Alt til hus og bolig Varmepumpe og lønnsomhetsberegning

N

nb

Gjest
Jeg ser på alternativer for oppvarming i heimen og har fått et tilbud på installasjon av luft/vann - varmepumpe. Det som fascinerer meg mest med tilbudet (utover at norske håndtverkere koster en del penger og at avansen er "hyggelig" kontra hva noe koster i f.eks Sverige) er beregningen som viser tilbakebetalingstiden på investeringen. Den er satt til 7.9 år, og det er forutsatt mellom annet følgende:

- oljeprisen stiger 4% i året
- strømprisen stiger 4% i året
- inflasjonen er 3%
- renten er 5%

Det som gjør de store utslagene her er selvsagt hva man antar om oljepris og strømpris, siden det er her man sparer ved bruk av mindre energi. Nå er dog verden slik innrettet at det finnes observerbare priser for dette frem i tid, og det er litt rart å anta noe annet enn disse observerbare prisene. Slik verden ser ut akkurat nå er følgende mer i pakt med virkeligheten:

- oljeprisen faller 2.5% i året
- strømprisen er mer eller mindre uendret

Så dersom de som leverer varmepumper faktisk tror på tallene de slenger inn i modellene sine burde de snartest begynne å handle olje og strlm fremfor å selge og installere varmepumper.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
I praksis vil det nok ta lenger tid å "betale ned" en varmepumpe enn snaut 8 år. Og innen investeringen er lønnsom, ryker varmepumpen, og den er utenfor garanti og reklamasjonsrett. Det er dårlig butikk. Og skulle oljeprisen øke eller gå ned, vil det ikke ha betydning for de som ikke har parafin- eller oljefyr.
Varmeveksler hjelper også på forbruket av strøm, men installasjon av balansert ventilasjon med varmeveksler er ikke direkte gratis. Ser ut som de tar klekkelig betalt fordi de bare kan - regner på hva kunden sparer i utgifter på 15 år, og legger det til på installasjonskostnadene...virker det som.

God ved eller pellets samt god isolasjon - det er tingen for oss i alle fall.

N

nb

Gjest
Ja... jeg vurderer faktisk å bare slenge inn en elkjele (har allerede vannbårne radiatorer). Den koster lite å installere og minimalt med vedlikehold og ting som kan ryke. Har oljefyr i huset jeg kjøpte, men den er ganske syk og det blir uansett ulovlig i Oslo så er ikke villig til å koste på den særlig med penger.

Har også moderne peis som gir ca 10kW og god tilgang på ved.

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Antall liker
219
Nja, mer enn 8 år for å nedbetale en varmepumpe ?
Det vil eg hevde er en sannhet med modifikasjoner.

Selvfølgelig avhenger det av type og pris på varmepumpen, men for å bruke egen erfaring med en luft til luft pumpe som eksempel : Første år i nåværende bolig så hadde eg et strømforbruk på ca 25 000 Kwh. Etter montering av varmepumpen som eg betalte kr 14 000,- for ferdig montert, så har strømforbruket ligget på 15-17 000 Kwh i året.
Gjør vi det enkelt og regner kr 1 ,- pr Kwh (inkl nettleie og alle avgifter) i snitt gjennom hele året, så gir det en besparelse på 8-10 000,- kroner pr år.
Selv med en strømpris så lavt som 50 øre pr Kwh, så har eg vel "nedbetalt" min varmpumpe lenge før det er gått 8 år, ikke sant ?

N

nb

Gjest
Luft-luft er noe helt annet. De koster mye mindre enn luft/vann eller vann/vann. Så investeringen er svært mye lavere. En luft/vann-installasjon kommer fort langt over 100 laken og gjerne nærmere 200 enn 100 laken også. Så lenge man ikke bruker l/l mye til kjøing om sommeren er lønnsomheten god på slike.

