Luftlager er jo ikke akkurat en ny idee. I DIY sammenheng er Ladegaard-armen rimelig kjent (den ble publisert i HighFidelity på midten av 90-tallet en gang. Det er en tangentialarm, kort fortalt består lageret av to V-formede alu-profiler, den øverste kort og hel til å holde armen, den nederste lang og oppborret til for å gi den øverste profilen en definert glidebane. Den fikse greia med Ladegaardarmen er at den ikke krever meningsløst dyrt maskineringsutstyr for å fungere. Luftlageret dannes ved at den nederste profiile perofreres med et vanlig bor, borehullene tettes så med tape, og tapen punkteres med en nå, og vips veldig små luftehuld med en forholdsvis definert størrelse og gjenomstrømming som ikke krever en tornado for å virke. Billigste kommersielle alternativ eer den mer tradisjonelle
MG1 fra Airtech, som jeg er svært fristet av selv ...
Jeg er ikke kjent med noen som har testet hydrodynamiske eller hydrostatiske lager til armlager, men Continuum (den svinedyre saken som Fermer har rost opp i skyene og kjøpt) benytter et hydrostatisk lager til tallerken (trur eg). Slike lager finnes forøvrig i bl.a. harddisker og «elektronikk» vifter, Du kan f.eks. se om du finner en passende vifte eller gammel harddisk du kan disekere for å se «hva det er» ...
mvh
KJ