Vask av vinyl

J

Janpe

Gjest
Jeg er sylfersk på vinyl og ønsker informasjon om hvordan man på best mulige måte skal gjøre ren vinylplater. Også med tanke på å bevare både stift og platen, jeg har lest meg til at dette er viktig. Er en platevaskemaskin fra Nitty Gritty eller VPI den rette veien å gå?

Daglig stell med kullfiber børste er ok og oppfattet, det er mer dyptgående vask jeg vil vite mer om. Selvsagt også med tanke på lydkvalitet. Jeg ønsker primært info om platevaskemaskiner, Zalo og oppvaskkum er ikke noe for meg. Bedre å bruke noen hundre $$$ på noe som fungerer optimalt.

Tips og råd mottas, mange takk.

Mvh
JP

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.039
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det finnes da utallige innlegg om dette her på vinylasylet.... ;)

Men kanskje samle dem i en ny tråd er tingen ja?

J

Janpe

Gjest
Ok, det skal jeg sjekke.

Hvis noen kan oppsummere hva som er det beste i all enkelhet setter jeg pris på det.

Mvh
JP

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Konklusjonen du kommer til å sitte igjen med til slutt er at ultralyd er best. Her er det flere på forumet som har boltret seg med å lage hjemmemekkede maskiner. Den eneste ferdige ultralydvaskeren beregnet på vinyl, som jeg vet om, koster nærmere 20000,- kroner, og føres vel ikke av noen i Norge. Det nest beste, og enkleste i bruk, er vel som du er inne på en tradisjonell platevaskemaskin. Prinsippet er temmelig likt for de fleste merkene, så da er det vel lurt å satse på den med størst sugekapasitet for å få fjernet mest mulig av dritten som løsnes.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Her er tråden om vinylvask etter ultralyd metoden:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,24877.0.html

Alt annet er nærmest ubrukelig og bortkastet.
En slik vaskemaskin kommer på rundt 3000,- pluss litt egeninnsats.
Fordeler:
Det blir helt rent.
Ingen mekanisk kontakt med vinylen.
Ingen slitasje på vinylen.
Stor kapasitet: Opp til 17 plater i en vask.
Billig i drift. Den går på en blanding av vann og isopropanol.

J

Janpe

Gjest
Håpløs teknisk som jeg er går jeg nok for en:
VPI -HW 16.5 Cleaning Machine

Virker veldig ok og ikke minst, enkel i bruk. Takk for råd og tips.

Mvh
JP

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
JP skrev:
Håpløs teknisk som jeg er går jeg nok for en:
VPI -HW 16.5 Cleaning Machine

Virker veldig ok og ikke minst, enkel i bruk. Takk for råd og tips.

Mvh
JP
Den er god. Jeg byttet fra en 17 selv, og er meget fornøyd. Hatt den i over 10 år. Bruk Vidar P's smått legendariske rensevæske, og dine plater er rene uten å lide skade av det på lang sikt. Det går ikke an å bli renere enn helt ren, samme hvor mye ultralyd man bruker, så det blir nok bra skal du se.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg kom i snakk med en kjemiker på Youngstorget i dag. (Av en eller annen grunn gjør man det, når man stopper i en torgbod hvor det selges vinyl, og har en platevasker under armen.  ;))

Uansett, det ble pratet litt om platevask mellom torghandleren, kjemikeren og meg. Jeg nevnte blåsprit. Kjemikeren mente at det ikke var en god idé. Det kan visstnok være ketoner i brekkmiddelet, og det løser visst opp vinylen (han nevnte Aceton som eksempel på effekten). Han mente også at det stadig ble gjort endringer i brekkmiddelets sammensetning for å lure drankerne, så det er ikke nødvendigvis slik med all blåsprit. Det går visst an å få isopropanol på polet også, men da må man betale full alkoholavgift (500kr. pr. liter eller noe sånt). Jeg fikk også høre at Photoflo var bortkastede penger, Zalo var like godt. Jeg takket for lærdommen, og vi var enige om at det ikke var allverdens hjelp i det. Flaska fra Kodak holder livet ut, og pengene er jo borte uansett.

