Vaughan Williams på vinyl

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.229
Torget vurderinger
1
Er fryktelig glad i Vaughan Williams symfonier (de fleste), men også the lark ascending etc....
Skulle gjerne ha hatt disse på vellydende vinyl også. Er det noen kandidater der ute verdt å se etter som både lydmessig og tolkningsmessig er av høy klasse? På vinyl altså...

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.591
Hei,
Liker VW jeg også. Tipper du må ut på brukt markedet, men det er kanskje ok?
Sitter akkurat og hører på "Fantasia on a theme of Thomas Tallis" med Barbirolli på EMI, ASD 521.
The Penguin Guide fra 1984 omtaler verket som "one of the great masterpieces of all music", og gir denne innspillingen høyeste anbefaling. Lyden står heldigvis i stil. Anbefales.
Ellers har jeg 6. synfoni sammen med The lark ascending med Boult på EMI, ASD 2329. Symfonien får ikke like god karakter i guiden (the lark.. får toppkarakter), men jeg liker den, og lyden er - som med de fleste EMI fra 60 og 70 tallet - meget bra.
2. symfoni har jeg med Barbirolli på EMI, ASD 2360. Denne er også meget bra.
Og så har jeg alle symfoniene i en boks med Boult på EMI, SLS 1547083. Remastered og gjenutgitt. Fremførelsene er bra, men lyden er ikke fullt på høyde med de andre pressingene, så det svarer seg nok å få tak i "original" pressingene.
Ellers blir Previn på RCA anbefalt i Penguin Guiden, men de har jeg ikke hørt, så kan ellers vanskelig kommentere.

mvh

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.229
Torget vurderinger
1
ch skrev:
Hei,
Liker VW jeg også. Tipper du må ut på brukt markedet, men det er kanskje ok?
Takk for anbefalingene. Jeg har ingen problemer med bruktmarkedet. Der er så mye bra klassisk derute på vinyl for en billig penge. Ofte er de helt strøkne; mange er sikkert uspilte.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Strengt tatt så er vel de fleste VW-skiver på bruktmarkedet verdt å ha i hylla; sjelden har jeg sett/hørt en dårlig tolkning/fremførelse av et verk av denne komponisten :)

Liten grunn til å være så altfor forsiktig med hva man kjøper.

Vernon Handley og Royal Liverpool C&O gjorde en syklus for EMI (Music For Pleasure), som er relativt lett å finne på LP da de solgte godt. Fås også på CD for en rimelig penge (hele boksen). Den liker jeg godt, og det er et fullverdig alternativ til de nevnte.

VW har jubileum i år, og siste BBC MM (Vol 16/11) har en forrykende god CD med 5-symfonien og Messe i G-moll; og mye redaksjonelt stoff også.

Anbefaler forresten et søk på Good Music Guide-forumet.

http://good-music-guide.com/

Mvh Vidar P

Topp Bunn