VANN!

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
172
Sted
Nes Romerike
Vann har vi nok av i Norge. Må bare få ut litt frustrasjon og skrive noen linjer. Familien skulle feire Jul nå i et hus vi har på Møre. Fikk beskjed i går om vannlekkasje. Huset er konstant oppvarmet og vi fikk bekreftet i dag fra takstmann at det ikke hadde noe med frost å gjøre, men et rør hadde rett og slett sprunget lekk. Vi har en vaktmester som ukentlig patruljerer her og det har sannsynligvis stått og lekket vann med fullt trykk i 3-5 dager. Lekkasjen startet i 4 etg og har sildret ned i kjeller og ut igjennom div sluk der. 45.000 liter vann. 50% av huset innvendig er ødelagt. Håper forsikringene man har er noe verdt. Vet ikke noe mer får på nyåret. Nå skulle de bare inn med byggtørkere osv. Det var så ille at de ikke turde bruke eksisterende kurser. Det rant ut av alt som het koblingsbokser etc, så strøm er koblet ut og de har vel dedikert noe direkte til disse tørkene. Ikke vet jeg.
Julefeiring ar avlyst, men vi har jo krypinn her på østlandet, så vi lider absolutt ingen nød. Vi skal ta en tur opp dit i romjula og samle sammen litt og ta bilder og skrive opp det som er ødelagt av innbo.
GOD JUL! :-\

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Føler med deg.
Har selv måtte pusse opp leiligheten nylig grunnet en lekk varmtvannsbereder.

mvh
Luvaton

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.085
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Huff og huff, det der høres rktig ille ut. Helt for jævlig faktisk.
Jeg kan såvidt forestille meg følelsen, og ekstra ille rett før jul.
Håper dere får god dekning fra forsikringen, men mye arbeid er det nok uansett.
Og på tross av alt, vi kan i hvert fall ønske, så langt det er mulig, en God Jul.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Huff så leit. Vanskelig å ikke bli fortvilet når slikt skjer ja.
Innimellom er det kjekt å ha forsikringsselskaper.

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
172
Sted
Nes Romerike
Forsikring lønner seg. Snakket med IF nå etter at de har vært der på befaring. De antok frost var årsaken og det ville normalt innebære en reduksjon i erstatning. Siden huset er regelmessig ettersett og det har stått på rikelig med varme, så har vi gjort alt etter forskriften og vi vil ikke få noe reduksjon. Imidlertid så vil egenandelen bli høynet noe, men det er jo bare peanøtter i forhold. En lykkens dag etter over 3 uker med dårlig søvn og mye tanker. Anbefalingen fra IF var også nå at vi i samråd med gjenoppbyggingsfirmaet legger om vannrør til sentrum av huset og unngår yttervegger. Det positive er jo at når det må rives såpass mye er at man også kan endre på ting til det bedre.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
geirf2 skrev:
Forsikring lønner seg. Snakket med IF nå etter at de har vært der på befaring. De antok frost var årsaken og det ville normalt innebære en reduksjon i erstatning. Siden huset er regelmessig ettersett og det har stått på rikelig med varme, så har vi gjort alt etter forskriften og vi vil ikke få noe reduksjon. Imidlertid så vil egenandelen bli høynet noe, men det er jo bare peanøtter i forhold. En lykkens dag etter over 3 uker med dårlig søvn og mye tanker. Anbefalingen fra IF var også nå at vi i samråd med gjenoppbyggingsfirmaet legger om vannrør til sentrum av huset og unngår yttervegger. Det positive er jo at når det må rives såpass mye er at man også kan endre på ting til det bedre.
Forsikring skal ikke lønne seg..... Det er hovedtanken bak enhver forsikring, nemlig spredning av risiko. Du skal ha erstattet tapet ditt, og i mange tilfeller blir det jo da sånn at det "lønner" seg, siden man kanskje må erstatte ting som er noen år med noe som er nytt / nyere. Men basic skal det gå butt i butt, som de sier i nord-Trøndelag.

Når uhellet er ute, er det veldig bra å ha et seriøst forsikringsselskap å forholde seg til. Det blir vi kjapt enige om. Det er utrolig mye vannskader for tida, særlig p.g.a. frost og rør i yttervegg. så for all del, følg rådet og få rørene lagt i gulv og innervegger. I fritidsboliger eller boliger som er uten beboere over en periode, skal vanntilførselen stenges for å unngå eller minimalisere denne type skader. Har man ikke gjort det, kan det bli avkortning.

Lykke til videre!

;D mvh. VilhelmW

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Sjekk at denne forhøyde egenandelen står nevnt i forsikringsbeviset fra før, de kan ikke "bestemme seg for det" midt i en skadesak. Enten i vilkåret under skadetype eller i beviset.

geirf2 skrev:

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Viktig å røske ut all fuktig isolasjon etc!!!. En familie jeg kjenner ble alvorlig syke og ødelagte av muggsopp som skyldes dårlig renovering etter husbrann med medfølgende brannvann i bygningen...De fikk ikke noe på forsikringen!!!

Sleiven

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
172
Sted
Nes Romerike
Takker for tips. Et firma er allerede i gang med riving, så vi får følge med spesielt med hensyn til gjenværende fukt slik at de jobber seg inn/ut til tørr isolasjon.

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
172
Sted
Nes Romerike
Store deler av huset er nå ribbet til skinnet innvendig. Panel, gulv, isolasjon rensket vekk. Reisverk og gulv/tak dragere er blottlagt for skikkelig uttørking. Dette skal nå også sprøytes med noe soppforhindrende greier. Virker seriøst. Har fulgt med litt på saker og ting i etterkant av denne skaden og det er merkelig at det ikke har kommet et regelverk for legging av rør. Jeg tenker da på at rør i Norge bør da absolutt ikke gå hverken i eller i nærheten av en yttervegg. Det er nå avdekket så mange frostskader pga dette fenomenet. I mitt tlfelle så er huset fra 1949 og det har vel blitt moddet noe underveis, men jeg ser og hører at selv i dag så legges rør i yttervegg og ja det fryser, gang på gang. Dette skal det i hvertfall endres på nå i vårt hus når det nå en gang er såpass nedrevet som det er. Er det 20cm isolasjon mellom rørene og yttervegg så hjelper det jo, men det betinger at det er rimelig varmt i rommet. Med min nuværende paranoia skal rørene gå mest mulig midt i huset.
Det er også mye skryt av rør i rør, men det er ikke noe forskjell om det begynner å lekke i kupplingen mellom røret og krana. Ha-ha, en rørlegger fortalte meg at i flere andre land har de faktisk begynt å gå vekk fra dette. Mye artig med vann. Nei, kanskje et separat vann/badehus utenfor er tingen.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.870
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Min salige far var rørlegger, og han hadde mange oppheta diskusjoner med en viss snekker som gjerne ville ha lagt vannrør mot ytterveggene i husene han bygde for å spare tid. Faderen nekta plent å gå med på disse vriene... Tenker at det er mange rørleggere som godtar slike kjappis-varianter - til huseiernes fortvilelse når det blir vintre som nå...

Johan-Kr

Topp Bunn