En liten digresjon, kanskje. Men det var en hyggelig prat. Jeg handler forresten satdig vekk av den hyggelige karen som pleier å stå på Youngstorget. Han har mye fint, og skivene er som regel i super stand.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Blåsprit (isopropanol med tilsetning) har vært brukt på vinyl i mange årtier, har aldri sett noen rapportere annet enn at det er helt trygt. Jeg har brukt det siden 80-tallet, og platene det er brukt på er som nye. Det der han sier hadde jeg ikke festet lit til; tvert om høres det ut som det reneste sprøyt, unnskyld at jeg sier det. Som en novise innen kjemi, dog med daglig befatning med ketoner (som vi alle har plenty av innabords bl.a i blæra), så har jeg allikevel ingen tro på at keton skal kunne skade vinyl.

Uansett; jeg har handlet isopropanol fra Polet (man må søke Rusmiddeldirektoratet), betalte omlag 60-70 kroner literen sist iallefall, da handlet jeg 12 liter. Rimer ikke med 500,-/liter.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Som sagt, jeg gjengir. Jeg har heller ingen negative erfaringer med blåsprit, selv om det kun dreier seg om en flaske. Uansett får jeg følelsen av at det er på sin plass å være forsiktig. Mannen virket kompetent, for å si det sånn. Det kan jo dreie seg om en 'av og til'-greie som holder seg under radaren til det smeller.

Kanskje det er tid og sted for å sende en mail til produsenten? Skal prøve å finne ut av det.

Edit: De beste, eller i hvert fall mest iøyenfallende, treffene fra google så langt...

Sveriges största forum för hembryggare:
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=2662

Intimbarbering på VG-debatt:
http://vgd.no/helse-sex-og-livsstil/sex/tema/1330962/tittel/intimbarbering/side/1

Letingen fortsetter, for å si det sånn... ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
For å møte ham på halvveien; man kan kanskje unngå å langtidslagre vinyl i ketonholdig væske. Her er det snakk om minutter før total tørrhet; det blir antakelig et litt annet forhold.

Edit; blåsprit burde i så fall antakelig skadet flaskene (plast) den blir lagret på også da, men jeg kan ikke akkurat si at det ser slik ut på mine gamle blåspritflasker.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Jeg skal la være å kalle mye av det over for sludder, men.................
Blåspriten tynnes med vann slik at det er ca 1 del sprit til 7 deler vann. Eller noe deromkring.
Langt fra ren sprit altså.
Zalo eller annet vaskemiddel tilsettes bare for å redusere overflatespenningen til vannet. En (1) dråpe til 6-7 liter.
Det er selve væsken og ultralyden som gjør rent. Det ville trolig gått like bra med bare vann.
Jeg har testet en plate i over 200 timer.
Ingen skade registrert.
Vi fikk til slutt ødelagt vinylen pga varmen fra lyskilden i mikroskopet.

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Jeg bruker L’Art Du Son. Det er den beste jeg har prøvd, men jeg har hatt ingen problemer med Vidar Ps oppskrift. Den har brukt jeg i mange år.

Her er et bilde av, damen bak L’Art Du Son, Martina Schöner:

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Michael Fremer går systematisk gjennom vask av vinyl i It's a Vinyl World, After All.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Har tatt til meg VidarPs visdomsord: "Det går ikke an å bli renere enn helt ren".

Følgelig har jeg bestilt meg en Sota platevasker.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Den så ordentlig ut. Hvor mye må man ut med for en sånn?

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Veil pris ligger på rundt 8500,- (850 dollar). Jeg var heldig og fikk et godt tilbud på en vasker som står i butikk uten originalemballasje (ubrukt). Kontakt Odder hos Audioroyal for et tilbud. Han er ikke vanskelig å snakke med ;).

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har vasker selv. Det vil si at jeg har en gammel på lån mens jeg venter på ny modell som allerede er kjøpt og betalt. Det er ikke aktuelt med ny eller flere for min del.

