Sport, sykkel og trening VGs vektklubb

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.587
Spis deg mett på en passe mengde fett og proteiner, mosjoner mer enn du gjorde før og drikk stort sett vann så går det ganske greit av seg selv som regel. Bytt ut øl med tørr hvitvin eller tørre øltyper (eksempelvis saison) - reduser alkoholinntaket om det er betydelig. Kutt ut søtsaker og lignende som inneholder mye sukker, ditto med store mengder pasta, ris og lyst brød. Om man er redd for å spise mye rødt kjøtt blir man god og mett av fjækre, fisk, egg, avokado og lignende. Godt er det også.

Det meste av opplegg som går ut på å føle seg sulten nesten hele tiden og spise kjedelig mat / følge nøye med på hva man spiser / telle kalorier er svært vanskelige å følge over tid fordi det er et ganske miserabelt tilvære. Mye diettmenyer ser ved første øyekast ok ut helt til man oppdager at stort sett alt som gir smak er tatt bort - som smør, olje og fett. Tilbakefallsprosenten er svært stor.

Det er etter hvert ganske tunge indikatorer på at kostholdsråd de siste tre-fire tiårene har vært feil. Man blir ikke tjukk av å spise fett.

Les eksempelvis her

The sugar conspiracy | Ian Leslie | Society | The Guardian

(eller for et kortere sammendrag se Den store feite forskningsskandalen)

For et eksempel på hvor tullete det er å telle kalorier prøv følgende:
- drikk et ganske stort glass (3dl) appelsinjuice og se hvor lang tid det tar før du føler deg sulten
- spis 200g biff og se hvor lang tid det tar før du føler deg sulten på ny

I begge tilfellene har du konsumert ganske nøyaktig likt antall kalorier.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.563
Torget vurderinger
24
Juice er livsfarlig, like mye sukker som Cola etc. Samme med melk, alle typer. En liter melk om dagen er nesten en halv kilo sukker pr. uke - eller25 kg. på ett år!

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.587
Juice er livsfarlig, like mye sukker som Cola etc. Samme med melk, alle typer. En liter melk om dagen er nesten en halv kilo sukker pr. uke - eller25 kg. på ett år!
Ja, generelt er det et greit tips å spise maten - ikke drikke den. Blir ikke mye metthetsfølslse av å drikke juice eller melk. Sukker dukker opp i ganske store mengder der man ikke alltid tenker på det. Den norske klassikeren brunost er vel ca 40% sukker, det meste av fruktjuicer ligger på rundt 10% (like mye som cola), skummet melk har 4.6%, norsk "yoghurt" er nesten alltid søtet ganske mye, de fancy melkedrikkene som finnes er proppfulle av sukker osv osv.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.039
Sted
Ytterst i havgapet...
Kunne definitivt trenge en reduksjon selv, selv om jeg er "bare" 93 og 187...... det dreier seg bare om å minke inntak ift forbruk....
Leiter sjøl etter "alternativer" .... :)

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.587
Clouet er å spise mat man faktisk blir mett av så slipper man å gå sulten hele tiden. Og å stoppe å spise når man merker at man er mett, det går ganske fort å venne seg til å spise litt mindre porsjoner enn man gjorde før. Da kan man fortsette å spise god og variert å sunn mat uten å sitte med kalkulatoren og kaloritabellene og ha maks angst hele tiden. Og drikk vann istedenfor alt mulig annet man drikker gjennom dagen. I Norge er det jo en lang kultur for å drikke smått absurde mengder melk eksempelvis, det er ingen som trenger en liter eller to melk om dagen. Om man ikke spiser fisk og ikke drikker melk kan man vet et normalt kosthold å i seg for lite jod og kalsium, men ost/yoghurt osv er et greit subsitutt for melk sånn sett. Husk på at nesten halve verdens befolkning er laktoseintolerant så det er vanskelig å kjøpe påstanden om hvor fantastisk viktig det er å drikke masse melk.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.039
Sted
Ytterst i havgapet...
Melk er vel fortsatt et greit kalsiumtilskudd for "godt voksne", men det er jo forskjell på et par glass og en liter eller to......

