Vekterstreiken

hm

Medlem
Ble medlem
22.10.2009
Antall liker
0
Hvor lenge skal disse vekterne våre få lov til å streike? Begynner å få kalde føtter da jeg skal ut å fly over helga og da skal de visst trappe enda mere opp.

Jeg forstår at de har dårlig lønn, men hva mer kan de forlange med en ukes kurs. Hvem som helst kan bli vektere! De får skaffe seg skikkelig utdanning som andre folk og få bedre betalte jobber.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Til Helvete med hele streikeretten.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Var noen ekstra meter med kø på gardemoen i dag

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.117
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg måtte droppe to travle dager i Trondheim, like greit egentlig, men nå har jeg svidd alle feriepengene på super sydentur for 6 og avgang nærmer seg stygt. Vi skal hjem før VM-finalen, for å si det sånn.... :mad: :mad:

Har i grunnen aldri likt vekterne på flyplassen, og burde vel være fornøyd når de holder seg hjemme.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
norman skrev:
65finger skrev:
Hei

På Kjevik er det for tiden ingen kø, men heller ingen fly og da ingen passasjerer. Festlig for alle oljerelaterte bedrifter her i området som nærmest lever av å sende servicefolk over hele verden.

vh Norman
De må slutte med streiking!! har fått frem poenget nå

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
norman skrev:
65finger skrev:
Hei

På Kjevik er det for tiden ingen kø, men heller ingen fly og da ingen passasjerer. Festlig for alle oljerelaterte bedrifter her i området som nærmest lever av å sende servicefolk over hele verden.

vh Norman
De kan jo bare ta den hurtigbåten over til Danmark og fly derfra.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.862
Torget vurderinger
0
Streikeretten er nok fundamental i et demokratisk samfunn. Hadde alle arbeidsgivere vært seg sitt ansvar bevisst samtidig som alle fagforeninger også var ansvarsbevisste og villige til å se, samt å akseptere, visse sammenhenger, ville ikke streikeretten vært nødvedig. Nå er ikke arbeidslivets aktører så perfekte, slik at streikeretten er et nødvendig verktøy.

Pussig foresten at man har så vondt for å akseptere andres streiker når det plager en selv, mens egne streiker er nødvendige og rettferdige. :-\

Det som irriterer meg er når fagforeningsledere kommer med feilaktige opplysninger. Det ble hevdet at en vekter har 132,- i timen. Nabogutten rett fra VGS uten vekterkurs har sommerjobb på flyplassen her i bygda. Han har 152,- + div tillegg. Rett nok ikke veldig mye, men når man ikke har utdannelse og erstatningen kan hentes inn fra gata kan man ikke vente seg topplønn.

En differensiering der de som kjører verditransport og er ransutsatte får et risikotillegg kan jeg se ville vært rettferdig. Utover det aner jeg ikke hva krav og tilbud er så noen sterk mening om denne streiken har jeg ikke.

Et lite og totalt fåfengt håp om at dette skulle føre til at "Securitate" ble fjernet fra flyplassene har jeg, men det vil ikke skje uansett hva jeg håper!! ::)

N

norman

Gjest
baluba skrev:
Hei

3,5 time fergetur over Skagerak og 30-45 min kjøring til Aalborg lufthavn.
Da er det nok lettere å kjøre til Sola eller Torp.

vh Norman

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
Skal ta fly på tirsdag til mallorca.. Er det noen som vet om det er fare for og havne i laaang kø, eller værst fall ikke fått dratt?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
norman skrev:
baluba skrev:
Hei

3,5 time fergetur over Skagerak og 30-45 min kjøring til Aalborg lufthavn.
Da er det nok lettere å kjøre til Sola eller Torp.

vh Norman
Jada, jeg var nok ikke helt seriøs der. Er de viktige nok så bør de innlosjeres i suite på flyplasshoteller der de trengs.
Selvfølgelig irriterer vekterstreiken meg etterhvert, men still dere selv et spørsmål: Synes dere det er bra at et så viktig yrke kun skal tiltrekke seg de som ikke får noen annen jobb? De som ikke hadde karakteren til å komme inn på Politihøyskolen, eller som strøk på den psykologiske testen? Eller hvilken annen miserabel grunn enkelte sikkert kan ha for å godta en så lav lønn for en kjip jobb. Et lite lønnsløft kan gjøre det en smule mer attraktivt for de vi ønsker å se i uniform.

