Alt til hus og bolig Veggedyr og andre ufyselige småkryp

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.150
Antall liker
2.663
Bare å erkjenne det først som sist, stadig flere av oss kommer til å bli fortvilte i tiden som kommer. Tanken på at disse blodsugende krypene skal ta over hjemmet ditt, det er ikke særlig digg.

Å få veggedyr inn i huset er noe de færreste vil ønske. Er på vei til å bli et stort problem i byer. Myndighetene i Paris har nå erklært krig mot krypene. Er blitt observert på t-bane og kinoer, i tillegg til hoteller, airbnb og private hjem. Nå også inntatt t-banen i London, meldes det.

Hadde en airbnb i Firenze noen år tilbake. Og der var det veggedyr. Så ut som pizzatryne da jeg stod opp av senga og så meg i speilet.
Har angst for å få dette i boligen min. Og skrekken er at overnattingsgjester skal dra det med seg.

Veggedyrene er blitt resistent mot de fleste av midlene som brukes til bekjempelse. Dermed er ikke problemet lett å løse.

Som det er nå kan du kreve nytt hotellrom hvis du har disse ekle gjestene boende sammens med deg. Men hvor lenge varer det? Etter at problemet med veggedyr vokser og dermed en viss %-andel av hotellrommene er infisert, kan hotellene avslå din forespørsel om nytt rom med årsak i at problemet nå er blitt «normalt». Tenk på det du!😀
 

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
Blir ikke et reelt problem i Norge da vi har null toleranse for skadedyr på et litt annet nivå enn Frankrike. 12 av 15 kjente stammer er resistent mot lovlige midler godkjent i biocidedirektive. Det betyr ikke at gift som tar dyrene ikke fins. Men når det kommer til bekjempelse er det faktisk relativt grei skuring å gjøre noe med det giftfritt om man vet hva man holder på med. Utfordringen med giftfri bekjempelse er kostnadene er relativt mye høyere enn ved bruk av gift. I Norge idag er mer og mer skadedyrsaker på vei under forsikring som en standard. Det jobbes også mot at bedrifter også skal dit. Så da vil det være dedikerte bedrifter i samtlige storbyer som vil tjene greit med penger å ha dette under relativt god kontroll 👌
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.150
Antall liker
2.663
Blir ikke et reelt problem i Norge da vi har null toleranse for skadedyr på et litt annet nivå enn Frankrike. 12 av 15 kjente stammer er resistent mot lovlige midler godkjent i biocidedirektive. Det betyr ikke at gift som tar dyrene ikke fins. Men når det kommer til bekjempelse er det faktisk relativt grei skuring å gjøre noe med det giftfritt om man vet hva man holder på med. Utfordringen med giftfri bekjempelse er kostnadene er relativt mye høyere enn ved bruk av gift. I Norge idag er mer og mer skadedyrsaker på vei under forsikring som en standard. Det jobbes også mot at bedrifter også skal dit. Så da vil det være dedikerte bedrifter i samtlige storbyer som vil tjene greit med penger å ha dette under relativt god kontroll 👌
Joda, pr i dag har vi rimelig god kontroll på problemet i Norge. Men tro meg, vokser problemet ute i europa, så vil ikke vi i Norge være immune. Vi kommer til å havne der vi også, tar bare lengre tid.
Så ingen grunn til å ta lett på det.
 

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
Siden jeg jobber med dette hver dag så har jeg ikke for vane av å ta så lett på saker vedrørende skadedyr, jeg bare sier du tar feil 🤷‍♂️ som sagt så finnes det gift for å løse det om nødvendig, men så lenge substitusjonsprinsipet gjelder vil mye annet gjøres før det blir aktuelt. Samtidig koster det enorme summer for produsenter og leverandører å få godkjent middel til bruk for bekjempelse. Men sånne tilstander får vi ikke i Norge.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.150
Antall liker
2.663
Siden jeg jobber med dette hver dag så har jeg ikke for vane av å ta så lett på saker vedrørende skadedyr, jeg bare sier du tar feil 🤷‍♂️
Jeg har respekt for den kunnskapen du har som fagarbeider. Og håper du har rett. Men jeg frykter noe annet.

Av «andre ufyselige småkryp» som tråden omhandler, så var hodelusa et tema i P2. Den er nå på god vei til å bli resistent mot sisteskansen vi har av anti-lusemiddel. En forsker var ganske bekymret for situasjonen. Allerede har det blitt rapportert om hodelus som er resistent mot alle typer bekjempelse.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.150
Antall liker
2.663
Hvis alle innbyggerne i et land tok tak i problemet på samme tidspunkt, ville problemet langt på vei være løst.
 

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2020
Innlegg
597
Antall liker
478
Sted
Aarhus
Dream on, opplevde at min kjæreste fikk veggdyr i leiligheten. Mye styr, dampstøvesugde flere ganger om dagen før spesialistene kom. All tekstil pakket ned til nedfrysning, huset ble varmet opp til 60 grader. Så var problemet løst. Gift ble ikke brukt
 
Topp Bunn