Verktøy Verktøy for å fjerne transistorklips

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Hei,

Sitter med en bilforsterker, og på den sitter store transistorer som alle er festet, og klemt inntil kjøleribbene, med "uavtagbare" klips. Disse er presset på i utgangspunktet, men det er svært vanskelig å få de av. Prøvde å file til en flattrekker og bøyde spissen for å kunne vippe de av, men spissen på trekkeren bare knekker eller bøyer seg ut igjen. Fikk av et par stykker...

Så jeg trenger altså tips til verktøy som er egnet til det formålet å ta disse klipsene av, og hvor det er mulig å få tak i sånt. Har googlet "transistorklipsverktøy" og lignende navn, men finner ikke noe.

Vidar

Vedlegg

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Hei. Hva med å "lirke" inn en flat skrutrekker helt i enden og toppen av klipset, (mellom klipset og øvre del av kjøleribba,) og så vippe det forsiktig opp, litt vekselvis på den ene og andre side?

Mvh

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Har prøvd det Delle. Det sitter bom fast og aluminiumskanten den ligger an mot bare deformeres. Nå fikk jeg laget et verktøy selv med en umbrakonøkkel og dremel. Da gikk det faktisk bra. Måtte bruke brekkjernprinsippet - dytte flatenden inn i hullet og legge an mot hullets nedre kant, og så bende bakover og nedover så flatenden tvinger bakkanten av klipset opp av sporet. Med bøyen på nøkkelen fikk jeg dratt i spaken. Da fikk jeg løs alle sammen uten større problemer. Nå gjenstår bare feilsøking blant ca. 1 kilo med kjølepasta - for kjølepasta er det IKKE spart på her :eek:

Topp Bunn