Verdens raskeste buss....

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Rekker ikke ungene den om morgenen så kommer de flere timer for sent. :)

Ser brutalt ut når så store kjøretøy får såpass med fart. :eek: :)

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Så artikkelen, og det første jeg tenkte var...jeg nekter å tro at den klossen der kan kjøre så fort uansett hvor stor rakett den har i rumpa! aerodynamikken i den der er jo ... et fremmedord, og den ville (uten at jeg er i NÆRHETEN av å være en fagperson) vel enten fly eller karosseriet ville bli pulverisert om den der nådde 590 km/t ??

Jeg tipper hastigheten er teoretisk 590... .. oder was? Den eneste spoileren den har er den som skal forhindre taket bak å ta fyr ;D ;D ;D

FallenA skrev:
Skolebussen suser avgårde i 590 km/t :eek: ;)

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Antall liker
6
Regner med, og tipper? Hallo, dere er på internett! ;)

Motoren er fra en Phantom jetjager og yter 42000 hp, og skullle vel t.o.m. fått en middels enebolig opp i en grei hastighet.

bmiljete

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.07.2007
Antall liker
0
Sted
Hundvåg
Motoren kan ikkje være frå ein 737 uansett... Dette er ein jetmotor og ikkje ein turbofan som står i 737 en.
Rekna med at motoren kjeme frå eit gammalt jagerfly:)

S

Supertramp

Gjest
Ok, skulle sjekket bedre - Phanton jager maskin med etterbrenner (det ser man jo også av videoen, var usikker på om det var pytoeffekter show-off, men det er det ikke)

Uansett - kjører virkelig bussen i over 500km/t på videoen? Tviler veldig på det

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
171
Sted
Nes Romerike
Åhnei, men den som er flink med kalkulator kan kanskje beregne noe her? Tipper på rundt 200 da den passerer kameraet. Det er vel greit det.

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Antall liker
6
200 med en jetmotor i hekken er vel alt annet enn "greit"? Jeg hadde i hvertfall begynt å bygge modellbiler i steden da. Skjønner ikke hvorfor dere betviler denne videoen.

S

Supertramp

Gjest
Betviler jo ikke videoen - men betviler den oppgitte hastighet ......

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.586
Torget vurderinger
24
En Top-Fuel dragster klarer greit 520 km./t. etter 4.7 sek. - det kan sees ved selvsyn på Gardermoen under det årlige Drag Challenge stevne i August. Da snakker vi 6-8.000 hk. litt avhengig. Topphastigheten oppnås gjerne FØR målplasseringen, til alt overmål

Med x antall ganger fler hk. så er vel ikke 590 km./t. så veldig langt unna, og de bruker jo noe mer tid på det også.....

Husker godt de tidlige rakettbilene som ble benyttet til oppvisning på dragracing-stevner, 400-450 km./t. var relativt vanlig etter 3-4 sekunders lading, og da trillet de gjennom hastighetsmålingen.

8

8x12_TOM

Gjest
I 1984 kjørte Sammy Miller bilen Vanishing point, en rakettdreven funny car, inn til tiden 3.54sek med slutthastighet på 611km/t
Det var nevnt noe om 15G i starten og att etter 7m passerte hastigheten 100km/t (repotasje fra ett gammelt VI menn)

Topp Bunn