Varme og ventilasjon ifb tilbygg

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Hei
Har et tilbyggsprosjekt som er inne i en fase hvor jeg tar noen arkitekter på tennene, tegner litt skisser og prøver å danne meg et mest mulig konkret kostnadsbilde. Når man først er i gang med slikt er det naturlig å tenke modernisering av varme og ventilasjon etc. Er det noen som har erfaringer med:
Etterinstallasjon av ballansert ventilasjon med varmegjenvinning.
Er dette i utgangspunktet veldig arbeidsintensivt og komplisert? Rekkehuset som skal bygges på er gammelt og det vil ikke være sakssvarende å oppdatere dette til moderne standard på alle punkter når det gjelder u-verdier på ting og tang. Vil et slikt ballansert system da være litt tunga ut av vinduet?

Varmepumpe vann-vann hvor utvendig sløyfe borres ned i fjell.
Er dette bare hinsides grisedyrt, eller? Tenkte vannboren gulvvarme i tilbygget og radiatorer i gamledelen. Ser noen operer med 250 kr m2 for rør støpt i gulv, og så kommer alt annet i tillegg. Da blir det fort mye penger.

Om man skulle velge en av disse, hva vil være det klokeste?

Så får vi håpe at når støvet legger seg, så blir det plass tid og penger til en kosekrok for far…
Mvh
Sniff

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.289
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Ettermontering av balansert ventilasjon er i og for seg enkelt. Det som ofte blir utfordringen er å få til skjult anlegg. En annen ting er at balansert ventilasjon har sin pris selv om virkningsgraden på varmegjenvinnere er opp mot 80%. Jeg vil anbefale isolering av hele huset etter de nye byggeforskriftene som kommer i forbindelse med installasjon av balansert ventilasjon.

Varmepumpe vann-vann er saker! Men dyrt.

Bare noe tanker her i full fart...

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Kabeldragern skrev:
Ettermontering av balansert ventilasjon er i og for seg enkelt. Det som ofte blir utfordringen er å få til skjult anlegg. En annen ting er at balansert ventilasjon har sin pris selv om virkningsgraden på varmegjenvinnere er opp mot 80%. Jeg vil anbefale isolering av hele huset etter de nye byggeforskriftene som kommer i forbindelse med installasjon av balansert ventilasjon.

Varmepumpe vann-vann er saker! Men dyrt.

Bare noe tanker her i full fart...
Takk. Jeg leter og leser.

Mvh
Sniff

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.191
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Hva med å bygge nybygget ditt med 20 cm isolasjon i veggene og bare gå for en balansert ventilasjon med varmegjennvinner. Trenger du noe ekstra kan du bare kjøpe deg en enkel varmeovn til å feste på veggen.

Går du for vannbåren varme med vann/vann løsning i et tilbygg så har du nettopp vunnet i lotto og greier ikke å tenke fornuftig mener nå jeg...

Skulle jeg ha vært i dine sko og absolutt hatt vannbåren varme, ville jeg ha gått for en luft/vann løsning med en varmepumpe evt byttet ut varmtvannsberederen og koblet det på den.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
He he.

Tenker kun unntaksvis fornuftig, men har så definitivt ikke vunnet i lotto. Nå var vel ikke tanken at vann-vann-løsningen kun skulle varme opp tilbygget, men du har et poent. Luft-vann-løsningen er på blokka og fremstår som langt enklere og rimeligere enn væske-vann. luft-vann har sin nedside i manglende effektivitet når det er skikkelig kaldt, og det er det fra tid til annen her i skogen. Dog er det ikke så grusomt mange dagene det er snakk om, og jeg har jo mine trofaste vedovner.

Mvh
Sniff

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.289
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Jeg ville hatt følgende prioriteringer i tilfellet nytt tilbygg til eksisterende bolig:

1. Bygd det nye tilbygget etter de nye ikke vedtatte normer mht isolering
2. Etterisolert eksisterende bygg så mye som budsjettet tilsier
3. Gått for løsning med "tett hus", men da er balansert ventilasjon en forutsetning!
4. Gått til innkjøp av 2-3 luft-luft varmepumper.