G

Gjestemedlem

Gjest
baluba skrev:
Jada, jeg var nok ikke helt seriøs der. Er de viktige nok så bør de innlosjeres i suite på flyplasshoteller der de trengs.
Selvfølgelig irriterer vekterstreiken meg etterhvert, men still dere selv et spørsmål: Synes dere det er bra at et så viktig yrke kun skal tiltrekke seg de som ikke får noen annen jobb? De som ikke hadde karakteren til å komme inn på Politihøyskolen, eller som strøk på den psykologiske testen? Eller hvilken annen miserabel grunn enkelte sikkert kan ha for å godta en så lav lønn for en kjip jobb. Et lite lønnsløft kan gjøre det en smule mer attraktivt for de vi ønsker å se i uniform.
Eller så fører det bare til bedre betalte boleslaur og kriminelle som har greid å unngå rulleblad.' :-\

Streik burde vært forbehold de viktige sakene og anledningene. Ikke syting om en krone eller to mer i timen med helt uproporsjonale skadevirkninger for resten av samfunnet.

Fagforeningene burde kunne holdes økonomisk ansvarlig for tap som blir påført uskyldig tredjepart, og som ikke kun rammer arbeidsgiver.

N

norman

Gjest
baluba skrev:
Hei

Beklager å si dette, men tyttebærpoliti er og blir tyttebærpoliti.

vh Norman

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
norman skrev:
baluba skrev:
Hei

Beklager å si dette, men tyttebærpoliti er og blir tyttebærpoliti.

vh Norman
Joa. (Har selv jobbet som telefonvakt for Securitas på et lite tettsted. Vekteren (1) var tidligere eier av firmaet da det var selvstendig. Han gikk på jobb med Smith & Wesson Mod. 26 Snub Nose i beltet. Jeg ble utstyrt med nøkkel til et våpenskap med en skarpladet Krag Jørgensen. ;D Enda ikke ferdig med videregående, he he he. Hans framtid i bransjen ble kortvart etter oppkjøpet.

hm

Medlem
Ble medlem
22.10.2009
Antall liker
0
Vi som skal til syden neste uke får trøste oss med at de fleste streiker blir avblåst etter max 2 uker.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.862
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Streik burde vært forbehold de viktige sakene og anledningene. Ikke syting om en krone eller to mer i timen med helt uproporsjonale skadevirkninger for resten av samfunnet.

Fagforeningene burde kunne holdes økonomisk ansvarlig for tap som blir påført uskyldig tredjepart, og som ikke kun rammer arbeidsgiver.
Selvsagt !! For arbeidsgiversiden er jo HELT USKYLDIG når de ansatte går til streik !!!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.862
Torget vurderinger
0
Har jobbet i Securitas for maaange år siden. Ikke i uniform, men som "sivil vakt". Beste jobben jeg noensinne har hatt ! Men jeg hadde den ved siden av militærtjenesten og behøvde ikke leve av lønna, så jeg skal ikke ha så veldig sterke meninger om lønnsnivået.

Til Baluba, jeg hadde også en 8mm automatpistol men den skjøt bare CS gass. Og jeg hadde formell bæretillatelse slik at dette var i orden.

Problemet i vekterbransjen er at det fortsatt finnes for mange useriøse aktører og at arbeidskraften bokstavlig talt kan hentes inn fra gata. Det blir ikke høy lønn av slikt.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.330
Torget vurderinger
4
Gjestemedlem skrev:
Ditto den !

