Vennetråd DOA - en brannfakkel

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har merket meg at den største aktiviteten her på HFS foregår i venneklubbene for merkene. Den yngste og definitivt minste er venneklubben for Kingrex: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=41840.0

Det er rart for meg at det faktisk er ingen, null og nada personer utover trådstarter selv og meg som ser ut til å ha hørt eller i det hele tatt hørt om Kingrex her. Jeg vet jeg overdriver. Nei, jeg håper jeg overdriver her. For jeg ser ingen grunn til at ingen har interesse av Kingrex. Er årsaken at dette er så billige apparater at ikke engang en nyfødt nevø kan bli imponert av dem, slik at de ikke har noen verdi for hifi-folket?

Er dere virkelig så lite interessert i god lyd at dere ikke har tenkt å lytte til eller vise interesse for noe som er så billig? Eller er det normalt at en venneklubb har så få medlemmer etter såpass tid som dette? Kun en person har vist litt interesse for denne tråden, og det var audiomix som skrøt av gode bilder. Jeg har jo bare litt over et halvt års erfaring med forumet, men jeg finner det faktisk betenkelig at ingen viser noen som helst interesse for Kingrex. Jeg vil faktisk anta at enkelte her inne kunne byttet ut sine store bokser av eldre årgang med dette billige alternativet og fått mye bedre lyd enn de har i dag.

Men igjen, en skoeske for barnestørrelser vil ikke imponere andre enn de som har ører å lytte med. Og det er uaktuelt å skifte ut noe med unødvendig viftestøy og sibilanter fra helvetet for å få god lyd sålenge den halvdøve naboen tror at eieren har byens beste anlegg. Jeg vet jeg spissformulerer noe uti granskauen her, men når byens beste "offentlige" lytterom i Bergen har hele sortimentet i hyllene så burde en eller annen bergenser i alle fall være nysgjerrige på hvordan disse svært omtalte tripath-konstruksjonene låter. T20U lå ikke mange timene i eskene hos RM før han koblet den opp på butikkens Von S-par for å gi den en skikkelig utfordring å bryne seg på. Den lytteseansen har jeg beskrevet flere ganger, uten at det har ført til nysgjerrighet hos noen som helst. Ingen har i alle fall gitt uttrykk for det.

Så konklusjonen er enkel å stille: Koster det for lite så er det ikke av interesse. Ikke fordi det ikke låter bra, men rett og slett fordi de mangler wow-effekten som måles i kroner og øre.

Provokasjon slutt. Tilbake til Fjordkrafts trafostasjoner og tilhørende esoteriske konkursårsaker igjen. ;D

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.827
Torget vurderinger
1
Jeg aventer neste modell, KingRexRoyale, til noen høvdinger ekstra. Den sies å bli helt konge!

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Sikkert bra saker dette!

Har kikket en stund på slike forsterkere, man har også Sonic Impact T-Amp: http://www.tnt-audio.com/ampli/t-amp_e.html, og Trends Audio: http://www.trendsaudio.com/index.php. Klasse T alle sammen. En av disse vil muligens være ideell til anlegget jeg holder på å sette opp på pjokkens lekerom.

Tror dog noen sitter "på gjerdet" og venter på at andre skal teste ut og "misjonere" om kvaliteten (tilsvarende som Emotiva på avforum) da det også finnes en del andre tradisjonelle saker i samme prisklasse som fra KingRex. Priser fra Moiz.no (ved henting, kontant betaling. Frakt + oppkrav tilkommer ved sending):

T20 forsterker 2350
T20u forsterker 2700
PSU strømforsyning 2100
Slap! Batteridriv.-DC 4800
Preamp forforsterker 4000
Preference forforsterker 15600 (med phonotrinn 16400)
Ud-01 lydkort/Usb DAC 1700

Dette er jo ikke direkte billig dersom man må kjøpe strømforsyning i tillegg til en av de andre komponentene, da finnes det jo også en del andre alternativer. (Ikke hensyntatt eventuell lydkvalitet i prisvurdering).
Jeg synes dog slike produkter er spennende ut fra mine preferanser: Lite varmeutvikling (kunne skjule forsterkere) og best mulig lydkvalitet pr krone (Til lavest mulige pris..)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Sikkert bra greier, men jeg har hverken sett eller hørt en slik og kan ikke uttale meg på noe av dette før jeg har hørt sakene ;) Kjenner heller ikke noen i nærområdet som har disse greiene.
Men de får mye skryt rundt om etter hva jeg leser på nettet.
Om det koster så eller så betyr ikke så mye for min egen del, men jeg vet av erfaring at saker må matches med resten av anlegget, og selvfølgelig tilfredsstille den enkeltes preferanser.
Så bortsett fra dette kan jeg ikke mene noe om hverken lyd eller kvalitet.
Men bildene så jo bra ut da! ;)

