om ti år sitter svenskene fortsatt på et jagerfly som F16 uten problem flyr fra eller utmanøvrerer i dag, så med F35 kan vi bombe slottet til svenske-kongen uten de en gang forstår at det var ett enkelt fly som bombet dem....

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Nei nei nei Bjørn!! Hvis Madde bor i slottet må det for alt i verden IKKE bombes!!
Hjemmet til den der svenskedusten hun er forlovet med derimot....... ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.245
Torget vurderinger
1
Terminate them... -ellers vil vel det svenske kongehuset fortsette å tro at de har noe her å gjøre... ;D

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.083
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Ønsker svenske styrker hjertelig velkomne på norsk jord.
På tide at vi samarbeider, spør du meg.
Antar at de oppfører seg bedre enn enkelte andre utenlandske gjester jeg husker fra det glade 80-tall, noen trodde det var krig på fritiden også. :D

Hvorfor har ikke våre avdelinger så flotte navn, forresten?
Arméns jägarbataljon ur Norrbottens regemente, och Livgardets dragonbataljon
Det må jo bare være noen staselige karer.
Jeg får assosiasjoner til gamle svenske offisersfilmer og feiende marsjmusikk, men det er vel bare meg...

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.245
Torget vurderinger
1
Jøgga skrev:
Ønsker svenske styrker hjertelig velkomne på norsk jord.
På tide at vi samarbeider, spør du meg.
Antar at de oppfører seg bedre enn enkelte andre utenlandske gjester jeg husker fra det glade 80-tall, noen trodde det var krig på fritiden også. :D

Hvorfor har ikke våre avdelinger så flotte navn, forresten?
Arméns jägarbataljon ur Norrbottens regemente, och Livgardets dragonbataljon
Det må jo bare være noen staselige karer.
Jeg får assosiasjoner til gamle svenske offisersfilmer og feiende marsjmusikk, men det er vel bare meg...
Vi har jo slagferdige navn som "Kystjegerkommandoen", "Panserbataljonen", "Telemark Bataljon", "Hans Majestet Kongens Garde". Regimenter som taktisk avdelinger har vært nedlagt i mange år nå, og forsvant ut med Telemark Regiment, som TMBN var administrativt underlagt til daglig. Så da har vi et utall bataljoner og et par brigader igjen i vår lille mobiliseringshær på 9500 mann og en samling med HV-soldater der knapt 3500 mann er i en beredskapsstyrke med fine navn som "Lyra", "Delfin" eller "Claymore".

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Og PBN har da i det minste Dragoner og Rittmestere, men det står seg dårlig mot de svenske eksemplene til Jøgga.

Jeg har vært på fest med en Primer Teniente fra Furza Area Argentina, det var både grad og våpengren som hadde vasket seg. Det kan dog hende at jeg har stavet det feil :)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.245
Torget vurderinger
1
Det hjelper ikke stort med all verdens prangende faner og glitter, stas og flotte titler når man får juling av en en undertallig styrke som seiler halve jorda rundt bare for å sparke styrkene dine av svabergene..! Og de er nokså konservative med medaljer og annet skryt på sine uniformer...

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
bjornh skrev:
Det hjelper ikke stort med all verdens prangende faner og glitter, stas og flotte titler når man får juling av en en undertallig styrke som seiler halve jorda rundt bare for å sparke styrkene dine av svabergene..! Og de er nokså konservative med medaljer og annet skryt på sine uniformer...
Det var da voldsomt.

Nu vel. Det var vel navn og titler den siste passiaren omhandlet, så jeg velger å være begeistret for både tittel og våpengren på tross av Falklandsøyene.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.245
Torget vurderinger
1
Joda, det var ikke kritikk jeg kom med, men kun en aldri så liten statuering av noen omstendigheter. Parader og glitter og stas er alltid fint å se på når det er velregissert, slik som når HMK er ute å marsjerer litt.

Dette med navn og slikt på avdelinger dreier seg også om tradisjoner og historiske tidslinjer. Slik som Bn 2 på Skjold, som sporer sine aner tilbake til IR 16 som gjorde god innsats i kampene om Narvik. I dag finnes ikke IR 16 lengre, men i gamle 6. Divisjon var det meningen at divisjonen skulle settes opp med avdelinger som hørte under regimentene slik ordningen var da.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
bjornh skrev:
Joda, det var ikke kritikk jeg kom med, men kun en aldri så liten statuering av noen omstendigheter.
Den var nydelig, Bjørn, krysser fingrene for at jeg får brukt den i en diskusjon snarest ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.245
Torget vurderinger
1
;D

-hehe, det er vel en aldri så liten dobbelthentydning i den setningen der. Samtidig som sier at "jeg påpeker at det er sånn!"

Topp Bunn