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
5.832
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Jeg er ingen ekspert, men jeg har kjøpt ett aktivitetsbånd - fitbit - da er det ganske greit å plotte inn ønsket forbrendte kalorier osv per dag. Gir kanskje ett spark for en ekstra kveldsstur f eks. Drikker også kun vann - ikke brus eller juice, bortsett fra en og annen øl i helga... Passer også på å spise relativt sunt, ekstra salat på tallerken osv.

fungerer hvertfall for meg, gått ned 7,5 kg siden jul. 9 til så er jeg i mål :)

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
386
Regner med at du vil varig ned i vekt. Da heter det ikke slanking, men livsstilsendring. Dette er et prosjekt som vil ta tid. Ta utgangspunkt i et år.
1. Ikke legg om kostholdet, reduser mengde, magesekken må krympes. Du kan ikke erstatte 1/2 kilo biff med salat over natta.
2. Mosjon - du behøver ikke bli fanatisk. Ta trappa noen etasjer i stedet for heisen hele veien. Når du går, gå litt raskere enn vanlig. På jobben, meld deg frivillig til litt bæring og sjauing osv.

Du må nok regne med å legge deg sulten de første to ukene. Prøv å legge mosjonen inn i hverdagen, uten treningstøy og denslags sprøyt.
Etter noen måneder kan du kanskje begynne å legge om kostholdet litt og få litt mer mosjon.
Har inntrykk av at mange prøver å gape over for mye på en gang og går direkte på den "fanatiske linjen". Da er det lett å mislykkes.

Dette funket for meg. Jeg er fremdeles overvektig, men mye mindre enn før. Det holder for meg, har ingen ambisjoner om vaskebrett :)
Husk at det viktigste for helsa di er at du trives med deg selv, ikke om du har noen kilo for mye. Konstant dårlig samvittighet fordi du atter en gang har fått i deg 8 kalorier for mye eller ikke har jogget er direkte helseskadelig.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Vektklubb virker, det virker meget godt hvis man følger opplegget.

Har berget helsa og jobben og fått et mye bedre liv etter å ha fulgt dette opplegget. Anbefales! Gått ned over 30 kilo med vektklubb!

Det hjelper mye hvis man er sta, jævlig sta!! Og så bør man velge bort vin og brennevin mens man slanker seg. Av en eller annen grunn er alkohol og slanking en dårlig kombinasjon!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Nå har jeg litt bedre tid og kan gi deg en noe mer omfattende tilbakemelding.

Har brukt Vektklubb seriøst to ganger. Første gang fra 19. jan 2009 til 25. jan 2010 og gikk da ned fra 112,0 kg til 90,4 på det laveste 30. nov 2009. Fra da av buttet det i mot og vekta begynte å gå som en jojo og motivasjonen forsvant og jeg ga vel egentlig fan.......

Så i løpet av høsten 2014 fikk jeg påvist "diabets-2" i tillegg til et noe høyt blodtrykk som hadde ligget der lenge. Så den 6. okt. 2014 var det på'n igjen. Vekta var da 116,5 kg. Denne gangen er det ikke bønn og jeg kan bare ikke gi meg. Jula 2014 kostet 1 kg opp men det gikk likevel fint ned videre til 86,5kg den 6. jul.2015 Da begynte det å koste mere slit og det var en kamp videre ned til 84,2 7. sep 2015. Nå er vekta 90,4 etter at det har vært mye opp/ned/opp/ned. Dette skyldes mer enn noe annet at man etter hvert går i metning hva gjelder motivasjon.

Det er en "kamp" for kroppen vil gjerne holde status quo, og heller gå opp i vekt. Det er vistnok slik vi er skapt.

Et par raske råd er at du bør glemme tanker om å "trene/trimme" bort kiloene. Det funker i praksis ikke. Det mest effektive er å få kontroll på hva og hvor mye du stapper inn i kroppen gjennom munnen. Og her er Vektklubb et uvurderlig hjelpemiddel. Kjøpe en elektronisk vekt og vei all maten du spiser. Glem heller ikke å legge det du spiser inn i Vektklubb dagboka. Da ser du med en gang hvor mange kalorier du har tatt inn og hvor mange du har til gode resten av dagen.

Det neste gode rådet er å redusere inntaket av alkohol, betydelig reduksjon! Alkohol er slik at den forbrennes først, før maten forbrennes og det frigjøres også hormoner som senker forbrenningen i samband med forbrenningen av alkohol. Alkohol inneholder dessuten mye kalorier! Sier ikke på noen måte at du skal bli totalist, men spar det til de "spesielle" anledningene.

Så kommer vi til dette med "å sprekke"! Det kommer du til å gjøre, helt sikkert! Ett eller annet usunt med masse kalorier vil du savne, savne veldig!! Det kan være sjokolade, potetgull eller noe annet. Og 100% sikkert vil du "sprekke". Vit at det skjer og forson deg med det. Når du da stapper munne full av potetgull eller hva det nå er, så skal du nyte det. Neste dag skal du fortsette på programmet ditt. En dags overskridelser er ingen katastrofe så lenge som du fortsetter med programmet etterpå.

