Vende støpsel..

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Det er mange som mener at det å vende nettkontakten på hi-fi aparater har innvirkning på lyden. Enda flere mener sikkert at dette er bare tull.
Jeg har selv hørt forskjeller og er egentlig av den oppfattning at jord er synderen. Ingen jord (eller flytende jord, om man vil) = ingen problem.

I den forbindelse snublet jeg over noe interessant her om dagen. Skulle starte en byggvarmer i ett garasjeanlegg og det var ikke snakk om å få den til å gå.
Varmeren er en 240v enfase Master byggvarmer som går på propan. Den tente og brant i ti sekunder før den slo seg av.
Etter mye prøving og feiling endte jeg opp med brukermanualen. (siste utvei, og selvfølgelig ett nederlag for oss menn)
Her står det at ved å vende støpselet skal problemet være løst. Vendte kontakten og brenneren startet og gikk uten problem.
Strømnettet er stabilt og leverer 240v med 120v-120v på lederne. "Perfekte" forhold m.a.o.
Likevel må støpselet stå en spesiell vei for at brenneren skal fungere.
Kan noen forklare meg hvorfor?

aolsson

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2005
Antall liker
4
Sted
Flateby
Torget vurderinger
18
Snodig..

Skjønner ikke dette med brenneren, men i et stereo anlegg kan deler av anlegget være koblet "forskjellig" vei, som kan gi små faseforskjeller og forplantning av støy.
Normalt på utstyr med kraftige strømforsyninger og filtre vil man ikke merke dette.

Som en ekstrem sammenligning kan du ta og fasevende den ene høyttaleren, da jobber de mot hverandre og utligner litt av dynamikken som blir skap.

En annen ting er å ta strøm fra forskjellige kurser. Hvis huset har dårlig jording kan det oppstå spenning mellom jord tatt fra forskjellige kurser, som kan medføre strømgang i jordkretsen. (jordfeilbryter tar dette, men det er mest vanlig på baderom/kjøkkenkurser)
En kabel kan faktisk gå varm og smelte ved jordfeil.

Arild

Topp Bunn