Dyr, jakt, våpen og fiske Vedlikehold av Victrinox kokkekniver og utstyr

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.079
Antall liker
20.302
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har en del kniver og verktøy fra Victorinox med treskaft som trenger litt oppfrisking. Treet har blitt relativ lyst pga alder og mye bruk. Knivene er nok blitt rundt 15år gamle. Jeg har tatt godt vare på knivene og har aldri vasket de i oppvaksmaskin.

Har lysst til å få fargen tilbake til orginalfarge da jeg synes de er mye finere slik.

Er det noen som har noe tips til olje, regner det er det som skal til. Evnt andre triks for å få tilbake fargen på de?

Slik er orginalfargen: victorinox kniv orginal.jpg
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.079
Antall liker
20.302
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Eggen har jeg god kontroll på. Knivene mine er så skarpe at man med en 25cm kokkekniv kan skjære igjennom en myk tomat bare med å holde tommel om pekefinger på skaftet. Og da mener jeg skjære igjennom. Har også prøvd med en myk tomat, slippe den med på eggen av kniven fra ca 30cm høyde og da deler kniven tomaten i to, nesten hver gang.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Mørk treolje?
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.079
Antall liker
20.302
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hehe.. Noen konkrete forslag til hvilken type. Er redd for å bruke feil type. Prøvde en gang med matolje. Ble fine, men var ganske klissete å bruke den trancheringsgaffelen etterpå....
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.545
Antall liker
15.743
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Ville kanskje tro at du kan bruke samme type olje som man bruker på kjøkkenbenker.

OU812
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.550
Antall liker
7.874
Torget vurderinger
0
Ville vel sett om det finnes noe olje for båtdekk som evt. kan benyttes.

Da fruen kjøpte kjøkkenbord i eik fikk vi med en flaske av noe miljøvennlig olje som skulle påføres bordet med bruk av fin stålull ( UTEN SÅPE !! ). Den ser ut til å fungere greit den, tørker ganske fort og gir bordet tilbake den opprinnelige lyse fargen. Det er en giftfri planteolje. Skal se om jeg finner flasken når jeg kommer hjem fra jobb.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.736
Antall liker
3.931
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Liberon Finishing Oil? Oils : Finishing Oil - liberon.fr

Finnes hos velutstyrte fargehandlere. Må medgi at jeg ikke har prøvd den på annet enn dreide boller og slikt, men der gir den bra resultat.
Hadde du vært i Trondheim, skulle du fått en liten skvett.

B
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.550
Antall liker
7.874
Torget vurderinger
0
Den fruen bruker på bordet vårt heter GUARDIAN Bio-Olie. Et dansk produkt. Mener det ble kjøpt hos Bohus.
 

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Innlegg
204
Antall liker
94
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
På kjøkkenbenker og andre tredetaljer som utsettes for vann og andre væsker er det i grunn kun en olje som utmerker seg.
Det er kinesisk treolje, også kalt tung tree oil.
Det som skiller den fra de fleste andre er at den har veldig god motstandskraft mot vann.

Alle såkalte benkeplateoljer med respekt for seg selv er basert på kinesisk treolje.
Veldig mange oljer med fancy navn består dessverre i hovedsak av løsemiddel og fint lite olje.
Foreslår derfor denne: Liberon Kinesisk Treolje
Husk forøvrig å oppbevare den ved romtemperatur. Kinesisk treolje har en lei tendens til å tykne ved lavere temperaturer.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.736
Antall liker
3.931
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Liberon har mye fint de. Er ikke helt sikker på at tung-olje er så godt for knivskaft; i naturtilstand tar det ukesvis for den å herde, og jeg ser at Liberon mener at deres ikke herder i det hele tatt. Dog har den ikke sjenerende lukt, som mange andre oljer, linolje f eks.
Valnøttolje kanskje?
Amerikanske pennedreiere bruker mye lynlim/ CA som sluttfinish, og det blir jædra fint og solid, men det er slett ikke enkelt (her mener jeg vel kav, søkke umulig) å påføre hvis du ikke kan spenne opp emnet i en roterende benk.

