Trenger justering av tonnasjen. Noen som har prøvd opplegget?
Ja, generelt er det et greit tips å spise maten - ikke drikke den. Blir ikke mye metthetsfølslse av å drikke juice eller melk. Sukker dukker opp i ganske store mengder der man ikke alltid tenker på det. Den norske klassikeren brunost er vel ca 40% sukker, det meste av fruktjuicer ligger på rundt 10% (like mye som cola), skummet melk har 4.6%, norsk "yoghurt" er nesten alltid søtet ganske mye, de fancy melkedrikkene som finnes er proppfulle av sukker osv osv.Juice er livsfarlig, like mye sukker som Cola etc. Samme med melk, alle typer. En liter melk om dagen er nesten en halv kilo sukker pr. uke - eller25 kg. på ett år!
Helt enig! Du oppsummerer i den setningen det som det hele handler om.Regner med at du vil varig ned i vekt. Da heter det ikke slanking, men livsstilsendring. Dette er et prosjekt som vil ta tid.
1 time i sone 4-5 er utrolig mye selv for en toppidrettsutøver....Helt enig! Du oppsummerer i den setningen det som det hele handler om.Regner med at du vil varig ned i vekt. Da heter det ikke slanking, men livsstilsendring. Dette er et prosjekt som vil ta tid.
1 kilo fett tilsvarer 7000 kalorier. Reduserer du det daglige matinntaket ditt med 1000 kalorier pr dag vil du dermed miste ca 1 kg i uka. Problemet er substans. 1000 kalorier reduksjon pr dag er mye og de færreste klarer en så drastisk reduksjon. 500 kalorier derimot klarer de fleste og da vil du miste ca 0.5kg i uka. Det er 26kg på ett år hadde det ikke vært for en at kroppen tilpasser seg det reduserte kaloriinntaket temmelig raskt. Etter 3-4 måneder vil du sannsynligvis merke stagnasjon og da er det viktig å ikke gi opp. Det er tross alt en livstilsendring vi snakker om.
En voksen mann i beste alder har en hvileforbrenning (BMR - Trening.no) mellom 1800 og 2200 kalorier. Legger man det tallet fremme i panna hver gang man spiser ett "herremåltid" så vil man raskt forstå hvorfor man legger på seg. Men så har vi ett verktøy til; fysisk aktivitet. Marit Bjørgen inntar 5500 til 6000 kalorier daglig i sesong for å beholde formen. 8 måltid daglig. Du kan selv prøve å stappe i deg det samme antallet og se hvordan du føler deg. Men så er langrenn sammen med boksing den sporten i verden som forbrenner mest selv i lave pulssoner. Legg deg i pulssone 4,5-5 over tid i langrennsporet og du brenner opp mot 1000 kalorier i timen. Da er det ikke så rart at den Kvikk Lunsjen smaker godt. En pulsklokke kan være ett verktøy som forteller deg noe om ditt daglige kaloriforbruk og jeg kjenner mange som har blitt overrasket over hvor lite dem forbrenner til tross for at dem mener dem lever ett aktivt liv. Sjekker jeg min egen klokke så forteller den meg at jeg i påska i år satte ny rekord:
Langrennstur på 34 minutter i rolig tempo med bikkja. Etterfulgt av 2.5 times langrennstur i sone 4 til 5. Ny tur med bikkja midt på dagen før det ble en tur på telemark i bakken. På ettermiddagen en ny tur på ca 1 time i sone 4 til 5. Kveldstur med bikkja = 3564 kalorier
Hadde jeg spist egg og bacon med smør på skiva til frokost, stor lunsj, kjøttkaker med brun saus, dessert og deretter litt snacks på kvelden som belønning så hadde jeg våknet neste dag enda litt fetere en jeg var til tross for at jeg brukte opp 3564 kalorier dagen før.
Nok kalorier... brett opp ermene og tenk over hva du stapper i kjeften. Kombiner dette med at du tørr å få litt puls så er mye gjort. Innfør dette permanent og du vil gjøre deg selv den aller beste tjenesten i livet du kan gjøre. Dessuten vil den gode middagen du unner deg nå og da smake så MYE bedre og glasset med rødt vil nå uante høyder.
Mvh
BB
Melk er for kalver og spebarn!Kuttet en liter melk til lunsjen, og et par glass hjemme også. Drastisk reduksjon i glasscolainntaket fra maks.3 stk. på en stressa dag til kun en enslig en i ny og ne. LITT mer bevisst på brødmaten til lunsj, f.eks. det faktum at tre skiver brunost er det samme som en hel pose med salatmiks, ruccola, litt urter og krydder til sammen.... Rørte meg ikke en tomme, 34 kg. ned på 14 måneder.
Å trene av seg tilsvarende er usannsynlig mye arbeid - nesten urealistisk. Samt tidkrevende og slitsomt. Spill musikk i steden!
Meget imponerende Sluket! Nesten 2.5 kg i måneden / 0,6 kg i uka uten fysisk aktivitet. Det tilsvarer ett drastisk kutt i kalorier og slikt krever disiplin. Kutter du ut å spille litt musikk og heller bruker den tiden du får til overs til å øke pulsen og kondisen så vil du sannsynligvis få en gevinst av det også. I form av flere år til å lytte på musikk feks.Kuttet en liter melk til lunsjen, og et par glass hjemme også. Drastisk reduksjon i glasscolainntaket fra maks.3 stk. på en stressa dag til kun en enslig en i ny og ne. LITT mer bevisst på brødmaten til lunsj, f.eks. det faktum at tre skiver brunost er det samme som en hel pose med salatmiks, ruccola, litt urter og krydder til sammen.... Rørte meg ikke en tomme, 34 kg. ned på 14 måneder.
Å trene av seg tilsvarende er usannsynlig mye arbeid - nesten urealistisk. Samt tidkrevende og slitsomt. Spill musikk i steden!