Veggtykkelse-akustisk påvirkning?

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.594
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Frontveggen består av dobbel gipsplate. Høyre sidevegg er yttervegg i betong, vanlige lekter med enkel gips, bakveggen likeså. Venstre sidevegg er en vanlig innervegg, en enkel gipsplate på hver side av vanlige 2/4 trebjelker. I tillegg; den første og siste meteren, samt de øverste 60cm av venstre sidevegg er glass. Denne veggen er 600cm. Frontvegg er 470cm, takhøyden er 300cm.

Bassresponsen i rommet er utvilsomt veldig ujevn, både horisontalt og vertikalt. Skyldes dette de ulike veggene/materialene eller rommålene? Det er en voldsom dipp ved snaue 60Hz. Har jobbet lenge med plassering av fronthøyttalerne uten å bli helt fornøyd med bassen i noen akseptable lytteposisjoner.

Fikk nylig inn en subwoofer i rommet og plasserte den først på frontvegg, forsøkte å variere avstanden fra vegg og franfronhøyttalerne, men kom ikke i mål. Derimot oppnår jeg bra bass, i alle fall bedre enn noengang, ved plassering av sub på høyre sidevegg, ca midt mellom lytteposisjon og frontvegg.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Hei lakria

I følge kalkulatorer vil rommålene dine gi problemer på 57 hz. Det stemmer vel dessverre godt med dippen du har?
Leste gjennom den andre tråden din. Hvordan fungerte tiltakene du kjøpte?

Omfattende bassdemping gir generellt jevnere bassrespons.
Anbefaler å snakke med EHED og 8x12tom for tips og hjelp.

Har du målinger av bassen i rommet?
Skisse eller bilde?

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.594
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hei.

Tiltakene fungerte meget bra ift utgangspunktet. Primacoustics-produktene tar veldig bra fra nedre mellomtone og oppover. Rommet føles ikke overdempet, men bra dempet. Det finnes ikke antydning til flutter-ekko.

Imidlertid har det hele tiden vært veldig svak bass i lytteposisjon. Jeg har forsøkt å endre vesentlig på høyttalerplassering, uten at dette gir forbedringer nok. Bassen er veldig bra helt bakerst i rommet, men der kan jeg av ulike årsaker ikke sitte.

Jeg er noenlunde optimistisk likevel nå med subwoofer på sidevegg. Bassen er langt jevnere derfra, og muligens viser det at jeg vurde plassert fronthøyttalerne der ved planlegging av rommet. Det lar seg ikke gjennomføre nå uten helt voldsomme tiltak, altså uaktuelt på en god stund.

Jeg får besøk av en akustiker om ikke lenge for å få målt rommet nøyaktig, vedkommende har jobbet med akustikk i alt fra små studio til store scener og ball-haller. Får nok noen svar da. Jeg skal få tatt noen bilder av rommet og legge ut på hfs etterhvert.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Så bra! Håper du vil rapportere litt om hvordan og hvorfor.
Er på let etter en erfaren akustikker til fremtidig bruk og det er det nok flere her inne som er.:)

Topp Bunn