B
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.079
Antall liker
20.302
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Takker for forslag. Det er neimen ikke lett å få en entydig svar ;D
Tenker jeg sender en epost til Victorinox og ser hvilket svar jeg fpår. I mellomtiden så får jeg bruke Giesser og Sabatier knivene mine. Legger inn svaret, om jeg får noe.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.736
Antall liker
3.931
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det kan fort være det lureste. Skaftene kan godt være laget av harpiksimpregnert hardved, og da er du på en annen bane igjen. Noe som ihvertfall ikke gjør skade er vanlig mineralolje ( ikke motorolje da). Du kan prøve med Jo-Ni møbelpolish, eller, tør jeg foreslå, Natusan Babyolje... Begge er omtrent rein mineralolje; Jo-Ni har en skvett "white oil". Før dere rekker å si det: "Mineralolje" dekker egentlig et helt spekter av destillerte petroleumsprodukter, men baby-olje og Jo-Ni er gode varianter. Babyolje er forresten flott til skjærefjøler osv. Herder ikke, fordamper svært langsomt, slik at den ikke ofte må fornyes. Ikke er den giftig eller allergifremkallende heller. Var den det, ville et skrik som fra Rama oppstå fra tusenvis av småbarnmødre.

B
 

OB-BB

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
5.699
Antall liker
7.869
Peter
Har ikke lest alle svarene du har fått, men hold deg unna destillerte naturoljeprodukter!!!
Det smaker dritt og er giftig!!!

Forslip skaftene lett med smergel (280 eller 320), sett skaftene nedi et stort nok glass til alle skaftene og fyll på med matolje og la de stå der og trekke over natta. Ta de opp og slip lett i våt olje med 400 eller så langt opp du vil gå. Ferdig.

Du som er kokk, synes sikkert det er viktig at skaftet ikke er for glatt, så behersk deg mtp hvor glatt du sliper overflata.

Har gjort dette et-par ganger siden knivene (Victorinox, de også) var nye (10-15 år gamle nå) og det er helt perfekt.

Godt poeng, det du skrev lenger opp, at de ikke skal vaskes i maskin.

BB
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.079
Antall liker
20.302
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Peter
Har ikke lest alle svarene du har fått, men hold deg unna destillerte naturoljeprodukter!!!
Det smaker dritt og er giftig!!!

Forslip skaftene lett med smergel (280 eller 320), sett skaftene nedi et stort nok glass til alle skaftene og fyll på med matolje og la de stå der og trekke over natta. Ta de opp og slip lett i våt olje med 400 eller så langt opp du vil gå. Ferdig.

Du som er kokk, synes sikkert det er viktig at skaftet ikke er for glatt, så behersk deg mtp hvor glatt du sliper overflata.

Har gjort dette et-par ganger siden knivene (Victorinox, de også) var nye (10-15 år gamle nå) og det er helt perfekt.

Godt poeng, det du skrev lenger opp, at de ikke skal vaskes i maskin.

BB
Nei kniver skal ikke i oppvaksmaskin.

Har prøvd matolje tidligere som jeg skriver i det første innlegget, men opplevde at hantakene ble beldig klissete. Men jeg pussa ikke hantakene verken før eller etter oljing. Har sendt epost til Victorinox, så får vi se hva de svarer.

Om jeg ikke får noe svar, så er det matolje jeg kommer til å bruke, og heller gjøre det litt oftere. Tenkte kanskje det var en type spesial olje man kunne bruke.... ???
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.736
Antall liker
3.931
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Høres ut som en plan. Jeg ble nysgjerrig: Lar du høre fra deg når du får svar, blir jeg takknemlig.
Forresten; Matolje harskner generelt. Valnøttolje skal ikke gjøre det.

