+ ved 50Hz og - ved 100hz ?

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.653
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Jeg her en "topp" ved 50 Hz og en "dal" ved 100Hz. Hvordan kan jeg fikse dette uten bruk av EQ?

Min erfaring ved bruk av EQ er at masse annet blir galt. Spes andre steder i rommet. Eks hvis jeg korrigerer + ved 100Hz får jeg vanvittig mye energi i dette området andre steder i rommet. Spes opp i 2. etg.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Dette blir interessant. Jeg har nesten samme problemet. + ved ca45 og - ved ca70-80
Jobbe plassering er jo det opplagte, og vil kunne langt på vei fikse problemene, men det har du selvfølgelig gjort.
Følger tråden med stor interesse.
:)

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Jeg her en "topp" ved 50 Hz og en "dal" ved 100Hz. Hvordan kan jeg fikse dette uten bruk av EQ?

Min erfaring ved bruk av EQ er at masse annet blir galt. Spes andre steder i rommet. Eks hvis jeg korrigerer + ved 100Hz får jeg vanvittig mye energi i dette området andre steder i rommet. Spes opp i 2. etg.
EQ er en ego-øvelse ja. Skal du ha jevn respons i rommet så må det andre tiltak til. Problemet ditt skapes av rommets eigenmodes, og det vil være begrenset hva du kan gjøre ved omplassering av høyttalere også, selv om det helt klart kan være en del å hente på dette.

Bassfeller / Helmholtz-resonatorer vil nok være en bedre løsning. Det beste er å få regnet på dette basert på rommets dimensjoner slik at du får et rimelig nøyaktig forslag til hvor tiltak bør settes inn. Alternativt kan du prøve med relativt bredbåndete absorbenter i hjørnene som tar ut de værste av romresonansene - bare sørg for at dimensjonene er store nok til å nå ned til 50hz.

Temaet har forsåvidt vært diskutert tidligere, se f.eks:

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=surr;action=display;num=1152882930
og
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=surr;action=display;num=1158132688

Tar plass, men det er nok ingen vei utenom hvis EQ ikke er tingen for deg... ::)

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.653
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Jeg undres på om 100Hz dalen er et produkt av 50hz toppen? Skjønner at en Helmholtz-resonatorer vil kunne hjelpe på 50hz’en, men hva med 100Hz,en? Dvs. at jeg lurer på om hvis jeg fikser 50Hz’en vil jeg få 100hz’en på kjøpet?

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.734
Torget vurderinger
0
Litt mer spesifikt - kan du ikke poste en frekvensrespons som viser dippene og toppene på nøyaktig frekvens?

Topp Bunn