I samme gate er faktisk noe av det mest lønnsomme å kjøpe en billig jallamodell på Jula. Den har dårligere COP og ryker sikkert lenge før, men fordi den koster omtrent ingen ting (type 5000 kroner) så blir lønnsomheten god på de. Men man må regne med at de ryker, at det ikke funker særlig bra når det blir kaldt og ikke bry seg om støy, hassle og lignende. Vurderer dog en slik en for å holde lunk i garasjen om vinteren.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.576
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg kjøpte mitt anlegg på Wee. Kom vel på 65000,- for .9,2kW L/V varmepumpe, 800 liter akk tank, og gulvarmesentral til 8 soner. Så kostet det 25000,- med elektriker og rørlegger, og 10 000,- tilbake fra Enova. Totalt 80k. Brukes også til varmt tappevann. I Bergen med stort hus og stor familie skal det godt gjøres om den ikke er nedbetalt relativt kjapt.

mvh
OMF

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.290
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Jeg monterte varmepumpe for snart 5 år siden og har ført nøye statistikk over forbruk før og etter. Når jeg kjøpte den, en Panasonic med høy virkningsgrad til en sum av rundt 20', sto det masse om hvor mye jeg ville spare. Ut fra min statistikk har jeg spart fint lite. Strømforbruket er om trent som det var, og jeg har ikke endret temp i huset, brukt aircontion funksjonen mm. Tok det opp med elverket som installerte denne og de sa at jeg brukte for lite strøm til å spare stort !!!??? Det sa de ikke noe om når de solgt meg den...

Hadde det ikke vært for at jobben sponset meg med 10', hadde det vært penger ut av vinduet. Dog, den gir veldig jevn fin varme i huset så alt i alt er jeg fornøyd - men har jeg spart mye strøm - nei !

Er forundret over at TeddyH har spart så mye, da jeg har snakket med mange som opplever det samme som meg....

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.127
Varmepumpe er djevelens oppfinnelse.

varmepumpe.jpg

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.158
Torget vurderinger
4
Ved nybygg kommer den luft/vann varmepumpa inn i huslånet så med en rente på 3.5-4% på lånesummen så kan man snakke tilbakebetalingstid.

Sist redigert:

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg installerte også toppmodellen av Panasonic for 3 - 4 år siden ( luft- luft ), og har ikke angret et sekund. Jeg følger ikke slavisk med på strømregninga, men forbruket har gått ned. Det meste av redusert strømforbruk, skyldes nok at vi også bytta en gammel varmtvannstank i ny. Med fire dusjgale ungdommer i huset, dro den gamle varmtvannsberederen konstant over 3 kW. Konstant!! Varmtvann var det ofte fritt for. Nå er det aldri fritt for varmvatn.

En av fordelene med varmepumpa, er at varmen fordeles i huset på en mye bedre måte enn tidligere. Følgelig oppleves 22 - 23 grader som veldig behagelig. Innedelen av varmepumpa, filtrerer også lufta - og det merkes, både på lufta og på filterene. Jeg støvsuger filterene anna hver lørdag formiddag, det er fast rutine. I tillegg bruker vi den som såkalt air conditioner, de få dagene det er nødvendig her i Bodøbyen...:cool: Huset vårt har masse glassflater, rett mot sola. Det blir veldig fort steikvarmt inne, så da er det godt med litt "cooling". På vinteren hjeler jeg av og til på med en kubbe eller to i vedovnen. Det blir så steike god varme av ved, synes jeg. Men varmepumpa har kommet for å bli!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.158
Torget vurderinger
4
Men luft-luft er uansett en "nordavind" med tank på støy, sist jeg besøkte min far som er pensjonist justerte jeg viftehastigheten på hans 2-3 år gamle Panasonic varmepumpe fra "auto til "laveste hastighet" for å få ned støyen.

Når jeg etter planen skal bygge hus i år skal jeg ha ca 140m2 med varmekabel (god innkjøpsordning og leggert den lovlig selv) for jeg sliter med å se økonomien i vannbårne løsninger.

