*varm* Doxa 140

sTo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.07.2005
Antall liker
0
Har en Doxa 140 signatur og qln 604 mk2 høytalere på 4 ohm. Problemet er at når jeg har spilt noen sanger på rimelig høyt volum så kjenner jeg på kjølingsplata under doxan at den er knallvarm. kan så vidt ta på den hvis du har spilt lenge nok. Kan det ha noe med at høytalerene er lavimpendans? Noen som har hatt det problemet med doxa 140 før på 4 ohms høytalere?

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
487
Torget vurderinger
24
Hvordan liker du den ellers? Lurer på å kjøpe en selv.
Hvis kjøleplata er under ville jeg prøvd å bygge den opp med andre føtter eller no så den får mere luft, det kan hjelpe.

J.O

sTo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.07.2005
Antall liker
0
Effekt transistorene er festet ti kjøleplate under som igjen er festet til chassiet. Så hele Chassiet er en slags kjøleribbe. Men der er under du kjenner varmen best så klart. Men doxa er jo ikke kjent for knallvarme forsterkere.

Liker forsterkeren sinnsykt godt. Fantastisk forsterker. Er virkelig til å anbefale.

Ukuns

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1
Effekt transistorene er festet ti kjøleplate under som igjen er festet til chassiet. Så hele Chassiet er en slags kjøleribbe. Men der er under du kjenner varmen best så klart. Men doxa er jo ikke kjent for knallvarme forsterkere.

Liker forsterkeren sinnsykt godt. Fantastisk forsterker. Er virkelig til å anbefale.
DOXA er jo bygget etter prinsippet om at kabinettet skal være kjøling for å unngå å lage egne kjøleribber. Ved å løfte forsterkeren og slippe til mere luft så vil du få bedre kjøling, men den skal ikke bli så varm som du beskriver her.

Jeg ville nok tatt en telefon til Lauvland for å forsikre meg om at ikke det er en annen årsak til varmen. Jeg har ikke opplevd at DOXA SE eller Signature ble så varm som du forklarer her. Det KAN være en FEIL! :eek: :eek:

R

Rojoh

Gjest
Det var vel derfor Lauvland kort etter lanseringen av 140 Signature lanserte 72 Signature beregnet for litt tyngre laster. Samme komponenter, men lavere effekt (=lavere spenning ut fra trafoene).

Mvh. Johan

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
For å være helt sikker på at det er høyttalernes impedanse som
er problemet (jeg har ikke sett impedansekurven til QLN høytta-
lerene dine, men det kan være at de er en vanskelig last) vil jeg
anbefale, om du har tilgang til snillere høyttalere, å prøve disse.
Dette som et ledd i feilsøkingen.

sTo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.07.2005
Antall liker
0
Selger lauvland denne Doxa 72 Sig nå? Ny pris, noen som vet?

warwick

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2006
Antall liker
0
Jeg kjører 4 ohms belastning, og min er ikke veldig varm. Den er god og lunken under, men ikke hva jeg vil kalle varm. Kan legge til at jeg ikke spiller veldig høyt da, men likevel.

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Oppgitte 4 ohm er nominell impedanse. 4 ohm er i seg selv en
forholdsvis grei last for Doxa'en vil jeg tro. Det er minimums-
impedansen høyttaleren kan representere som kan skape pro-
blemer for forsterkeren. Her kan det være store forskjeller på
høyttalere.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Bruker en Doxa 70b, og der er det motsatt, blir jo nesten bekymret for om den ikke skal bli varm :) Men det er 8ohms høytalere da.

Topp Bunn