P.S. Svenskene har kommet mye lengre enn oss mht. miljøvennlige hus. De har til og med varmegjenvinning på gråvann (dusj/vaskevann o.l.). Se litt på svenske nettsider.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.191
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
. Bygd det nye tilbygget etter de nye ikke vedtatte normer mht isolering
Er det 20 cm isolasjon eller tek09 du tenker på så er det gjeldene på bygg som er byggemeldt etter September 09. Tek07 er 15 cm og tek97 er 10 cm.

Skal du etterisolere den gamle delen utvendig, er dette noe som må med på tegningene slik at du får glidende overgang mellom ny og gammel del, men det er jo en selvfølge.

Prøv deg gjerne på byggebolig.no
Mange dyktige fagfolk som svarer deg.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Takk for gode innspill.

Sliter litt med å etterisolere den gamle delen slik det f.eks. beskrives her: http://www.glava.no/default.asp?page=152. Forsåvidt enkelt å få det til å harmonere med tilbygget, verre blir det i overgangen til naboen. Sikker mulig, men litt plundrete (det er et rekkehus det her).

Mvh
Sniff

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Jeg bygget på huset for 4 år siden (DIY), og er i gang med etterisolering og renovering av den gamle delen.
Jeg monterte inn balansert ventilasjon med varmegjenvinning (Exvent) ifbm tilbygget, og fikk det også på plass skjult i gamle huset med unntak av vaskerom, gang og et soverom som vil få ventilasjon når jeg kommer sålangt med renoveringen.
Det største poenget med balansert ventilasjon er tettheten på huset, selv i nye huset sliter de med å få det tett nok, og det er utfordringer i kø i eksisterende eldre bygg. Vegger og himling MÅ ha en ludttett diffusjonssperre (plast) og skjult elektrisk anlegg og ikke minst pipa er gjengangere på problemskapere.
Inneklima blir selvfølgelig mye bedre, men opptil 90% gjenvinning kan man glemme i eldre hus.

Jeg la også inn vannbåren gulvvarme (DIY) i hele 1. etasje, og satser på en eller to "fancoils" i 2. etasje.
Foreløpig varmes dette elektrisk via en 6kw varmekolbe, og varmtvannsbereder er holdt utenom.
Her er komforten (og inneklima) igjen hovedgevinsten, i tillegg har man alle muligheter til varmekilder i fremtiden.
Prisforskjellen mellom Luft/vann og vann/vann er MYE mindre enn hva mange hevder, har det vist seg når jeg har tatt et par runder med prisforespørsler.
Foreløpig håper jeg på fjernvarme i fremtiden, noe de er iferd med å bygge ut her i distriktet jeg bor.

Økonomisk sett er en luftvarmepumpe eller to på veggen en bedre innvestering, men tenker man inneklima og komfort, og godtar at det koster å være kar ;D, så er gevinsten høy.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Bra Norcad! Inneklima er viktig. Yngstemann har sine utfordringer med luftveiene. Dette er helt klart et temå å diskutere med arkitekten.

mvh
Sniff

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
10.030
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

En annen ting det kan være greit å sjekke opp.....vil en vann/vann varmepumpe kunne gi tilstrekkelig høy temperatur på vannet til at du får tisltrekkelig oppvarming det eksisterende bygget med gamle radiatorer....jeg er ikke så sikker på det!

Mvh
OMF

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
norcad skrev:
[..] Jeg monterte inn balansert ventilasjon med varmegjenvinning (Exvent) ifbm tilbygget [..]
Jeg begynner øyeblikkelig bygging av nytt hus og må bestemme meg for ventilasjonsalternativ. Dette synes jeg er veldig vanskelig, da man jo selvfølgelig ikke har mulighet for å teste disse før kjøp.