Y

ymir

Gjest
Hei

Kjøpte den største Mitsubishi,luft til luft.
Strømregningen ØKTE,fra ca. 11-12 000 Kw til....:(

Men som leverandøren sa,når denne er montert
gidder du ikke å bære ved lenger.

Hentet ut det jeg trengte av gratis ved ( ca.3 favner = ca. 9-12 000 Kw.)

Nå har jeg ved "til overs" når fyring sesongen er over.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.962
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Kjøpte en slik en i forfjor:

Hadde ved til overs til fjorårets sesong, og for denne vinteren regner jeg med å måtte kjøpe ved for tilsammen ca. kr. 2500. Billigere har jeg aldri varmet opp huset, og den ovnen avgir varme iallfall 6 timer etter at ilden i den har sloknet.

mvh

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Tenkte for mye på VP for noen år siden om lønnsomhet. Hadde da varmestyring i huset og varmeovner. Det jeg misset var komforen, varmedistribusjonen og enkeltheten med VP.

Installerte VP på sommerne for å kjøle ned stua på varme sommerdager - og jaggu var ikke VP gull verdt på vinteren også. Har nå kun ovner i et par rom i husets kjeller. Midt- og toppetasjen har ingen lenger. VP har vært stabil og uten problemer i mange år.

Moral: Ikke tenk for mye på økonomi. Fokuser heller på behageligheten VP gir.

Y

ymir

Gjest
Hei

Hadde en slik en tidligere

jøtul.jpg

Dette var IKKE en ved ovn,men en DESTRUERINGSOVN for trevirke.
Full jobb med å hive i ved.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.576
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Men luft-luft er uansett en "nordavind" med tank på støy, sist jeg besøkte min far som er pensjonist justerte jeg viftehastigheten på hans 2-3 år gamle Panasonic varmepumpe fra "auto til "laveste hastighet" for å få ned støyen.

Når jeg etter planen skal bygge hus i år skal jeg ha ca 140m2 med varmekabel (god innkjøpsordning og leggert den lovlig selv) for jeg sliter med å se økonomien i vannbårne løsninger.
Synes du er litt skeptisk nå.....

Kjøper du vannrørene fra danmark, så kommer vel de på ca 5000,-. Og de kan du jo også legge selv.
Kjøper du samme anlegget som jeg kjøpte fra Wee trading (Jada vi kan ta en diskusjon på kvaliteten der).
Så kommer all HW på 70 000,-, også får du tilbake 10k fra ENOVA.

Er du elektriker kan du jo koble anlegget selv, og rørene kan man faktisk skru selv hvis man ønsker.

Så avhengig av hvor mye du gjør selv blir totaltprisen mellom 75 og 90k

Her på Vestlandet, kan vi nok regne en gjennomsnitts COP på minimum 3. Jeg har kjøpt 800 liters akkumulatortank med 3 separate sløyfer. VP jobber mot hele volument i tanken.
Den ene sløyfen bruker jeg til gulvvarme, mens de to andre er seriekoblet og forvarmer vannet til VV, samt at jeg også forvarmer kaldtvannet til tappekranene i dusj, badekar og vaskemaskin.

Hvis du legger elektriske varmekabler, så må du vel legge ned reservekabel også...?
Du kan jo ha elektrisk oppvarming selv om du har vannbåren varme....du mister jo fleksibiliteten på energikilden....

Mvh
OMF

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Men både gulvvarme og vedovn gir bedre komfort enn luft-luft varmepumpe.
Sannhet for noen - men ikke for alle. Synd. Men, slik er det jo med mange ting. Jeg ville gjerne hatt gulvvarme fra V/V, men vedovn; nei - ikke som primæroppvarming. L/L er behagelig og støynivået er avhengig av plasseing og type man velger. I dagens marked er dette heldigvis et ikke-tema for de fleste med moderne hus (i.e. ikke 20 kvm stuer fra 50-tallet).

Edit: Her er et snapshot av vinduskarmen nå i kveld fra stua i motsatt ende av der VP står.

Uten navn.jpg

Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.158
Torget vurderinger
4

Synes du er litt skeptisk nå.....

