Vegg for vegghengte høyttalere

mrmale

Fersking
Ble medlem
17.10.2014
Antall liker
1
Av praktiske årsaker har jeg kommet inn på tanken å gå for enten vegghengte eller innebygde høyttalere (i sammengeng med renovering av stue).

Selv om innebygde høyttalere virker som en svært god løsning (gjort riktig) er jeg dog litt skeptisk til hvor mye arbeid man legger i det om man ikke skulle like resultatet.

Men også vegghengte høyttalere har sine problemer, da spesielt mtp kanselleringer pga refleksjoner fra veggen de henger på.
Da er spørsmålet, hvordan kan man konstruere en vegg som reduserer virkningen av disse refleksjonene? Vil feks en tilstrekkelig tykk spilevegg gjøre jobben?

Erin gjorde en veldig fin analyse av dette problemet i sin test av de små Arendal 1961 høyttalererne.

1658396489898.png

1658396500579.png

Ser at på dybden de spesifikke høyttalerene har må man ha saftig demping ned til ca 400Hz.

Har folket der ute noen tips og triks på vekkonstruksjon som kan hjelpe her?

Edit: Glemte å nevte at jeg ser etter visiuelt stuevenlige løsninger :p

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Mrmale: Skal du bruke smartpanel, gips, betong? Alle materialer har forskjellige egenskaper.. Og det beste er et valg av høyttalere som spesielt er konstruert for å være på-eller i- VEGGEN, IKKE på stativ.. De er ofte ikke så følsomme for de opplistede problemene, men krever endel forberedelse. Noen av dem går direkte på vegg med bare brakett og etpar skruer. Den braketten kan også være innebygd.

Eksempel PMC WAFER..

Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: oct

mrmale

Fersking
Ble medlem
17.10.2014
Antall liker
1
Pdd er der lettvegg med gipsplater. Men den skal uansett i alle fall delvis plukkes ned, så hvordan/av hva eventuell ny vegg skal bygges er det jeg igrunn lurer på. Åpen for så mangt.

De der PMC høyttalerene ser ut fra jeg forstår ut til å forsøke å omgå denne problemstillingen ved å lage de veldig flate (for å flytte problemstillingen oppover i frekvens) og forholdsvis brede for å unngå refleksjonene ved gidd frekvens. Meget mulig det funker, men det ser uansett ikke ut som om de er i salg her på berget.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Mrmale: Jo. Herfra:

www.norskaudioteknikk.no
Dra innom og lån øre til et par PMCer, så vil du forstå hvorfor jeg anbefalte dem. Sonisk kontinuitet er eksellent her. Og de kan formidle og. Alle spesialhøyttalere av kvalitet til vegg omgår forresten de problemene på noenlunde likt vis. Men ellers skal de matches opp som vanlige kabinetthøyttalere.

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
9.449
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Den første kurven er jo anekoisk (ekkofritt rom), du vil aldri få en slik jevn kurve i et vanlig rom. Bygger du inn høyttalerne i veggen unngår du alle refleksjoner fra frontveggen.

I veggen = best
På veggen / veldig nærme vegg = nest best
Frittstående = verst (hvis du ikke har de typ 2 meter ut, ikke så realistisk for de fleste)

mrmale

Fersking
Ble medlem
17.10.2014
Antall liker
1
Den første kurven er jo anekoisk (ekkofritt rom), du vil aldri få en slik jevn kurve i et vanlig rom. Bygger du inn høyttalerne i veggen unngår du alle refleksjoner fra frontveggen.

I veggen = best
På veggen / veldig nærme vegg = nest best
Frittstående = verst (hvis du ikke har de typ 2 meter ut, ikke så realistisk for de fleste)
Sant nok. Men det som skjer når man flytter høyttaleren nærmere (eller på) veggen er vel at frekvensen dette fenomenet intreffer på flyttes oppover i frekvens til et sted hvor det er mulig å dempe på folkelig vis? Denne illustrasjonen fra Genelec er igrunn fin:

1658427384617.png

Så så lenge det ikke er snakk om i-vegg har man vel uansett noe å tjene på å dempe bakveggen, og erego mitt spørsmål om forskjellige vis å gjøre dette på siden veggen uansett skal minst delvis demonteres.

Sist redigert:

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
Hvis front baffelen henger f.eks. 30 cm foran veggen så blir vel kansellering frekvensen der hvor en kvart bølge som vandrer 60cm (fra baffel til vegg og tilbake igjen) og således kommer 180° ut av fase og gir full kansellering. For å dempe fullt kreves det en kvart bølgelengde tykkelse på dempingen med rett luftgjennomstrømningsmotstand, altså 60 cm, mens 1/8 funker greit, altså 30cm. Så å dempe SBIR fra bakvegg fullt ut er vanskelig for å si det mildt. Ikke rart studio etc bruker mye in-wall, så er den saken løst. Er i syden påvirket av en del cerveza, så umulig at man kan kjøre matten etter boken her... Kun sporadisk hukommelse involvert...

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.833
Torget vurderinger
1

Topp Bunn