ventilasjon, forsterker spørsmål

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Trodde jeg hadde en smart løsning i å plassere platspilleren oppå forsterkeren (se bilde), men etter å ha lest manualen til denne forsterkeren så går det ikke, den trenger ventilasjon på 30 cm i høyden og 20 cm til sidene.

Leste også manualen til rørforsterkeren min. Der står det ikke noe om dette. Jeg er klar over at forsterkere trenger litt rom over seg, men var ikke klar over at ledig rom til begge sidene er like viktig.

Kan jeg ta sjangsen å plassere rørforsterkeren inni denne hyllen?
Rørforsterkeren har ca samme størrelse som den på bildet
Det blir ca 5 cm klaring til hver side (fra ytterste rør), og ca 11 cm klaring i høyden

Fornuften sier at dette ikke går, men da jeg har sett flere bilder fra andre med rørforsterkere plassert trangt inni rack'er så spør jeg alikevel..

Vedlegg

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Antall liker
0
Jeg har ikke kunnskap nok til å uttale meg bastant om rørforsterkere spesifikt, derimot kan jeg si noe generelt om forsterkere og kjøling. Det er min erfaring at forsterkere, spesielt etterhvert som de får en viss størrelse og utvikler mer varme, bør ha så god kjøling som mulig. Her tror jeg mange synder, og jeg forstår ikke at folk tør å putte svinedyre forsterkerkonstruksjoner inn i trange rack med null eller svært liten ventilasjon.

Hos meg har jeg av trygghetsgrunner gjort det enkelt, da jeg liker å være på den helt sikre siden:forsterkeren min står på øverste hylle i stereobenken, ved siden av flatskjermen. Hvor den har helt fritt med luft på alle sider! Under langvarig musikkspilling på forholdsvis høyt lydnivå blir den meget varm, og jeg tror derfor det er svært fornuftig å gi den åpenhet på alle sider slik at luft sirkulerer helt fritt rundt forsterkeren.

Så får å gjør et langt svar kort :): NEI, jeg ville ikke plassert forsterkeren inne i racket du viser på bildet.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
...det der virker varmt.... Så jeg hadde ikke brukt den løsningen der... ;)

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Takker for svar :)

Jepp, jeg er enig, jeg dropper denne løsningen, LOL

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Hvorfor ikke gå tilbake til det som var "best" i gamle dager: En benk.
Det er ikke noe som heter for mye kjøling.
For høy temperatur er hovedårsak til feil og et forkortet liv for elektronikk.
Rørforsterkere og klasse A transistor "sløser" bort >80% av effekten i varme. Det er kanskje derfor de spiller så fint.

Topp Bunn