Kjøper du vannrørene fra danmark, så kommer vel de på ca 5000,-. Og de kan du jo også legge selv.
Kjøper du samme anlegget som jeg kjøpte fra Wee trading (Jada vi kan ta en diskusjon på kvaliteten der).
Så kommer all HW på 70 000,-, også får du tilbake 10k fra ENOVA.

Er du elektriker kan du jo koble anlegget selv, og rørene kan man faktisk skru selv hvis man ønsker.

Så avhengig av hvor mye du gjør selv blir totaltprisen mellom 75 og 90k

Her på Vestlandet, kan vi nok regne en gjennomsnitts COP på minimum 3. Jeg har kjøpt 800 liters akkumulatortank med 3 separate sløyfer. VP jobber mot hele volument i tanken.
Den ene sløyfen bruker jeg til gulvvarme, mens de to andre er seriekoblet og forvarmer vannet til VV, samt at jeg også forvarmer kaldtvannet til tappekranene i dusj, badekar og vaskemaskin.

Hvis du legger elektriske varmekabler, så må du vel legge ned reservekabel også...?
Du kan jo ha elektrisk oppvarming selv om du har vannbåren varme....du mister jo fleksibiliteten på energikilden....

Mvh
OMF
Men i en ideell verden har man jo gjerne både vannbåren varme og varmekabler på vaskerom og bad så man har muligheten for å stenge vbv anlegget sommerstid.

Ble fortalt at jeg for rundt 90k i oppgradering kunne få et komplett vbv i 1. etg så med cashback fra Enova så er det ikke så ille.

Trenger ikke noen reservekabel, Nexans regner 50 års levetid på deres TKXP. Problemet med mange nyere varmekabler og kabelfeil er det at det er 10cm ruter på armeringsjernet de er festet til og det er for mye.

Det finnes mange spennende produkter, selv så har jeg tro på både luft-vann pumpe solfangere og vedovner med vannkappe men med tanke på en totalkostnad, oppvarmingsbehov etter TEK10 opp mot egen kompetanse og lånebehov er det ute av bildet.

En ting som mange ikke tenker på er energien som forsvinner fra boligen i form av gråvann, det finnes muligheter for å gjenvinne den energien.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.576
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
En ting som mange ikke tenker på er energien som forsvinner fra boligen i form av gråvann, det finnes muligheter for å gjenvinne den energien.
Du får jo dusjkabinetter i dag, som forvarmer kaldtvannet med dusjvannet i bunn av kabinettet!

Men med 3 barn i hus, hvorav 2 er under 3 år, så tappes det uhorvelige mengder med varmvann i kjøkkenkranen!

Mvh
OMF

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.158
Torget vurderinger
4
Du får jo dusjkabinetter i dag, som forvarmer kaldtvannet med dusjvannet i bunn av kabinettet!

Men med 3 barn i hus, hvorav 2 er under 3 år, så tappes det uhorvelige mengder med varmvann i kjøkkenkranen!

Mvh
OMF
Oso har en varmegjenvinner som utnytter alt gråvann, ulempen med den er det at den må være det laveste punktet.

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Antall liker
219
Varmepumpen (og rørforsterker) er det siste eg kommer til å kvitte meg med, basta:)
Etter at varmepumpen kom i hus så har vi en mye jevnere og behageligere temperatur, og som er enklere å regulre enn tidligere løsning med panelovner. At den også har gitt en betydelig reduksjon av strømutgiftene er også verdt å nevne.

Akkurat nå så er det minus 5 grader ute, varmepumpe er innstillt på 22 grader og iflg temp-måler som er plassert ca 1,5 m over gulvet i midten av min stue på 40 kvm så er det nå 24.6 innendørs... og til de som er bekymret for støy fra en slik varmpumpe: eg klarer ikke å høre noen lyd fra pumpen nå, med Tv på et meget lavt nivå.

Summa sumarum, så må eg si at denne varmepumpe er en av mine beste investeringer noen sinne. Har ikke angret ett sekund.....