Kjøper du "snop" så kjøp den minste posen de har. Har du tømt en 30 grams pose potetgull er det slutt og tomt. Glem alle forsetter om å bare spise litt av en 200 grams pose! Det funker ikke uansett gode forsetter!

Belag deg på å være medlem i Vektklubb i minst 3 år, - etter at du har kommet ned på den vekta du ønsker å ligge på! Det sies at det tar drøyt 3 år for kroppen å "akseptere" den nye vekta.

Det fine med Vektklubb er at den også har et program for "stabil vekt slik at du får hjelp til å holde deg på en "riktig" vekt. Kjøp en god badevekt om du ikke har en fra før. Du skal registrere vekta hver mandag og vil trenge en god og noenlunde kalibrert vekt. Om den viser helt rett er ikke så fordømrade farlig. Det viktigste er at du bruker samme vekta hele tiden. Det er diferansen du måler og da er det viktigste at du bruker samme vekta.

Hvis du har en kvinne i ditt liv som også er noe tyngre enn hun bør være skal du takke din skaper! Riv henne med dette med på Vektklubb! Det er vanvittig mye lettere å lykkes med slanking om man er to som driver på sammen. Hadde ikke kommet dit jeg er om ikke kona hadde vært med på det!

Når det gjelder grunnen til at jeg satte i gang denne siste runden med slanking som var kritiske helsefaktorer så er facit så langt at jeg har helt normale blodsukkerverdier uten bruk av medisiner og blodtrykket er "normalt". Målet er slik sett nådd, men jeg hadde satt meg et mål å komme ned til 80 kilo og har nå tenkt å karre meg ned dit. Og når jeg er der er det som sagt 3 år på "Stabil Profil" før jeg kan forvente at det "går av seg selv".

Grunnen til at jeg kan gi så detaljerte opplysninger om vekt og dato er at alle slike opplysninger ( blant flere andre ) ligger pent lagret og er tilgjengelig når man måtte ønske det. Vektklubb er et kjempefint verktøy hvis man ønsker å redusere dødvekt tonnasjen. Det eneste som kan være artig å ha i tillegg er enten en Android app som heter Endomondo men en pulsklokke er enda bedre. Jeg fikk en slik i gave fra kona ( Polar RC3 GPS ) og for en teknonerd er jo dette artig, men det er strengt tatt ikke helt nødvendig. Det viktigste er at kvinne i ditt liv er solidarisk. Er hun ikke det har du ikke en snøballs sjanse i Hælvete!

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
15.898
Sted
Sørlandet
Regner med at du vil varig ned i vekt. Da heter det ikke slanking, men livsstilsendring. Dette er et prosjekt som vil ta tid.
Helt enig! Du oppsummerer i den setningen det som det hele handler om.

1 kilo fett tilsvarer 7000 kalorier. Reduserer du det daglige matinntaket ditt med 1000 kalorier pr dag vil du dermed miste ca 1 kg i uka. Problemet er substans. 1000 kalorier reduksjon pr dag er mye og de færreste klarer en så drastisk reduksjon. 500 kalorier derimot klarer de fleste og da vil du miste ca 0.5kg i uka. Det er 26kg på ett år hadde det ikke vært for en at kroppen tilpasser seg det reduserte kaloriinntaket temmelig raskt. Etter 3-4 måneder vil du sannsynligvis merke stagnasjon og da er det viktig å ikke gi opp. Det er tross alt en livstilsendring vi snakker om.

En voksen mann i beste alder har en hvileforbrenning (BMR - Trening.no) mellom 1800 og 2200 kalorier. Legger man det tallet fremme i panna hver gang man spiser ett "herremåltid" så vil man raskt forstå hvorfor man legger på seg. Men så har vi ett verktøy til; fysisk aktivitet. Marit Bjørgen inntar 5500 til 6000 kalorier daglig i sesong for å beholde formen. 8 måltid daglig. Du kan selv prøve å stappe i deg det samme antallet og se hvordan du føler deg. Men så er langrenn sammen med boksing den sporten i verden som forbrenner mest selv i lave pulssoner. Legg deg i pulssone 4,5-5 over tid i langrennsporet og du brenner opp mot 1000 kalorier i timen. Da er det ikke så rart at den Kvikk Lunsjen smaker godt. En pulsklokke kan være ett verktøy som forteller deg noe om ditt daglige kaloriforbruk og jeg kjenner mange som har blitt overrasket over hvor lite dem forbrenner til tross for at dem mener dem lever ett aktivt liv. Sjekker jeg min egen klokke så forteller den meg at jeg i påska i år satte ny rekord:

