VHS hifi

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Ser at kassettspilleren har fått sin renessanse her på sentralen og bånd har alltid hatt sitt publikum. Men hva med de VHS spillerne som brukte hele båndbredden til stereo (Panasonic hadde noen?) Var ikke dette omtrent det beste? Det slo vel aldri helt an og i likhet med digitale fysiske hirez format forsvant i all stillhet. Tok et lite søk og fant noen DIY tråder der ideen var luftet om å modifiserer spillere til å bruke hele båndbredden til lyd.

Så vidt jeg husker brukte standard VHS et parallelt spor til lyd mens video ble avlest roterende på skrå av tapen, slik at båndbredden var større enn bredden på selve tapen. Panasonic modellen (eller hvem det nå var som hadde dette) brukte dette hodet til lyd.
En kamerat hadde en slik spiller. Koblet til Doxa gulvstående (6.2 eller 8,2?) og Electrocompaniet pre og Doxa/Audio 60 watter og Micro Seiki DX1000 var dette gode saker i 1990.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.911
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
Mener Sony også hadde noen modeller hvor man kunne velge mellom standard bilde/lyd, og hirez pcm audio.....
 

vega jon

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2011
Innlegg
1.370
Antall liker
1.185
Sted
bærum
Torget vurderinger
3
du hadde og noen kule multitrackere som gikk på vhs:)
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Kunne vært artig å finne slikt! Men nå blir det vel fort samleobjekter.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.662
Antall liker
21.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Å Gud. Maskiner med roterende magnethode. Vi hadde slike i seismikken en tid. Koko vedlikeholdsbehov. Men ok. Noen liker å holde gamle ting i orden. Jeg liker både å se og høre på gamle ting. Men å eie slikt og holde det i orden? Not me…
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.991
Antall liker
20.055
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
@OKA
VHS hadde som standard et separat lydhode som var i Mono (noen få av stereomodellene hadde dette i stereo også).
Øverste grensefrekvens var p.g.a. den lavebåndhastigheten begrenset til ca. 8-10KHz.
På HiFi-Stereo maskinene hadde du 4 roterende videohoder på tromlen, 2 til video og 2 til audio.
P.g.a. den høye rotasionshastigheten var den øverste grensefrekvens (teoretisk) 5 MHz (nøtvendigt for video).
Derfor kunne disse maskinene levere audio med 20Hz-20KHz indenfor +- 1 dB og med et signal/støyforhold på opp til 90dB.
Veldig bra dengang (også i dag).
Nogle få av de, Panasonic og de store Akai mod. 10-12 & 15 hadde en funktion "Audio only", som slog fra videokretsløp
og fungerte da som ren audiomaskin (forløperen for DAT).
Ser man bort fra systemets svakheter som båndsalat, rensning o.a. var dette win-win. HiFi-kvalitet og lang spilletid som kombination
av langsam båndføring og allikevel stor hastighet forbi hodene.
Hadde i mange år en Akai VS-15, og som audiorecorder basket den alle kassettspillere med flere hestelengder ;)
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.009
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
På 90-tallet fantes det mange VHS-spillere som var merket "VHS Hi-Fi Stereo", og de kunne brukes til høykvalitets analog lydinnspilling.
Jeg hadde en Panasonic, kjøpt da ungene var små på 90-tallet. Jeg gjorde en del opptak fra lånte CDer på den og det låt fantastisk. Desverre overlevde den ikke tre små barn, den ble kassert da CD og DVD kom. Jeg kjenner musikere som brukte systemet til egne konsertopptak.
Såvidt jeg husker var prinsippet at man brukte hele båndet til innspilling av lyd, ingen video. Tror spilleren min hadde en setting for audio only. Det var stabilt og robust og funket på billige kasetter.
Kanske verd å se etter fungerende spillere på loppemarked, se etter merket "VHS hifi"
Billigere enn spolebånd :)
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.911
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
Vi hadde datarecordere på jobb fra tidlig 90-tall, fra engelske Avalon Electronics... disse fungerte stort sett utmerket til vi forlot alt av tapemedia for knappe ti år siden... rett nok brukte Avalon-recorderne SVHS, men likevel...
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.009
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Mye info på Youtube om dette, søk på VHS hifi

Forresten ligger det mange billige VHS hifi spillere på finn.no
 
Sist redigert:
Topp Bunn