Men denne så riktig fin ut. Og sikkert et interessant alternativ for mange. Gratulerer med vaskemaskin, Birdman.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Takk! SOTA går i hvert fall for å være en av tre anbefalte produsenter av platevaskere, sammen med vpi og Nitty-Gritty. Skal bli spennende å høre hvor store underverker en skikkelig vask kan gjøre med noen av knitreplatene som ikke har synlig dritt.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Kanskje det ;).

Er spent på å finne ut hvor mye som er drit og hvor mye som er dårlig pressing.

Rasofiel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.08.2007
Antall liker
0
Tror du må ta med Loricraft også Birdman blant de anbefalte
produsenter av platevaskere !
Jeg har ikke prøvd de andre du nevner , men er strålende
fornøyd med min Loricraft .

Rasofiel

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Har ikke hørt om Loricraft, men den duger helt sikkert. Mye der ute som jeg ikke kjenner til :).

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
169
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Birdman skrev:
Takk! SOTA går i hvert fall for å være en av tre anbefalte produsenter av platevaskere, sammen med vpi og Nitty-Gritty. Skal bli spennende å høre hvor store underverker en skikkelig vask kan gjøre med noen av knitreplatene som ikke har synlig dritt.
Trodde disse vaskerne nærmet seg slutten etter at ultralyd"vaskere" ble introdusert.
Er det den dårlige tilgjengeligheten av "ferdigproduserte" ultralydvaskere (mange DIY-løsninger rundt omkring) som gjør at mange kvier seg for denne løsningen?
Teknisk sett er det vel ingen som kan måle seg med ultralydvaskere verken mht kvalitet eller effektivitet?

mvh

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
gi meg en UL-vasker som tar 7-tommere på en bra måte, og jeg er med.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
olaps skrev:
Er det den dårlige tilgjengeligheten av "ferdigproduserte" ultralydvaskere (mange DIY-løsninger rundt omkring) som gjør at mange kvier seg for denne løsningen?
Definitivt!!!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
ErosLoveking skrev:
Så lenge senter på plata er omtrent lik en LP, er det ingen problemer.
Det er egentlig ingen grense for hvor liten den kan være. Bare det er senterhull og litt vinyl rundt.
Diamater på spacer som bestemmer.

Mht tilgjengelighet:
Det er en god del elegante løsninger på en DIY platevasker baser på ultralyd. Finn den beste, kjøp selve vaskeren og få resten laget. Det blir det beste og jeg tror ikke pirsen går over mange av de kommersielle som baserer seg på skurekostprinsippet.

Har til gode å se en vaskemaskin som kan ta mer en en LP. Bortsett fra ultralydvaskeren som jeg har testet med opp til 17 skiver i en vask.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Audiomix skrev:
Har til gode å se en vaskemaskin som kan ta mer en en LP. Bortsett fra ultralydvaskeren som jeg har testet med opp til 17 skiver i en vask.
Det er kanskje du som tørker platene over doskåla også. Det slipper jeg ;).

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Birdman skrev:
Audiomix skrev:
Det er kanskje du som tørker platene over doskåla også. Det slipper jeg ;).
Å nei da.
Jeg har en helt annen metode :)

R

Runesande

Gjest
Vidar P skrev:
Blåsprit (isopropanol med tilsetning) har vært brukt på vinyl i mange årtier, har aldri sett noen rapportere annet enn at det er helt trygt. Jeg har brukt det siden 80-tallet, og platene det er brukt på er som nye. Det der han sier hadde jeg ikke festet lit til; tvert om høres det ut som det reneste sprøyt, unnskyld at jeg sier det. Som en novise innen kjemi, dog med daglig befatning med ketoner (som vi alle har plenty av innabords bl.a i blæra), så har jeg allikevel ingen tro på at keton skal kunne skade vinyl.

Uansett; jeg har handlet isopropanol fra Polet (man må søke Rusmiddeldirektoratet), betalte omlag 60-70 kroner literen sist iallefall, da handlet jeg 12 liter. Rimer ikke med 500,-/liter.
Hei Vidar!
Det med platevask er det jo uten tvil mange meninger om. Jeg har flere spørsmål enn svar. Det eneste som er sikkert er at potetgullfingre er forbudt, i absolutt alle sammenhenger! Kun alkohol er tillatt i lytterommet. :)

Før jeg kommer til spørsmålet så har jeg lyst til å trekke en parallell til vaskemaskin (for klær) og prinsippet for såpe. Vannet er kun en transportvei for såpen hvor såpen har to oppgaver. Det første er å løse opp smuss. Det andre er å holde smusset flytende i vannet til det blir skyllet bort.