Langrennstur på 34 minutter i rolig tempo med bikkja. Etterfulgt av 2.5 times langrennstur i sone 4 til 5. Ny tur med bikkja midt på dagen før det ble en tur på telemark i bakken. På ettermiddagen en ny tur på ca 1 time i sone 4 til 5. Kveldstur med bikkja = 3564 kalorier

Hadde jeg spist egg og bacon med smør på skiva til frokost, stor lunsj, kjøttkaker med brun saus, dessert og deretter litt snacks på kvelden som belønning så hadde jeg våknet neste dag enda litt fetere en jeg var til tross for at jeg brukte opp 3564 kalorier dagen før.

Nok kalorier... brett opp ermene og tenk over hva du stapper i kjeften. Kombiner dette med at du tørr å få litt puls så er mye gjort. Innfør dette permanent og du vil gjøre deg selv den aller beste tjenesten i livet du kan gjøre. Dessuten vil den gode middagen du unner deg nå og da smake så MYE bedre og glasset med rødt vil nå uante høyder.

Mvh
BB

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.587
Kaloritelling er fatally flawed... det tar eksempelvis ikke hensyn til at kroppen forbrenner i området 20% av den inntatte energien for å nyttiggjøre seg energi fra proteiner fremfor karbohydrater. Men om man nå driver med telling av slike så skal man ikke regne spesielt mye før man, som BeetleBug påpeker, finner ut at det er letere å gjøre noe med inntaket enn med forbruket. Og om man har lange turer / lange treningsøkter så blir man jæ..ig sulten av det.

Det fundamentale problemet med å leve på en kaloritellediett er først og fremst at det er dørgande kjedelig og at man typisk vil gå mye sulten. Det er også naturstridig å spise og å lage mat med vekt som et av de viktigste hjelpemidlene. Vekt trenger man stort sett kun for å lage desserter og bakverk der proporsjonene og nøyaktighet til tider har stor betydning. Og hva skal man veie? Om man er klin gærn og spiser en svinekotelett - skal man veie den med eller uten ben? Må fettet skjeres bort før eller etter steking for at det skal stemme med tabellen? Er det lov å spise kyllingfileten med skinnet på slik at den smaker noe eller må skinnet (=fettet) bort for at tabellene skal stemme. Og så burtertter, og så burtetter...

I Roede-verdenen får man "kosemerker" man kan bruke på å unne seg noen søtsaker eller lignende. Be my guest...

Jeg mener at den måten med sørst sannsynlighet for suksess er å spise noe ala middelhavsdietten. For det første er det ikke en diett, men gir tilgang til nok velsmakende retter til å kunne spise noe nytt hver eneste dag om man vil. Mat av rene råvarer og relativt enkle tilberedningsteknikker. Kan da spise stort sett alt som er godt og det vil være et sunt kosthold etter enhver definisjon. Det fordrer dog at man kan å lage mat og tar seg den (som regel lille) tiden det tar og så bør man også sånn noenlunde følge sesongene og spise ting når de er på sitt beste. Jeg har sett i ettertid stort sett spist slik de siste årene uten egentlig å tenke over at det ligger ganske nærme Fedon-mat / middelhavsdiett / mild lavkarbo eller hva man nå velger å kalle det. Jeg har dog "luksusen" at jeg ikke er spesielt fysen på dessert og søtsaker og hopper gjerne over slikt uten egentlig å tenke over det.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Regner med at du vil varig ned i vekt. Da heter det ikke slanking, men livsstilsendring. Dette er et prosjekt som vil ta tid.
Helt enig! Du oppsummerer i den setningen det som det hele handler om.

1 kilo fett tilsvarer 7000 kalorier. Reduserer du det daglige matinntaket ditt med 1000 kalorier pr dag vil du dermed miste ca 1 kg i uka. Problemet er substans. 1000 kalorier reduksjon pr dag er mye og de færreste klarer en så drastisk reduksjon. 500 kalorier derimot klarer de fleste og da vil du miste ca 0.5kg i uka. Det er 26kg på ett år hadde det ikke vært for en at kroppen tilpasser seg det reduserte kaloriinntaket temmelig raskt. Etter 3-4 måneder vil du sannsynligvis merke stagnasjon og da er det viktig å ikke gi opp. Det er tross alt en livstilsendring vi snakker om.

