Jeg driver å fyller ut et sjøte og er ikke helt sikker på fremgangsmåten.. Vi har fått en tomt i gave (av min samboers far og onkel) på den betingelsen at vi asfalterte og opparbeidet denne pent. Tomten er på ca 1000kvm, men består for det meste av en privat vei, slik at det aldri vil være mulighet for å utnytte tomten til noe fornuftig. For oss gir dette ca 100kvm tilleggsareal, da det eneste "veiløse" arealet ligger opp mot vår tomt. Uansett er dette slik at tomten ikke vil ha noen verdi for andre enn oss. Kostnaden kom på ca 300 000 og var en god løsning for alle parter.
Har det noen skattemessige konsekvenser å føre dette opp som en gave? Angående antatt verdi (som også skal med på skjøtet og som jeg forstår blir grunnlaget for dok. avgift og skatt for giverne): Krever dette noen verdivurdering eller kan man bare føre opp hva man mener dette er verdt?
Har det noen skattemessige konsekvenser å føre dette opp som en gave? Angående antatt verdi (som også skal med på skjøtet og som jeg forstår blir grunnlaget for dok. avgift og skatt for giverne): Krever dette noen verdivurdering eller kan man bare føre opp hva man mener dette er verdt?