Z

Zomby_Woof

Gjest
Sånn jeg forsto det ligger de på 300kkr i grunnlønn. En fengselsbetjent ligger på 315kkr i grunnlønn (mellom 10 og 16 års ansiennitet, lønnsramme 39/alt 2 som de fleste har (før siste oppgjøret, riktignok)).

Greit nok at disse kjøttfjella bruker like mye på tunfisk som skikkelige folk bruker på bolig... Men ærlig talt: Denne streiken vitner om selvinnsikt av det blinde slaget.

Slutt å grine! Det er en grunn til at dere får lønn i bananer.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Sånn jeg forsto det ligger de på 300kkr i grunnlønn. En fengselsbetjent ligger på 315kkr i grunnlønn (mellom 10 og 16 års ansiennitet, lønnsramme 39/alt 2 som de fleste har (før siste oppgjøret, riktignok)).

Greit nok at disse kjøttfjella bruker like mye på tunfisk som skikkelige folk bruker på bolig... Men ærlig talt: Denne streiken vitner om selvinnsikt av det blinde slaget.

Det var da litt i overmåte respektløst. Jeg har kjent noen vektere som har vært oppegående personer, men som trenger en ekstrainntekt. En av dem var en anerkjent samtidskunstner som ikke var av den typen som ønsket å få supplerende inntekt fra sosialkontoret.

Men egentlig synes ikke jeg at de tjener så veldig dårlig. De tjener nesten gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, og de er i alle fall ikke verdt mer enn en industriarbeider i lønn. Nå er det kanskje det nivået de ønsker å komme opp på, så mye har jeg ikke satt meg inn i det. Jeg trodde de lå bittelitt lavere enn det.

Edit: Hvorfor blir alltid vi kroppsbyggere så utsatt for å bli uglesett?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.756
Torget vurderinger
12
Her var det mye slette holdninger mot en annen yrkesgruppe. Skam dere!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Fleip, baluba. Håper du ikke tar det ille opp, selv om du veier noen kilo muskler...  ;)

Men ærlig talt: Vektere har ikke stort å fare med når det gjelder kompetanse. At lønna er lav er bare å forvente.

(Jeg tok forresten intro-kurset selv. Det kunne ikke falle meg inn å kreve lønn med 'kompetanse' som begrunnelse etterpå.)

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
norman skrev:
65finger skrev:
Hei

vh Norman
asså hør nå her, fra Kjevik flyr ingen som betyr noe for oljeindustrien
Kristiansand er ikke engang at komma i norsk oljevirkelighet....
Jobber i olja sjøl og hatt det vært en passende en relevant oljerelatert jobb i krsansan hadde jeg ikke gidda å bo i regnølet stavanger

Forøvrig er norske flyplass vektere en meget bra gjeng som sørger for service og god flyt i sikkerhetskontrollen, prøv Amsterdam eller Frankfurt og se hva slags undemåls sandpåstrøere man må slite med der....og i morra reiser jeg med god gli på ferie takket være hensynsulle vektere som ikke har lagt ned Sola flyplass...

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Fleip, baluba. Håper du ikke tar det ille opp, selv om du veier noen kilo muskler... ;)
Det er greit. Til opplysning kan jeg nevne at jeg er av den tradisjonelle typen. Min kropp er bygget av mengder med potetgull og cola, disiplinert stillesittende i en god sofa med godlyd foran meg. ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
baluba skrev:
Zomby_Woof skrev:
Fleip, baluba. Håper du ikke tar det ille opp, selv om du veier noen kilo muskler... ;)
Det er greit. Til opplysning kan jeg nevne at jeg er av den tradisjonelle typen. Min kropp er bygget av mengder med potetgull og cola, disiplinert stillesittende i en god sofa med godlyd foran meg. ;D
Godt å høre, baluba. Det hadde vært tungt å bære om du ikke bare var mer høflig, men også bedre trent enn meg. ;D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
baluba skrev:
Zomby_Woof skrev:
Godt å høre, baluba. Det hadde vært tungt å bære om du ikke bare var mer høflig, men også bedre trent enn meg. ;D
Vel bekomme, herr Woof.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
norman skrev:
Sleiven skrev:
norman skrev:
65finger skrev:
Hei

vh Norman
asså hør nå her, fra Kjevik flyr ingen som betyr noe for oljeindustrien
Kristiansand er ikke engang at komma i norsk oljevirkelighet....
Jobber i olja sjøl og hatt det vært en passende en relevant oljerelatert jobb i krsansan hadde jeg ikke gidda å bo i regnølet stavanger

