Varmt vann til matlaging?

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg har jo hørt at man ikke skal bruke varmt vann fra springen til matlaging, kanskje bortsett fra hvis man skal koke egg eller poteter. Men er dette bare en gammel myte, eller er det virkslig skadelig å drikke vamt vann fra en bereder?

Kan man bruke vamt vann til f.eks. å koke pasta for å spare tid, eller har dette noen uheldige effekter?

Noen mythbusters her?

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Den eneste årsaken jeg kan tenke meg, er at hvis varmtvannstanken av en eller annen grunn ikke er varm "nok", vil den kunne fungere som bakterie og mikrobe-klekkeri. Når det er sagt, så vil jo vannet bli "trygt" igjen om det likevel kokes.

Før i tiden var gjerne tanken av loddet kobber, så da var det vel en hvis fare for at varmtvannet ble forurenset av metall, eller i det minste fikk stygg smak...

V

vredensgnag

Gjest
Pastakokingens myter er blitt utsatt for noen prøvelser nå. Vanligvis påstand om mye vann, fosskoking, osv.
Og så viser det seg at man kan koke pasta med lite vann, og faktisk ha pastaen i vannet fra vannet er kaldt ... og at den kan bli bedre av det.

http://gristmill.grist.org/story/2009/2/26/21263/4226
http://www.nytimes.com/2009/02/25/dining/25curi.html?em

Ellers er jeg blitt fortalt at "forbudet" mot bruk av varmtvannet til matlaging skyldes usmak, mikrober/bakterier som kan være i vannet, og at man kanskje ikke har lyst til å tenke på hva som ligger i bunnen av en gammel varmtvannstank av slagg og annet. (Og det vet jeg litt om - etter å ha kvittet meg med en tank fra 1972 i mitt forrige hus).
Jeg bruker ofte varmtvann til poteter, egg, osv - for å komme hurtigere i gang. Men bor i Oslo, og tar et bad hver morgen, og kan dermed konstatere at noen ganger er Oslo-vannet rent (nesten blått i fargen), og andre ganger er det brungult. Så jeg kan sikkert egentlig bruke varmtvann så mye jeg vil!

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Det skal vistnok være mere kobberpartikkler i varmt springvann enn kaldt. Det hele spørs vel veldig på hva slags varmtvannstank du har.
På restaurantkjøkken bruker man dog varmt vann som basis hvis man f.eks skal koke pastavann osv.

I

ijustpop

Gjest
wotg skrev:
Det skal vistnok være mere kobberpartikkler i varmt springvann enn kaldt. Det hele spørs vel veldig på hva slags varmtvannstank du har.
Ja, det det er i hvert fall hva min far lærte meg. Det er mer metallpartikler i varmtvannet og derfor skal man aldri bruke det til matlaging, kaffe etc.

V

vredensgnag

Gjest
Wergeland skrev:
wotg skrev:
Ja, det det er i hvert fall hva min far lærte meg. Det er mer metallpartikler i varmtvannet og derfor skal man aldri bruke det til matlaging, kaffe etc.
Makes sense. Men har man sett innsiden av vannrørene til Oslo kommune så ...

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.963
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det er iallfall mer kobberioner. Ved lav pH blir metallioner løst opp i vannet. Det behøver ikke bare være kopper, det kan være bly etc.
Jeg var en gang i tiden i en hygienestilling i Distriktskommando Vestlandet. Da ble jeg innkalt på teppet til Generalen, som utba seg en forklaring på hvorfor Generalinnen (og Generalinnens grevlinghund) hadde fått grønt hår, hhv pels!
Det viste seg at Bergenhus Festning fikk vannet sitt fra Svartediket- Det kunne ta mindre enn en time fra regnet i Tarlebødalen/Ulriken kom ned , til det befant seg på Bergenhus, i form av fortynnet svovelsyre.. Kopperrør + svovelsyre ga blått koppersulfat i Generalinnens dusjvann, som farget Generalinnens hår grønt.
Kaptein tkr fikk en "attaboy" fra Generalen, og Forsvarets Byggetjeneste fikk en saftig utgiftspost da alle kopperrørene i Kommandantboligen ble skiftet ut.
mvh

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.430
Sted
Østfold
Men går ikke vannet i egne rør inni varmtvannsberederen? Altså, en tank med oppvarmet vann så går det spiralrør gjennom dette oppvarmede vannet?