Villavent er standardløsningen og er det rimligste. Jeg har imidlertid fortsattt ikke møtt en person som er fornøyd med et Villaventsystem. Det andre alternativet er nettopp Exvent med denne modellen, men dette er jo voldsomt mye dyrere (4X) enn standardløsningen. Det er jo greit nok da man selvfølgelig kan betale mer for et system som er bedre - om det faktisk er bedre da...

Derfor: Er du fornøyd med dette systemet?

Mine foreløpige vurderinger:
Villavent: Billig, men dårlig. Ikke varme/kjøling innebygd.
Exvent: Dyrt, men er det bra? Varme/kjøling i samme enhet. Jeg tror faktisk ikke jeg vil trenge noen av delene på grunn av store flater med varmekabel. Kjøling er jeg usikker på da det kan bli godt og varmt om solsteike står på hele dagen - men vi bort tross alt i Norge... ;D Uansett tror jeg hele systemet har større potensiale som ventilasjonsanlegg pga større kapasitet. Jeg stusser også litt over den tekniske bakgrunnen for å ha mange dyser for inn-luft høyt opp mot taket. Dette er jo bra for kjølemodus, men synes litt bakvendt for varmeinnsprøytning...?

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Mulig jeg misforstår deg litt her Greven, men man MÅ jo ikke velge med AC og ettervarme selv om man kjøper Exvent!
Priser og erfaringer må jo sammenlignes utfra tilnærmet like aggregater.

Jeg har den gamle modellen av Exvent Pingvin, med samme luftgjennomstrømning som dagens LR-3. Mao med kapasitet til 200-250kvm. Kravet er da å skifte ut all luft i huset i løpet av 2 timer.

Denne ble kjøpt hos http://www.noramas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=15&Itemid=4, som var sjokkerende billig ifht gjennom en lokal forhandler. Alt av rør og ventiler ble kjøpt fra en lokal blikkenslager.
Noramas har også filteravtaler, slik at du kan få tilsendt nye filtere 1 eller 2 ganger i året automatisk. Så unngår man å glemme den biten.
Mitt aggregat er altså uten AC og ettervarme. Foruten varmeveksler, vifter og filtere inneholder den kun et lite varmeelement på 400w som slår seg på automatisk ved lav utetemperatur for å unngå kondens og ising i rør.

Det store plusset sålangt har vært utrolig mye mindre husstøv, og langt mindre pollenplager innendørs. Selv med to røykende i stuen er det ingen som plages.
Minuset er på de varmeste dagene om sommeren, da ventilasjonen pumper varmluft utenfra og gjør at temperaturen inne ikke er lavere enn ute. Dette har medført at jeg rett og slett slår av ventilasjonen på dagtid på det varmeste om sommeren.
Jeg har i ettertid vurdert om AC-tillegget kanskje er verdt prisen allikevel?

Man må være klar over at avtrekk fra komfyr/matos IKKE kan gå i ventilasjonsanlegget, og at i enkelte (få) tilfeller har det vært nødvendig med egen lufttilførsel til vedovn pga trekkproblemer i pipa.

Bad, vaskerom, kjøkken i 1.etg samt et punkt sentrert i 2.etg har hos meg avtrekk (fraluft). Oppholdsrom, gang og soverom har tilluft, hvorav ventilene på soverommene sitter nede ved gulvet, mens i de andre rom sitter ventilene i taket.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
norcad skrev:
Mulig jeg misforstår deg litt her Greven, men man MÅ jo ikke velge med AC og ettervarme selv om man kjøper Exvent!
Man må jo ikke, men det hadde vært veldig praktisk med alt i samme enhet ift en ventilasjonsenhet og en annen luft-luft varmepumpe.

Takker for tilbakemelding. :) Om kun ventilasjonsdelen fungerer bra virker det jo uansett til å være bedre enn standard Villavent.

Topp Bunn