B
 
Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.550
Antall liker
7.874
Torget vurderinger
0
Det kan fort være det lureste. Skaftene kan godt være laget av harpiksimpregnert hardved, og da er du på en annen bane igjen. Noe som ihvertfall ikke gjør skade er vanlig mineralolje ( ikke motorolje da). Du kan prøve med Jo-Ni møbelpolish, eller, tør jeg foreslå, Natusan Babyolje... Begge er omtrent rein mineralolje; Jo-Ni har en skvett "white oil". Før dere rekker å si det: "Mineralolje" dekker egentlig et helt spekter av destillerte petroleumsprodukter, men baby-olje og Jo-Ni er gode varianter. Babyolje er forresten flott til skjærefjøler osv. Herder ikke, fordamper svært langsomt, slik at den ikke ofte må fornyes. Ikke er den giftig eller allergifremkallende heller. Var den det, ville et skrik som fra Rama oppstå fra tusenvis av småbarnmødre.

B
Mener å erindre at vi to for noen år siden ( ganske mange egentlig! ) funderte på å bruke baby olje på 34'en.:rolleyes:

Husker ikke om vi noen gang lot det gå så langt...........? :confused:
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.736
Antall liker
3.931
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hehe, sikkert bedre enn griseriet i de firkantede grønne kannene. Det er bare et par måneder siden at jeg leverte et par, de siste, av dem til Renholdsverket.
Unnskyld OT.

B
 
N

nb

Gjest
Jeg vasker alle mine kniver i maskin. Skaftene mister finishen fort, men jeg har kniver til å skjære med, ikke til å se på eller henge på veggen. Kniver blir ikke sløve av å bli vasket i maskin, de blir sløve av å bli brukt. Den eneste kniv som holder seg skarp er en som aldri blir brukt.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.079
Antall liker
20.302
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg vasker alle mine kniver i maskin. Skaftene mister finishen fort, men jeg har kniver til å skjære med, ikke til å se på eller henge på veggen. Kniver blir ikke sløve av å bli vasket i maskin, de blir sløve av å bli brukt. Den eneste kniv som holder seg skarp er en som aldri blir brukt.
Ikke helt enig. Stålet i kniven vil over tid bli ødelagt, slik at eggen ikke holder seg så skarp, og man må frem med stålet oftere. Kniver er redskap og skal brukes, helt enig i det. Kniver du får nye er skarpe, men de gjøres lett enda skarpere av en person som kan å bruke bryne og knivstål/poleringsstål. Desse halvautomatiske skjerpe dingsene gjør kniven din ok for folk flest, men den lager en så tykk egg på kniven at den omtrent blir ubrukelig etter en dags bruk.

Med tynn egg så blir kniven mye skarpere, skarpheten varer lenger. Man får finere snitt på kjøtt og fisk. Og man slipper å få vont i handen og alue/skuler over tid. Men man mister fingeren om man skjærer feil kjøttstykke....
 
N

nb

Gjest
Jeg bruker hovedsakelig masahiro kniver, de er jevnt på salg på jernia for 500 kroner stykket, byttet de ut når de er for slitne
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.079
Antall liker
20.302
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Fikk da svar fra Victorinox, eller fra den norse representanten. Her er svaret jeg fikk:

Hei,
Når treverket i håndtakene begynner å bli slitt kan du sette de inn med nøytral matolje.
Smør håndtaket godt inn og la det trekke litt. Tørk så av det overflødige med ett tørkle.

Kan jeg hjelpe til med noe annet så bare gi beskjed.

Navn.....
Salgs/ markedskoordinator

Så da vet vi det. Ble vel nevnt noen ganger over her også.....
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.736
Antall liker
3.931
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takker, da synes det som Victorinox ikke mener at evt harskning er av betydning. Var det nb som meldte det samme? Det er mottatt, notert og akseptert. ;)

B
 
Topp Bunn