Politikk, religion og samfunn Venstre på ville veier

G

Gjestemedlem

Gjest
Venstre er vel det eneste "store" liberale partiet i Norge i dag. De er kanskje det mest sympatiske partiet i mange saker, og ofte de eneste som taler frie menneskenes sak.

Men det er noe alvorlig galt med hodene på dem som styrer partiet også.

I aftenposten nylig sier lederen: at hun har vanskelig for å se for seg at KrF og Venstre ikke skal gå sammen inn i regjering eller stå sammen utenfor.

- Jeg tror sentrum alltid tjener mest på å holde seg sammen. Det er et skjebnefellesskap vi er lagt inn i, sier hun.

..

Krf er vel det mest antiliberale partiet i Norge i dag, om vi ser bort i fra et par mikropartier som ikke kommer inn på Stortinget uansett. Og denne gjengen med religiøse SV-ere vil de lenke seg til. Helt ufattelig. Det finnes knapt et eneste parti som i like stor grad motarbeider alt det positive som venstre står for. Hva skal man stemme Venstre for hvis denne befengte nissen automatisk følger med på lasset.

Hareide sier det samme:

- Det er relativt lite sannsynlig at KrF går i regjering om ikke Venstre velger å gå med, sier KrF-leder Knut Arild Hareide.

Honnør til ham for å ikke ville regjere med Høyre og Frp alene, for det ville blitt en absolutt grusom koalisjon. Det man hadde fått inhumanismen fra Frp og antiliberalismen fra Krf, styrt av kyniske høyremennesker som går med på det meste bare de får fjernet noen skatter og holdt budgettet stramt.

Aiaiai ... men hva Hareide ønsker seg Venstre for fatter jeg ikke. For de står jo for alt han ikke liker. Og hva kan han lokke med. Noen nye milliarder til et eller annet skogfond i Indonesia, pålagte sykkelstier langs alel riksveier og enda enklere delingsmodell for gründere i distriktsnorge?

...

Men konklusjonen av dett må jo da bli at hvis man ikke ønsker Krf i regjering, så skal man ikke stemme Venstre. Litt på samme vis som forrige gang, der man kunne stemme Venstre hvis man ikke ville ha Frp i regjering. Det virket det også.

.

Så når de kommer med utspill som dette så kan de fort miste min støtte i alle fall.

En regjering av Venstre, Høyre og Frp er vel det mest realistiske alternativet til dagens skakkjørte regjering. Men spørsmålet er om det ikke er bedre med en ren Høyre/Frp regjering enn en som Krf deltar i.

Så selv om Venstre er det partiet som ligger meg nærmest isolert sett, kan det godt hende at det blir vanskelig å stemme på dem. Litt tidlig å trekke konklusjoner, men de lever farlig nå.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.248
Torget vurderinger
4
Så kan man lure,
- skal man stemme etter hvem man ikke vil ha i regjeringen eller hvem man vil ha i regjeringen ?

L

leser1

Gjest
Tro om Gjestemedlem tåler en spøk her?
Når jeg høre ordet "Venstre" (som parti), så tenker jeg umiddelbart på bandet Smokie og en kjent låt av dem..... :)

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Dette er vel det grunnleggende problemet med vår modell av demokrati? At samme hvem vi stemmer på er det den samme koalisjonen (med små variasjoner) som sitter. Det var vel ikke mange nok som stemte KrF til at Bondevik naturlig skulle vært statsminister, men jaggu ble vi ikke det eneste landet i vesten med prestestyre.

Topp Bunn