Forøvrig er norske flyplass vektere en meget bra gjeng som sørger for service og god flyt i sikkerhetskontrollen, prøv Amsterdam eller Frankfurt og se hva slags undemåls sandpåstrøere man må slite med der....og i morra reiser jeg med god gli på ferie takket være hensynsulle vektere som ikke har lagt ned Sola flyplass...
Hei

Du bør nok sette deg litt mer inn i saken før du kommenterer så bombastisk. Oljerelaterte bedrifter behøver ikke nødvendigvis være Statoil eller andre Stavangerbaserte firmaer. Ei heller oljeselskap.
I Kristiansand finner du firmaer som National Oilwell, Aker Solutions, TTS Marine/Energy, MacGregor Hydramarine, OSM osv osv
Om du ikke tror disse reiser, så tar du veldig feil.

Og jeg har endel reisedøgn og reiseerfaring. Jeg kjenner meg overhode ikke igjen i at sikkerhetsansatte på Schiphol eller Frankfurt er bemannet med "sandpåstrøere". Sikkerhetskontroller er en flaskehals uansett om flyplassen heter Østa/Volda eller Schiphol, dessverre.

vh Norman
Som du skjønner er jeg bare misunnelig på dem som har oljejobber og kan bo i Krisiansan

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.862
Torget vurderinger
0
Zomby_Woof skrev:
En engelsk instuktør jeg hadde engang sa litt nedlatende om de som "kjørte" simulatoren:

"When you pay peanuts, you only get monkeys!" Vel var det snakk om peanøtter, men det samme gjelder sikkert også bananer.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.862
Torget vurderinger
0
Og så er spørsmålet om de tjente noe på den !

Virker ikke slik ut fra det som ble sagt rett etterpå!

Z

Zomby_Woof

Gjest
OK... Jeg har tenkt litt, og føler et behov for å forklare/bortforklare/unnskylde meg.

Jeg la inn et innlegg som var så spissformulert at det kunne leses som et direkte hatsk angrep på en yrkesgruppe. Det var ikke meningen. Det var ment som en fleip, og jeg tok for gitt at det ble lest som en fleip. Det er selvsagt mitt ansvar som avsender at mine uttalelser blir forstått av mottagerne. Jeg beklager.

Men for å være litt seriøs: En tariffavtale må reflektere den kompetansen som kreves i stillingen, ikke det den enkelte utøver av yrket faktisk har. Jeg vet om en som var spesialsoldat og kadett på Linderud, og hadde ekstravakter i Securitas. Han hadde altså en mengde tilleggskompetanse som i tillegg var høyst relevant for yrket. Selvfølgelig kunne han ikke kreve offiserslønn for sin ekstrajobb som vekter. Min egen yrkesgruppe er mildt sagt godt pepret med folk som har en bachelorgrad i et eller annet. Mange av disse har høyst relevant sosialfaglig utdanning. Men dette kreves ikke i yrket, og tariffen vår reflekterer heller ikke denne tilleggskompetansen. Har man en relevant og etterspurt tilleggskompetanse,  er dette en sak for lokale eller personlige forhandlinger om tillegg ut over det tariffen beskriver.

En lege som jobber som portør skal ha lønn som portør. En byggingeniør som jobber som murer skal ha murerlønn. En masterstudent (med en bachelorgrad, naturligvis) som jobber som telefonintervjuer for Norsk Gallup skal ha lønn som telefonintervjuer. Det er ikke til å komme bort fra at kravene til kompetanse i vekteryrket er små. Lønnsnivået reflekterer akkurat dette. Faktisk ble jeg forbauset over hvor høyt lønna faktisk ligger. Jeg mener fortsatt at det er temmelig urimelig å kreve eller forvente mye mer.