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Snickers-is skrev:
Men går ikke vannet i egne rør inni varmtvannsberederen? Altså, en tank med oppvarmet vann så går det spiralrør gjennom dette oppvarmede vannet?
Det er nok et gammeldags hjemmebrentsapparat du har i tankene. :)

Forøvrig kan man bare prøve å tappe vannet av en varmtvannstank som har vært i bruk noen år, jeg tror de fleste vil betakke seg for å bruke dette i maten når de har sett hva som kommer ut til slutt.

G

Gjestemedlem

Gjest
Er det ikke en forskjell på gamle dagers varmtvannstanker og mer modere beredere?

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.848
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Faderen, som var rørlegger, ga klar beskjed - aldri vann fra berederen i bruk til mat/drikke. Kalk, bakterier og metallioner av ymse slag samler seg opp der.

Skal du ha det til å gå fort, bruk en vannkoker til å varme vannet først.

Johan-Kr

V

vredensgnag

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Er det ikke en forskjell på gamle dagers varmtvannstanker og mer modere beredere?
Som Tubesnake skriver (og jeg nevner ovenfor, etter personlig erfaring) - du har ikke lyst til å se hva som ligger i bunnen av en gammel varmtvannsbereder ... Moderne beredere er ikke utstyrt med filter, så det er ingen grunn til å tro at det ikke samler seg ting i disse også. Vannet kommer inn i tanken, og blir stående stille, så humus o.a. rekker å synke ned før noen skrur på en varmtvannskran i huset. Nok år, og du har fått litt av en suppe.

G

Gjestemedlem

Gjest
vredensgnag skrev:
Gjestemedlem skrev:
Som Tubesnake skriver - du har ikke lyst til å se hva som ligger i bunnen av en gammel varmtvannsbereder ... Moderne beredere er ikke utstyrt med filter, så det er ingen grunn til å tro at det ikke samler seg ting i disse også. Vannet kommer inn i tanken, og blir stående stille, så humus o.a. rekker å synke ned før noen skrur på en varmtvannskran i huset. Nok år, og du har fått litt av en suppe.
Ja kanskje. Men bunnfallet på dammen med drikkevann som er kilden er nok heller ikke av det man vil bruke krystallglass for å servere, og rørene det hele blir levert gjennom vil sikkert skremme de fletste over på farrisflasken også vil jeg tro.

G

Gjestemedlem

Gjest
Fenalaar skrev:
Faderen, som var rørlegger, ga klar beskjed - aldri vann fra berederen i bruk til mat/drikke. Kalk, bakterier og metallioner av ymse slag samler seg opp der.

Johan-Kr
Ok, får høre på det og fremdeles holde meg til kaldt rennende vann til mat.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.430
Sted
Østfold
Jeg vet ikke om det gjelder alle, men i hvertfall har en del beredere et vannreservoar som ikke skiftes ut. Det kan fordampe litt slik at det minker på dette reservoaret, da synker kapasiteten til berederen betraktelig. Jeg vet ikke hvordan det ser ut inni, men ser for meg at dette vannet må være en slags buffer/varmeleder.

V

vredensgnag

Gjest
Dette minner meg om hva en kompis, som er kjemiker, spurte meg for en god del år siden.

"Hva er det mest syntetiske du kan fortære? Jo, det er dekaffeinert Nescafé pulverkaffe, tilberedt med varmtvann fra springen, og tilsatt Sweet'n'Low."

Ganske mange studenter som har overlevd på Toro rett i K(r)oppen, med varmtvann fra springen ...

Og helt enig - vannkvaliteten generelt er tvilsom - men metallforgiftning er det sikkert greit å unngå, nok også avhengig av alderen på berederen.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.259
Gjestemedlem skrev:
Fenalaar skrev:

Johan-Kr
Ok, får høre på det og fremdeles holde meg til kaldt rennende vann til mat.
Du vet innerst inne hva som er bra for deg, i dette spørsmål, som andre. Du trenger bare å lytte til din egen indre stemme.