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.200
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Terka skrev:
Dette er jo ikke direkte billig dersom man må kjøpe strømforsyning i tillegg til en av de andre komponentene, da finnes det jo også en del andre alternativer. (Ikke hensyntatt eventuell lydkvalitet i prisvurdering).
Når man ser på prisen av amp+psu og sammenligner med det nye effekttrinnet fra KingRex, QS-01, som ligger 1000,- over - yter 2x50w og har integrert ringkjernetrafo, så er dette en svært interessant liten boks. Lydkvaliteten ut av denne er så bra at skal man ha en amp opp mot 10k så bør denne prøves.

Det var desverre lite KR lyd på årets Hortenmesse og jeg håper moiz får litt mer airtime neste år.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Bergen er fortsatt Bergen... :)... Men skulle gjerne hørt, det virker som om det kan være mye for pengene iallefall..

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
mteinum skrev:
Terka skrev:
Når man ser på prisen av amp+psu og sammenligner med det nye effekttrinnet fra KingRex, QS-01, som ligger 1000,- over - yter 2x50w og har integrert ringkjernetrafo, så er dette en svært interessant liten boks. Lydkvaliteten ut av denne er så bra at skal man ha en amp opp mot 10k så bør denne prøves.

Det var desverre lite KR lyd på årets Hortenmesse og jeg håper moiz får litt mer airtime neste år.
Tror så gjerne dette er bra saker! Derav skrev jeg at jeg ikke hensyntok lydkvalitet i prisvurdering. Skulle gjerne lånt øret til QS-01. Er selv ute etter en fysisk liten forsterker til å drive noen Dali Lektor 1, og dette er et godt alternativ. Hadde også mulighet til å kjøpe en EAR 202-Ref (http://www.acoustic-reality.com/news/site9.htm) for kr 3300,- for litt siden. Den ville dekket mitt behov da SB er eneste kilde. (Litt OT det siste her, men går litt på prissammenligning.)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.639
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Skal vi få egne tråder om vennetråder nå?

"Vennetråden til xxx-merkets vennetråd" ;)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
bambadoo skrev:
Skal vi få egne tråder om vennetråder nå?

"Vennetråden til xxx-merkets vennetråd" ;)
Neida, dette var bare en brannfakkel som kanskje var nødvendig. For det handler ikke bare om KingRex, men om holdninger til billig utstyr inne galskapens rekker generelt også. Det vises minimal interesse sett bort fra at Trends er nevnt i en tråd for noen dager siden.

En annen hensikt var å vekke folk slik at de får morgenkaffen litt i halsen, noe jeg dessverre ikke lyktes med. Jeg liker tanken på varm, brun java nedover hvite skjorter, he he he. Hvorfor har vi ingen ond smiley?

Men mest av alt er det fordi ingen har åpenbart klikket seg inn på tråden av nysgjerrighet engang. For da hadde det vært flere som hadde stilt spørsmål til forumets eneste medlem som har KingRex, ja til og med et godt lite utvalg av deres produkter. Hvis det fantes noen interesse for produktene så ville folk i det minste ha lest tråden, for alle har sett den. Og har man først lest den så ville man stilt spørsmål av ren nysgjerrighet over et av de interessante nyhetene i 2009 til en med erfaring. Det kan jeg ikke tolkes annerledes enn liten interesse. Ironisk nok er det Naim, Burmeister og Krell som diskuteres isteden, noe som skyldes at det er flere brukere av disse. Men det er da mange ikke-eiere som også er aktive i de trådene.