En voksen mann i beste alder har en hvileforbrenning (BMR - Trening.no) mellom 1800 og 2200 kalorier. Legger man det tallet fremme i panna hver gang man spiser ett "herremåltid" så vil man raskt forstå hvorfor man legger på seg. Men så har vi ett verktøy til; fysisk aktivitet. Marit Bjørgen inntar 5500 til 6000 kalorier daglig i sesong for å beholde formen. 8 måltid daglig. Du kan selv prøve å stappe i deg det samme antallet og se hvordan du føler deg. Men så er langrenn sammen med boksing den sporten i verden som forbrenner mest selv i lave pulssoner. Legg deg i pulssone 4,5-5 over tid i langrennsporet og du brenner opp mot 1000 kalorier i timen. Da er det ikke så rart at den Kvikk Lunsjen smaker godt. En pulsklokke kan være ett verktøy som forteller deg noe om ditt daglige kaloriforbruk og jeg kjenner mange som har blitt overrasket over hvor lite dem forbrenner til tross for at dem mener dem lever ett aktivt liv. Sjekker jeg min egen klokke så forteller den meg at jeg i påska i år satte ny rekord:

Langrennstur på 34 minutter i rolig tempo med bikkja. Etterfulgt av 2.5 times langrennstur i sone 4 til 5. Ny tur med bikkja midt på dagen før det ble en tur på telemark i bakken. På ettermiddagen en ny tur på ca 1 time i sone 4 til 5. Kveldstur med bikkja = 3564 kalorier

Hadde jeg spist egg og bacon med smør på skiva til frokost, stor lunsj, kjøttkaker med brun saus, dessert og deretter litt snacks på kvelden som belønning så hadde jeg våknet neste dag enda litt fetere en jeg var til tross for at jeg brukte opp 3564 kalorier dagen før.

Nok kalorier... brett opp ermene og tenk over hva du stapper i kjeften. Kombiner dette med at du tørr å få litt puls så er mye gjort. Innfør dette permanent og du vil gjøre deg selv den aller beste tjenesten i livet du kan gjøre. Dessuten vil den gode middagen du unner deg nå og da smake så MYE bedre og glasset med rødt vil nå uante høyder.

Mvh
BB
1 time i sone 4-5 er utrolig mye selv for en toppidrettsutøver....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.563
Torget vurderinger
24
Kuttet en liter melk til lunsjen, og et par glass hjemme også. Drastisk reduksjon i glasscolainntaket fra maks.3 stk. på en stressa dag til kun en enslig en i ny og ne. LITT mer bevisst på brødmaten til lunsj, f.eks. det faktum at tre skiver brunost er det samme som en hel pose med salatmiks, ruccola, litt urter og krydder til sammen.... Rørte meg ikke en tomme, 34 kg. ned på 14 måneder.

Å trene av seg tilsvarende er usannsynlig mye arbeid - nesten urealistisk. Samt tidkrevende og slitsomt. Spill musikk i steden!

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
15.898
Sted
Sørlandet
Kuttet en liter melk til lunsjen, og et par glass hjemme også. Drastisk reduksjon i glasscolainntaket fra maks.3 stk. på en stressa dag til kun en enslig en i ny og ne. LITT mer bevisst på brødmaten til lunsj, f.eks. det faktum at tre skiver brunost er det samme som en hel pose med salatmiks, ruccola, litt urter og krydder til sammen.... Rørte meg ikke en tomme, 34 kg. ned på 14 måneder.

Å trene av seg tilsvarende er usannsynlig mye arbeid - nesten urealistisk. Samt tidkrevende og slitsomt. Spill musikk i steden!
Melk er for kalver og spebarn!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Jeg "rørte meg ikke" før jeg hadde gått ned 10kg! Etter det var det mye lettere å mosjonere. Nå går jeg 1 mil / 10 km tett på hver dag, minimum 4-5 dager i uka!

Men kalorier brent i form av trening/mosjon regner jeg kun som bonus og tar de ikke med i bereregningen av dagsintaket.

Når det gjelder mat man ikke blir lei av og som gjør at man føler seg mett så finnes det drøssevis av oppskrifter i Vektklubben. Det er ikke noe problem!

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
15.898
Sted
Sørlandet

Meget imponerende Sluket! Nesten 2.5 kg i måneden / 0,6 kg i uka uten fysisk aktivitet. Det tilsvarer ett drastisk kutt i kalorier og slikt krever disiplin. Kutter du ut å spille litt musikk og heller bruker den tiden du får til overs til å øke pulsen og kondisen så vil du sannsynligvis få en gevinst av det også. I form av flere år til å lytte på musikk feks.

Mvh
BB

Topp Bunn