Tunfisk og bananer har ingen ting med saken å gjøre...  :-[

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.019
Litt rart at "de uutdannete" som gjør drittjobbene skal ha minst betalt. Renholdere, renovasjonsarbeidere, vektere.
Landet går i stå når de streiker, men når de med høy utdanning, f.eks. jusprofessorer, streiker så er det ingen som merker noe som helst.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.862
Torget vurderinger
0
Pink_Panther skrev:
Litt rart at "de uutdannete" som gjør drittjobbene skal ha minst betalt. Renholdere, renovasjonsarbeidere, vektere.
Landet går i stå når de streiker, men når de med høy utdanning, f.eks. jusprofessorer, streiker så er det ingen som merker noe som helst.
Nå tror jeg ikke at jusprofesorer noensinde har streiket. Sådan proletær oppførsel er nok ikke regnet som dannet i de miljøer der slike befinner seg! Folk på dette nivået har andre og mer effektive måter å fortelle arbeidsgiver at: "Fanden spare...!!!"

Z

Zomby_Woof

Gjest
Pink_Panther skrev:
Litt rart at "de uutdannete" som gjør drittjobbene skal ha minst betalt.
Egentlig ikke. Og jeg regner i høyeste grad meg selv som en del av denne gruppen, både hva utdanning og lønn angår.

Pink_Panther skrev:
men når de med høy utdanning, f.eks. jusprofessorer, streiker så er det ingen som merker noe som helst.
Eksempelet viser strengt tatt bare en ting: Det kan ikke streikes lenge nok til at fravær av forskning får noen effekt.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.862
Torget vurderinger
0
Zomby_Woof skrev:
Eksempelet viser strengt tatt bare en ting: Det kan ikke streikes lenge nok til at fravær av forskning får noen effekt.
En annen måte å se det på er vel at proposjonalt med økende utdannelse og kompetanse øker arbeidsgivers behov for arbeidstakeren, samtidig som arbeidstakers behov for akkurat denne arbeidsgiver minker i samme proposjonalitet.

Får jeg ikke den lønna jeg vil ha hos min arbeidsgiver, pakker jeg snippesken og bytter til en som vil betale det jeg ønsker.

Dette forutsetter selvsagt at man har en noenlunde realsitisk oppfatning av egen verdi. Men igjen, med økende kompetanse øker gjerne slik selvinsikt. Unntaket som bekrefter denne "regelen" må vel gjerne være disse overbetalte, overbonusinfiserte topplederne man hører om i media. På den annen side får de jo faktisk denne avlønningen av noen som tror de er verd pengene, så da er det vel pr. definisjon markedsprisen likevel. :p Mulig det bare "beviser" at markedet tar helt feil?? ???

G

Gjestemedlem

Gjest
Hva skal vi bruke småfascistiske rånere til da, hvis de ikke kan være vektere lenger?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.274
Sted
Holmestrand
totte skrev:
Til Helvete med hele streikeretten.
Ja, ikke sant. Også kan jo arbeidsgiverne ta løønsforhandlingene alene. Det blir fint. Da vil vi jo alle få det vi fortjener.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.019
Gjestemedlem skrev:
Hva skal vi bruke småfascistiske rånere til da, hvis de ikke kan være vektere lenger?
Jobbe på hagesenter? Kreves minimal utdannelse til det. Man kan bare følge med på "Grønn glede" så er man utlært. ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Pink_Panther skrev:
Gjestemedlem skrev:
Jobbe på hagesenter? Kreves minimal utdannelse til det. Man kan bare følge med på "Grønn glede" så er man utlært. ;D
Ville du kjøpt et epletre av denne karen? Eller kanskje du ikke hadde hatt særlig lyst til å si nei?

Vedlegg

Topp Bunn