Veiledning til valg av pu ønskes

StianAmadeus

Medlem
Ble medlem
16.06.2012
Antall liker
20
Hei.

Min nåværende pu (elys2) har tatt kvelden, dvs det er noe som har skjedd med den som gjør at den ikke videreformidler diskanten til venstre høyttaler. Og ja jeg er sikker på at det er pu, har testet mye frem og tilbake.

Siden riaa-trinnet mitt er et Primare r32, som har en del instillingsmuligheter til mc, har jeg bestemt meg for å gå for mc pu.

Max pris er ca 8k.
Etter mye lesing her og andre steder har jegforeløping kommet frem til 3 alternativer:
Ortofon rondo bronze
Dynavector 20x
Dynavector 17d3

Er usikker på hviljen av disse som vil passe best inn i anlegget mitt, eller om
det er andre alternativer jeg bør vurdere som passer like bra eller bedre.
Oppsettet mitt består av Dali helicon 400, Cambridge 840a (planer om å kjøpe nad m3 etter hvert), Primare r32, og en rega rp3 med rb303 arm.

Vet noen høyden på de pu'ene jeg har nevnt, greit å vite siden den som skal skiftes ut bare 14mm så må jeg jo bygge opp armbasen.

Mvh
Vinylnoob Stian

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Antall liker
655
Torget vurderinger
46
Ortofon Rondo Bronze!! Jeg hadde denne på en P7, veldig god pu!!

:cool::cool::cool:

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Antall liker
655
Torget vurderinger
46
Stian, se også Rudi`s pick up liste og anbefalinger.;)

StianAmadeus

Medlem
Ble medlem
16.06.2012
Antall liker
20
Ja, har lest den, lærte mye der. :)
tenkte bare jeg skulle lufte tankene mine her på forumet også i tilfelle noen hadde erfaringer med et oppsett som liknet, eller ville anbefale andre pu'er som passer bedre. Kanskje noen av pu'ene er for stiv for armen?
Vet du høyden på Ortofon rondo bronze?

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Antall liker
655
Torget vurderinger
46
tenkte bare jeg skulle lufte tankene mine her på forumet også i tilfelle noen hadde erfaringer med et oppsett som liknet, eller ville anbefale andre pu'er som passer bedre. Kanskje noen av pu'ene er for stiv for armen?
Husker ikke høyden, tror kanskje jeg brukte en spacer på regaarmen på min P7. B.t.w. vurderer en 2M Black på min nye spiller.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Ett par hakk over 20x, litt mykere oppheng (passer armen bedre), + gode kritikker... (og er Mk3 i en serie som har vært laget siden før 1980)

Arne K

StianAmadeus

Medlem
Ble medlem
16.06.2012
Antall liker
20
Husker ikke høyden, tror kanskje jeg brukte en spacer på regaarmen på min P7. B.t.w. vurderer en 2M Black på min nye spiller.
Hvorfor vil du bytte fra dynavector til ortofon da? spennende med black da, har fått veldig gode omtaler den.

For meg står d mellom rondo bronze eller 17d3 nå tenker jeg.
Blir vel bra uansett hva jeg velger tenker heg, men et vanskelig valg er det.
Heller muligens litt mot 17d3... ;-)

StianAmadeus

Medlem
Ble medlem
16.06.2012
Antall liker
20
En pu til er kommet inn i vurderingen, goldring elite. Benytter stylus fra samme merke som rondo bronze, men bedre utgave. Noen som har erfaribger med denne? Er jo nesten halve prisen av ortofob sin...

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Antall liker
655
Torget vurderinger
46
Hvorfor vil du bytte fra dynavector til ortofon da? spennende med black da, har fått veldig gode omtaler den.

For meg står d mellom rondo bronze eller 17d3 nå tenker jeg.
Blir vel bra uansett hva jeg velger tenker heg, men et vanskelig valg er det.
Heller muligens litt mot 17d3... ;-)
Hadde tenkt å ha begge da, siste nytt nå er at det kommer en Goldring 2400. Blei med på handelen av en Rega RP6:cool:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Rondo Bronze!!! Jeg har på P5en min, og er fortsatt storfornøyd!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg likar veldig godt Dynavectorane, særleg når eg spelar med Rega-arm. 20 er ein veldig hyggjeleg pickup, medan 17D3 er endå hyggjelegare, men veldig detaljert og presis i alt han gjer. Sjølv ville eg nok hatt den dyraste, men 20 er veldig ok. Eg brukar eigentleg ein 10x5 som referanse. Ikkje fordi han er best, men det er mykje for pengane, og svært mykje musikk.
Rondo Bronze har eg ikkje hatt i heimen, men mange snakkar pent om han. Seier folk han er god i armen, er dei sikkert til å stole på.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei.

Jeg hadde vel heller gått for 20X (low output) framfor 17D3 i en rega RB-300/301.
Dels på grunn av klangkarakter (20Xen er vel noe varmere) og dels fordi 20Xen
føles mykere i opphenget (til tross for Spec.). 20Xen har lenger nålefane og vel
derfor mindre utfordrene for armlagrene.

OBS.
Jeg har bare prøvd DV-20X II, DV-17D og DV17D2 (og DV-23R), men ikke DV-17D3.

Ellers bør Benz ha noen utfordrere i prisklassen som bør passe bra. Denon DL-304,
Audio Technica AT-33EV (se egen tråd) kan også være gode kandidater.

Om du ikke er "nødt" til å ha en MC, ville jeg vurdert SoundSmith MMC (Moving Iron)
pickupene. Da ville Carmen eller Boheme vært kanskje ennå bedre alternativer.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity

Sist redigert:

StianAmadeus

Medlem
Ble medlem
16.06.2012
Antall liker
20
Takk til dere som har tatt dere tid til å gi meg tips vedr pu valg. :)

Soundsmith virker veldig spennende, har sett flere gode omtaler av dem, bla av rudi. Men siden riaa-trinnet mitt har en del instillingsmuligheter for mc ønsker jeg å prøve en mc nå.

I følge rudi sin pu-liste blir kanskje Benz hakket for varmt for meg. Kanskje.

Interessant at du, Gunnar, mener at 20x kan være en bedre match selv om den på papiret virker stivere enn 17d3.

Det gjorde ikke valget noe enklere..hehe. :p

Har lest litt om Goldring elite også nå og den virker å være en god match til spilleren min, har også fått noen gode anmeldelser. Noen som har en mening om den?

Audio technica har jeg ikke hørt så mye om. Skal sette meg ned å lese den tråden i kveld. :)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Eliten er en god match, Stian. Men låter varmere enn en Ortofon..har heller ikke like skarp sliping..Er også vanskelig å få tak i..Jeg ville prøvd dansken.

Topp Bunn