Verdi klassisk LP-samling ved samlet salg

TomVen

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Antall liker
501
Sted
Jar
Hei
Jeg er kommet over en komplett samling på ca 600 LPer, med klassisk musikk/opera. Det er mange gode innspillinger (mye Decca, EMI og Deutsche Grammophon fra 60- til 80-tallet), med stort sett kjente og sentrale ting. LPene synes å være godt holdt, uten riper og fingermerker. Også coverne er fine, uten særlig med bretter og skrukker og med fine hjørner (men ikke perfekte). Noen av coverne på de eldre LPene er svakt lysfalmet (litt gulhvite på felter som var helt hvite da de var nye). Det er også festet små (ca 1x1 cm) hvite klistermerker direkte på coverne som viser nummer i samlingen. Disse kan være vanskelige å få vekk uten å skade underlaget. Noen av platene har også opprinnelige prislapp samt blå lapp som viser LP 4 kategori etc.

Har ikke plass til denne samlingen, og eier dessuten mange av de samme platene selv. Noen som har peiling på hva dette kan være verdt ved SAMLET salg? Skjønner at det ikke er mulig å si noe presist uten nærmere opplisting av hva dette er; men poenget mitt er: Er markedet for klassiske LPer tilnærmet dødt, eller kan dette ha en viss verdi? Er det noen butikker i Oslo-området som kan være interessert i dette?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er definitivt kjøpers marked, og ved samlet salg kan man ikke forvente stort.

Noen eksempler: Ringstrøms tar ikke inn klassisk i det hele tatt, verken kjøp eller innbytte. Det de har selges for kr. 35,- om jeg ikke husker feil. På loppemarkedene kan du som regel finne ganske mye fint på posesalg siste timen før de stenger. 2. Långgatans Skivhandel i Göteborg tok SEK 20,- for stykket sist jeg var det (snart 2 år siden, riktignok), og det var både stort utvalg og høy kvalitet.

Det er nesten synd å se at det er sånn. Med mindre du er vinylkjøper, som meg.. ;)

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.361
Torget vurderinger
18
For noen år siden kjøpte jeg en samling som høres veldig lik denne i kvantitet og kvalitet. Jeg mener jeg ga i underkant av en tusenlapp og prisene har nok ikke gått opp siden, snarere tvert i mot.

Topp Bunn