Mange remedier for vinyl fordamper i det øyeblikket du påfører det på platen. Er man ikke da like langt? Det løser vel opp smusset, men fjerner det ikke fordi det har ikke noen annen vei å gå enn tilbake på plata?

Huslig som jeg er (bare ljug), så sverger jeg til en nymotens sak som heter mikrofiberklut og vann med "en dråpe er nok", Zalo. Og skylling i lunkent vann etterpå. Tørking på lofrie håndklær. Har mitt eget til vinylen selvfølgelig.

Isopropanol osv - vil ikke det også kun løse smuss, men ikke fjerne urenhetene fra platen om man ikke på en eller annet måte får transportert bort smussen?

mvh
Rune J

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Audiomix skrev:
ErosLoveking skrev:
Så lenge senter på plata er omtrent lik en LP, er det ingen problemer.
Det er egentlig ingen grense for hvor liten den kan være. Bare det er senterhull og litt vinyl rundt.
Diamater på spacer som bestemmer.
de singlene jeg samler på (US-pressinger) har i hovedssak stort høl. :-\

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Runesande skrev:
Isopropanol osv - vil ikke det også kun løse smuss, men ikke fjerne urenhetene fra platen om man ikke på en eller annet måte får transportert bort smussen?

mvh
Rune J
Hei Rune; jeg bruker å tilsette en dråpe eller to med Zalo i vann/isopropanolblandingen. Det har to funksjoner, det er fettløsende og det bryter overflatespenning. Så det får i praksis samme funksjon som du beskriver i vaskemaskineksempelet også.

Fjerne smussen er lett; dette er en rensevæske for vakuum-maskiner. Skiten suges rett og slett opp sammen med rensevæska, med solid kraft. Er man ekstra nøye kan man jo etterskylle med rent vann etter vasken, og suge opp dette også.

R

Runesande

Gjest
Hei Vidar!
Da er vi enig - også om at en del av disse "påfør og tørk av med klut" væskene som er i salg, kun gjør vondt verre. Ikke sant?
Som du sier at du bruker vann og Zalo i din egen alkymistiske blanding gjør at du da holder smusset oppløst i blandingen og suger den vekk. Dette er vel den eneste måten å rengjøre på en skikkelig måte.

mvh
Rune J

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vi er helt enige ja; vask-og-tørk-av har vært prøvd av håpefulle vinyister på stramt budsjett i årtier, sjelden med særlig godt resultat. Noe mange brukt-LP'er bærer preg av. Vakuum er noe helt annet. Har ikke prøvd UL men det har sikkert god effekt, etter rapportene å dømme.

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.140
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
At Ultralyd har god effekt ser en ved å ta en titt ned i bunnen på karet. Der ligger det litt av hvert etter en havtimes vask.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Joda jeg har vasket vinyl jeg også.

Har brukt "klesrulle med lim", sprit, lim som man klinte på og rev av med det resultat at mesteparten av limet satt bom fast i rillene, og Salo/vann over oppvaskkummen.

Ingen av disse var fullgode løsninger.

Det beste er tørr børste og det å pakke inn plata når den ikke spilles.
Av de vinylplater jeg har fra sent 60-tall og tidlig 70-tall er det de som ikke er "vasket" på noen som helst måte som fremdeles låter best.

Men da bør fete Chips fingre, Cola, og kaffe være bannlyst ved vinylplater.

Z

Zomby_Woof

Gjest
musicman skrev:
At Ultralyd har god effekt ser en ved å ta en titt ned i bunnen på karet. Der ligger det litt av hvert etter en havtimes vask.
For all del. Det samme kan sies om støvsugerne. Jeg viste ei flaske med brukt rensevann fra Okki Nokki til Anders på Dipper for en stund siden. "Guffent" sa han.

Topp Bunn