G

Gjestemedlem

Gjest
Espen R skrev:
Du vet innerst inne hva som er bra for deg, i dette spørsmål, som andre. Du trenger bare å lytte til egen indre stemme.
Det er bare en annen måte å si at man skal gi blaffen i å undersøke om noe en har fått for seg stemmer med virkeligheten eller om det hele bare beror på feilinformasjon, oppheng, misforståelser, overtro eller myter.

Hva i all verden har indre stemmer med å gjøre om varmtvann faktisk inneholder skadlige metaller eller ikke?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.259
Gjestemedlem skrev:
Espen R skrev:
Du vet innerst inne hva som er bra for deg, i dette spørsmål, som andre. Du trenger bare å lytte til egen indre stemme.
Det er bare en annen måte å si at man skal gi blaffen i å undersøke om noe en har fått for seg stemmer med virkeligheten eller om det hele bare beror på feilinformasjon, oppheng, misforståelser, overtro eller myter.

Hva i all verden har indre stemmer med å gjøre om varmtvann faktisk inneholder skadlige metaller eller ikke?
Du kjenner om vannet er bra for deg å drikke, tungmetaller eller ikke, hvis du bare tar i bruk din indre stemme som forteller deg sannheten om det.
Jeg vet du sier "bullshit" om det jeg har sier. Ditt valg, din sannhet.

Jeg drikker ikke ikke kaldtvannet som kommer ut av springen her på Storo i Oslo. Ikke fordi jeg umiddelbart dør av det, men ikke smaker det bra og ikke er det godt for kroppen min, selv om helsemyndighetene har godkjent det.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.259
Gago skrev:
hahaha, fucking hillarious. ;D ;D ;D
jeg så ikke denne tråden før nå, synd og skam.

her er det imidlertid en som også hørte på sin indre stemme:

http://www.vg.no/nyheter/utrolige-historier/artikkel.php?artid=548432
Jeg har ved flere anledninger observert at Gago prøver å kopiere visse andre forummedlemmers "stil", her ved å lenke til latterlige uvesentligheter som svar på et innlegg.

Jeg ber om at dette begrenses sånn at ikke trådene forsøples unødig.

Mvh Espen

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
forsøple disse nydelige trådene på off-topic om snåsagjøk og indre stemmer og sånn?
gud forby! :mad:

det var ikke intensjonen. jeg skammer meg!

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.259
Gago skrev:
forsøple disse nydelige trådene på off-topic om snåsagjøk og indre stemmer og sånn?

Et godt råd: har du ikke noe konstruktivt å bidra med, hold deg borte fra tråden.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Espen R skrev:
Gago skrev:

Et godt råd: har du ikke noe konstruktivt å bidra med, hold deg borte fra tråden.

et godt råd: slutt å fable om indre stemmer og annet vrøvl hvis du ikke vil fremstå som en narr.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.259
Gago skrev:
Espen R skrev:
Gago skrev:

et godt råd: slutt å fable om indre stemmer og annet vrøvl hvis du ikke vil fremstå som en narr.
Du skal vite følgende: Jeg skriver ikke, eller unnlater å skrive noe fordi jeg da vil fremstå på en uheldig måte, sett i andres øyne. Dette er ikke meg.

Når jeg skrev om "den indre stemmen", så er det det samme som "den 6 sans", intuisjon, en indre viten...kall det hva du vil. Du hadde den da du var et barn.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Snickers-is skrev:
Jeg vet ikke om det gjelder alle, men i hvertfall har en del beredere et vannreservoar som ikke skiftes ut. Det kan fordampe litt slik at det minker på dette reservoaret, da synker kapasiteten til berederen betraktelig. Jeg vet ikke hvordan det ser ut inni, men ser for meg at dette vannet må være en slags buffer/varmeleder.
Jeg har en slik, HA-NO (Produsert hos Harald Nordnes, Stokke) fra 60 tallet. Uslitelig, vistnok. Magasinvannet står ikke under trykk, og blir helt dødt etter en tid, slik at korrosjon ikke er et problem

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Etter at jeg anskaffet induksjonstopp m/hurtigoppvarmingsfunksjon går det veldig fort å koke opp vann.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.988
Sted
Holmestrand
For folk med så mye sanseapparat som en gjennomsnittlig HiFi-freak har, tror jeg at varmvann fra kranen forttrinnsvis går til utvortes bruk.

Topp Bunn