Nå som budskapet er nådd frem kan vi godt benytte tråden her til å diskutere KingRex, for vennetråden skal være overveiende positiv. Når det gjelder PSU så skiller vel KingRex seg fra de andre ved at det ikke er så mange som tilbyr det. Og det andre alternativet Trends TA-10.2 har vel heller ikke denslags luksus, som forøvrig er dyrere å produsere enn selve forsterkeren. Den er vel heller ikke utstyrt med innganger for analog + digital USB utfra det jeg kan lese på deres hjemmeside. Jeg vil påstå at det er en forsterkere av høyere karat enn TA-10.2, som ser ut til å være begrenset til en inngang og med ingen mulighet til oppgradering av PSU, men Trends kan tilby en effektforsterker og en hybrid pre (!) som alternativ. Men lignende og mer heftige løsninger har KingRex også, så generelt vil jeg se på den taiwaneren som et hakk mer audiofil enn Trends alternativer. Ingen av Trends alternativer har noen digital inngang, og da er jo litt av tripath-fordelene borte. Men deres hybrid-pre har en forsterkning som kan brukes som RIAA ifølge dem. Litt snodig når den også kan brukes til å koble lydkortet til forsterkeren med, men da må det vel finnes en måte å slå av RIAA-equaliseringen. Men ja, jeg skal innrømme at Trends pre er mer interessant for vinylbrukere enn KingRex tilsvarende modell. Og det er jo alltid muligheten for å kjøpe en større strømforsyning fra Mascot som har samme specs som deres originale.

Ok, det er min grunn til å finne KingRex et hakk mer interessant enn Trends. Jeg ser nemlig på disse produktene som typiske forsterkere til hjemmekontoret eller jobbhybelen, og da er tilkobling av laptop uten lydkort den viktigste egenskapen. Dere husker vel testen i Fidelity av T20U/PSU + John Blue JB3 og Spotify på kontoret?

Dette var ikke ment som en tråd for diskusjon av forskjellene mellom tripath-produkter, men den kan gjerne bli det for meg. Jeg kan forandre tittelen til "Tripath: KingRex vs Trends" hvis det er ønskelig. Uansett har jeg oppnådd det jeg ville, å få folk litt engasjert på morgenkvisten. ;) Og å minne på at det er ikke nødvendig å eie et produkt for å vise interesse for det i vennetråden. Alle som engang kan få bruk for noe slik burde diskutere KingRex og Trends, for det er tross alt mange som prater om planlagte anlegg til barnerom og hobbhybler. Jeg ble derfor litt overrasket over null respons over det, og følte at en brannfakkel måtte til for å finne ut hvorfor. Jeg har vel enda ikke funnet ut hvorfor, men vet i alle fall at det er en viss interesse for produktene i tripath-klassen.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Ingen brannfakkel, bare en liten overdrivelse.
Venntråder vil alltid bære preg av noen få entusiaster i begynnelsen.
Det finnes flere forsterkere i samme klasse, de har bare ikke fått en vennetråd ennå.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=42348.0
Da er det bare å starte tråden av en som har kjøpt en slik, for trådstarter bør i det minste ha et produkt de starter vennetråd for. Men foreløpig er det bare KingRex som har fått en eier her på bruket, så de var først ute. Det er ikke nødvendig å eie en slik for å være venn. Jeg er venn av produkter jeg ikke eier selv, slik som KingRex og Quad. Mer fokus på disse produktene hadde vært nyttig for mange, inkludert meg. Jeg har lenge grublet på riktig blanding av ferdigkjøpt og DIY høyttalere til bruk i Afrika, så jeg leser gjerne om andre merker enn KingRex. Men så lenge Trends ikke tilbyr USB så leder foreløpig T20U den kampen.

Jeg har som jeg skriver kun et halvt års erfaring her på forumet og vet ikke om dette er en naturlig utvikling av en vennetråd, noe som er et premiss for at mine uttalelser kan være basert på en mangelfull observasjon. Isåfall får dere ha meg unnskyldt de tøffe påstandene, men nå er i alle fall en diskusjon om produktene mulig. Et godt utgangspunkt kan være en sammenligningstråd KingRex Vs Trends eller andre alternativer. Det kunne vært en diskusjon som jeg ville ha dradd god nytte av. Mine planer for Afrika er nemlig DIY horn basert på gode bredbåndselementer og lokale møbelbyggere. Jeg har en kompis som bygger PA på bestilling i Port Bell, og vet at slikt ikke kommer til å koste meg en formue. Og så er det deilig å ha med hele samlingen i Flac på laptop-en med kun en enkel USB mellom pc og forsterker. High end til peanøttsmør og syltetøy-priser for det afrikanske markedet. Kanskje jeg skulle produsere horn for eksport til Europa i Port Bell. Det kunne blitt en gigantisk prisbombe å eksportere skikkelige horn (uten element) produsert av lokale møbelsnekkere i et afrikansk land. Et eller to solgte par ville betalt for containerutgiften, som slettes ikke er så dyr som å sende enkeltpar med DHL eller lignende.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
I motsetning til Kramer er jeg ikke redd klovner, og slike har vi da mer enn nok av her på HFS allerede. :p
Som Tom Waits er jeg mer redd hinmannen...

Topp Bunn