"Veridløs" tomt i gave

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.424
Torget vurderinger
1
Jeg driver å fyller ut et sjøte og er ikke helt sikker på fremgangsmåten.. Vi har fått en tomt i gave (av min samboers far og onkel) på den betingelsen at vi asfalterte og opparbeidet denne pent. Tomten er på ca 1000kvm, men består for det meste av en privat vei, slik at det aldri vil være mulighet for å utnytte tomten til noe fornuftig. For oss gir dette ca 100kvm tilleggsareal, da det eneste "veiløse" arealet ligger opp mot vår tomt. Uansett er dette slik at tomten ikke vil ha noen verdi for andre enn oss. Kostnaden kom på ca 300 000 og var en god løsning for alle parter.

Har det noen skattemessige konsekvenser å føre dette opp som en gave? Angående antatt verdi (som også skal med på skjøtet og som jeg forstår blir grunnlaget for dok. avgift og skatt for giverne): Krever dette noen verdivurdering eller kan man bare føre opp hva man mener dette er verdt?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.779
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Tomteverdien må nok vurderes til markedsverdi. På en ukring tomt, med en veirett over - så behøver jo ikke den å være så mye.

Det er kanskje bedre at du kjøper tomten for en noe høyere sum, og at din far/onkel betaler asfalteringen - da blir verdiene bedre synlig.

Du kan også få forskudd på arv av begge uten at dette skal beregnes arveagift. Sitter din far i uskiftet bo (så kan du og din kone hver få 1 G av begge foreldrene).

Mvh
OMF

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.424
Torget vurderinger
1
Takker for tilbakemelding!

Det hadde jo selvfølgelig vært ønskelig at dette kunne gjøres så "billig" som mulig for alle parter. Dette fordi det i praskis ikke har noen betydning for bruken - det blir kun en transakjon for å få det formelle på plass. Verdiene er jeg også usikker på da de få tomtene på denne størrelsen går for opp mot 4 millioner... Dette er overhodet ikke tilfellet her, da den ikke er mulig å bygge på og det meste består som sagt av en vei. Det vil heller ikke være noen andre enn oss som kunne vært interesert i kjøpe denne. markedsprisen blir mao egentelig det vi betaler for den, men dette vil være svært langt fra gjengs priser.

Vil det være greit å sette en symbolsk sym og forklare dette i eget vedlegg? Og dersom man ikke krysser av for "gave", men "fritt salg" vil det vel heller ikke gå på arveandelen?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.720
Torget vurderinger
0
Noen kroner til en takstmann kan hær være vel anvendte penger. Du/dere vet sikkert hvilken lokal takstmann som leverer de laveste takstene. Hos oss er det i allefall slik at ryktene går i så måte. Har du et papir som det står takst på er du sikret i forhold til både likningskontor for arve/gave skatt og i forhold til verdien tinglysningsavgiften beregnes ut fra. Når du får taksten blir det et regnestykke for dere om hva som lønner seg. Enten arveskatt ( etter høyeste sats, da dere sikkert får mere arv sånn småningom ) eller gevintsbeskatning for selger av tomta. Da velger dere det billigste alternativet.

Arveskatten blir jo ikke beregnet før den som gir dere denne tomta som forskudd på arv dør og boet gjøres opp. Hvordan det stiller seg med gaver fra nære slektninger er litt anderledes enn hva angår arv, men her er jeg på tynn is,- lenge siden jeg drev med slikt. Gaver fra folk du ikke er arveberettiget etter i følge arveloven er vel fritatt for skatt, så en liten vri her kan være at DU får tomta i gave da din samboers far og onkel ikke har deg som livsarving. Da skal det være skattefritt. Men hvis du bor på en liten plass der alle kjenner alle vet kanskje noen på ligningskontoret at du er sambo med datter/niese til giverne. Mulig de da kan stille spørsmål ved transaksjonen. Er ærlig talt litt usikker.

Men uansett, har du en takst vil nok ingen stille spørsmål ved verdifastsettelsen. Husk å legge ved kopi av taksten FØR noen begynner å tastsette verdien etter skjønn!! Går det prestisje i saken har du tapt !

N

nb

Gjest
Om de deler likt så vil det vel se slik ut (antar for diskusjonens skyld at verdien av tomten er 1 mill - tallet tatt helt ut av luften).

Trådstarter og samboer får 50% hver i gave
Gaven til trådstarter (500.000) utløser ingen arveavgift eller skatt siden han ikke er arveberettiget fra noen av giverene.
Gaven til samboeren utgjør også 500.000, av dette får hun 250.000 fra onkel (ikke arveberettiget) og 250.000 fra far (arveberettiget). Det er muligens mulig å gjøre det slik at hun får halvparten fra sin far og halvparten fra sin mor og således redusere eventuell arveavgift ytterligere. En del av denne gaven vil uansett være fratrukket arveavgift (1G?) siden foreldre kan overføre 1G(?) fritt til barn hvert år.

Dette er ikke mitt spesialfelt bare for å si det slik, og det lønner seg neppe å bli altfor kreativ her...

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
nb skrev:
Om de deler likt så vil det vel se slik ut (antar for diskusjonens skyld at verdien av tomten er 1 mill - tallet tatt helt ut av luften).

Trådstarter og samboer får 50% hver i gave
Gaven til trådstarter (500.000) utløser ingen arveavgift eller skatt siden han ikke er arveberettiget fra noen av giverene.
Gaven til samboeren utgjør også 500.000, av dette får hun 250.000 fra onkel (ikke arveberettiget) og 250.000 fra far (arveberettiget). Det er muligens mulig å gjøre det slik at hun får halvparten fra sin far og halvparten fra sin mor og således redusere eventuell arveavgift ytterligere. En del av denne gaven vil uansett være fratrukket arveavgift (1G?) siden foreldre kan overføre 1G(?) fritt til barn hvert år.

Dette er ikke mitt spesialfelt bare for å si det slik, og det lønner seg neppe å bli altfor kreativ her...
Reglene for arveavgift er slik at man kan motta gave(r) for inntil 470.000 kroner fra én og samme giver. Dette enten man er arveberettiget eller ikke. Gavebeløpene skal innberettes - og de akkumuleres - slik at når de samlede gavene fra én og samme giver overstiger fribeløpet, utløser det arveavgift.

Gaver fra foreldre kan derfor være mindre interessant - i og med at man kan regne med at man uansett vil arve dem når de faller fra - og det man oppnår da, er en betalingsutsettelse. Derimot vil gaver til trådstarter fra både faren til trådstarters samboer og hennes onkel være mer interessant m.h.t. arveavgift. Jeg regner med at trådstarter ikke vil arve noe fra noen av dem når de faller fra.

Topp Bunn