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.290
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Enig med flere her: Komforen med varmepumpe overskygger alt det andre og støy er et ikke problem !

At jeg ikke sparer så mye kommer nok at VP varmer opp trappegang og 1 etasje der jeg ofte får solvarme i tillegg. I undereteasjen har jeg gulvvarme rund baut, en gammel VV beholder mm som dra strøm 24/7/365....

Med det var den beste løsningen for montering. Forslaget til han som kom fra E-verket var mye dårligere - godt jeg er ingeniør med litt peilig på aerodynamikk :mad:. Hadde huset blit tegnet med tanke på VP hadde man nok fått en helt annen effekt av strømsparing.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Men både gulvvarme og vedovn gir bedre komfort enn luft-luft varmepumpe.
Det er jeg ikke enig med deg i. Det er behagelig med varmekabler i stua - ESWA'en i stuegulvet vårt, har faktisk tatt kvelden, så der står jeg foran en større utfordring. Det at det er fliser på gulvet, gjør ikke saken bedre... Jeg lemper innpå en vedkubbe nå og da, særlig når austavinden fra Saltstraumen står rett på de store stuevinduene våre. Jeg liker varmen fra vedomnen, men vår er temmelig vanskelig å regulere på et skikkelig vis. Rett som det er, blir det så alt for varmt, og da må det luftes = bortkasta energi. Men varmepumpa var en positiv overraskelse, det fastholder jeg. Bråk? Vår står på automat, og jeg hører den knapt - den surrer nokså stille og rolig, der den står i trappa ned til 1. etasjen.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.168
Torget vurderinger
1
Har 3 etasjer med vbv og v/v varmepumpe som kostet 370 000 komplett. I forhold til elektrisk varmekabler kom vel dette på ca 140 000. Gikk for vbv da "alle" skryter så av dette. Varmer godt og strømregningene er lave, men siden huset er på vestlandet med kun få dager med minus, sier det seg selv at dette er en latterlig dårlig investering.

Fikk nå tilbud av installatør om årlige kontroller av anlegget til 2500, så der forsvinner mesteparten av den årlige besparelsen... Hadde ikke installert dette igjen. Det fungerer bra, men er alt for dyrt og de "lovede" besparelsene blir uansett peanøtter i forhold til investeringen.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.158
Torget vurderinger
4
Har 3 etasjer med vbv og v/v varmepumpe som kostet 370 000 komplett. I forhold til elektrisk varmekabler kom vel dette på ca 140 000. Gikk for vbv da "alle" skryter så av dette. Varmer godt og strømregningene er lave, men siden huset er på vestlandet med kun få dager med minus, sier det seg selv at dette er en latterlig dårlig investering.

Fikk nå tilbud av installatør om årlige kontroller av anlegget til 2500, så der forsvinner mesteparten av den årlige besparelsen... Hadde ikke installert dette igjen. Det fungerer bra, men er alt for dyrt og de "lovede" besparelsene blir uansett peanøtter i forhold til investeringen.
De tankene du har der er ganske lik mine og jeg bor også på vestlandet. Folk blir overrasket når jeg sier at jeg skal droppe vbv og gå for varmekabler i hele 1. etg og deler av 2. etg men med 217m2 p-rom og TEK10 ser jeg ikke noen lønnsomhet med vbv.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.576
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
De tankene du har der er ganske lik mine og jeg bor også på vestlandet. Folk blir overrasket når jeg sier at jeg skal droppe vbv og gå for varmekabler i hele 1. etg og deler av 2. etg men med 217m2 p-rom og TEK10 ser jeg ikke noen lønnsomhet med vbv.
Vestlandet er jo veldig gunstig temperaturmessig, noe som gjør at varmepumpen stort sett alttid jobber i et gunstig området. Og siden varmebehovet er mindre, så er trenger man jo heller ikke så stort anlegg. Så jeg ville vel snarere si at varmepumpe er mer lønnsomt på vestladnet enn på feks østlandet hvor man i lange perioder kan ha godt over 10 kuldegrader!

Prisen du betalte hørtes jo veldig høy ut, og jeg skjønner at det ikke blir spesiellt lønnsomt med en slik investering.
Velger man litt rimeligere komponetneter og gjør en del selv blir jo regnestykket et helt annet.

Mvh
OMF

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
Dere har feil type hus. Jeg bor i et ca 100 år gammelt hus med maskinlafta tømmer som vegger og en sprukket Jøtul 602N som varmekilde. Når jeg legger meg er det 28 grader i stua, og når jeg står opp etter åtte - ni timer er det ca 18 grader inne ved utetemperatur på -10 til -13. For å ikke brenne opp veden fortere enn svint MÅ man tømme ovnen for aske HVER dag! Da er det nok å slenge inni noe bjørkeved og nyte livet. Ved koster ikke allverden i innkjøp, og man bruker nok mindre penger på den enn man ville gjort på kjøp av varmepume + installasjon + strøm + service + kjøp av ny pumpe fordi den gamle har sprengt kompressor................ Og jeg holder til på Vestlandet. Vik i Sogn, for å være nøyaktig. :)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.158
Torget vurderinger
4
Vestlandet er jo veldig gunstig temperaturmessig, noe som gjør at varmepumpen stort sett alttid jobber i et gunstig området. Og siden varmebehovet er mindre, så er trenger man jo heller ikke så stort anlegg. Så jeg ville vel snarere si at varmepumpe er mer lønnsomt på vestladnet enn på feks østlandet hvor man i lange perioder kan ha godt over 10 kuldegrader!

Prisen du betalte hørtes jo veldig høy ut, og jeg skjønner at det ikke blir spesiellt lønnsomt med en slik investering.
Velger man litt rimeligere komponetneter og gjør en del selv blir jo regnestykket et helt annet.

Mvh
OMF
Tror siteringen ble feil og at du skulle ha sitert MML istedenfor.

Ut fra det jeg har hørt så er merkostnaden fra 90k hvis man skal ha vbv i 120-130m2 plate installert av rørlegger i ny bolig. Da er varmekabler i gang, bad og vaskerom trekt ut for å få ned kostnaden.

Hvis man tar utgangspunktet i en merkostnad på 100k, lånte penger og en effektiv rente på 4% kombinert med et årlig oppvarmingsbehov på 10 000 kWh og så leser åpningsinnlegget på nytt så spøker det for tilbakebetalingstiden.

Y

ymir

Gjest
Hei

Vestlandet er så mangt,fra kystnært til laaangt inn i fjordene og så deretter høyt til fjells.

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
Hei

Vestlandet er så mangt,fra kystnært til laaangt inn i fjordene og så deretter høyt til fjells.
Og enkelte steder så kaldt midtvinters at varmepumpe blir en vits. Jeg bor ved den lengste fjorden som ender i de høyste fjella, nemlig Sognefjorden. Naboene har ved, og jeg har penger og vedovn. Problem løst. :)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.576
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Heio!

Ble nok litt feil sitering der ja! ;-)

Fikk vel heller ikke med meg at det var et oppvarmingsbehov på 10 000kWh - da er det selvsagt galskap å gjøre store investeringer.

Her i huset ligger vi nok på feil side av 40 000 kWh i året - så her er situasjonen en litt annen.

Også er det selvsgat forskjell på om man velger en topp løsning fra en rørlegger til mange hundre tusen, eller om man velger rimelig produkter og DIY, og havner under 100k.

Mvh
OMF

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.528
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Bråk? Vår står på automat, og jeg hører den knapt - den surrer nokså stille og rolig, der den står i trappa ned til 1. etasjen.
Et tips: På vinterstid er det lurt å sette varmepumpa på "heat" istedenfor "auto" - da kobler den ikke inn kjølefunksjonen (og bruker strøm) hvis tempen går litt over det den er stilt på (f.eks. hvis en fyrer i ovnen)...

Johan-Kr

Topp Bunn