Vanligst plassering av bakhøttalere

robertri

Fersking
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
0
Hey, jeg skal flytte inn i nytt hus og hadde tenkt å be elektrikeren legge opp rør i veggen til ledningenene til bak høytalere. Men foreløpig har jeg faktisk ikke noen bak høytalere, og veit ikke helt når jeg skal få det. Men det jeg lurte på var om man vanligvis har bakhøyttalere plassert høyt eller lavt? Regner ikke med å ha så veldig dyrt anlegg da....
Og kunne det være en idé å legge opp rør til ledningen til sub-woferen? Den skal vel egentlig stå i midten bak vel?

Takk for svar,
Robert

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
Jeg vet ikke hva som er vanlig plassering. Jeg har mine bakhøyttalere plassert halvhøyt. Hvis du gjør uttaket ca 20 cm høyere enn en normal lytteakse - så har du et visst slingringsmonn i høyderetningen.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Det bør være en fot (ca. 30cm) fra toppen av skallen når du sitter til bunnen av bakHT. Capisce? :)

Se ellers Dolby Digital sine sider, der ligger det en kjekk tegning av hvor på sidene/bak HT bør være plassert i horisontalplanet for best lydspredning i rommet. Anbefales.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
Det bør være en fot (ca. 30cm) fra toppen av skallen når du sitter til bunnen av bakHT. Capisce? :)

Se ellers Dolby Digital sine sider, der ligger det en kjekk tegning av hvor på sidene/bak HT bør være plassert i horisontalplanet for best lydspredning i rommet. Anbefales.
Jeg håper denne tommelfingerregelen ikke gjelder gulvstående bakhøyttalere også :eek:

Gir DD virkelig anbefalinger her uten å referere til høyttalerens lytteakse?

O

omholt

Gjest
Jeg mener bakhøyttalere låte best fra 40-60 cm over ørehøyde. Dette gir best spredning og surroundfølelse. DD anbefaler 50 cm over ørehøyde tror jeg, og det stemmer bra min opplelvelse.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Jeg ville være veldig forsigtig med å legge opp rør til sub hvis du ikke vet dette er den bedste plasering. En sub skal ikke stå hvor det ser penest ut, men der den spiller bedst sammen med rommet.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Det theStig siger er helt rigtigt, jeg har prøvd å ha de stående som vanlige høyttalere, vinklet noe inn, men dette fungerer dårligt siden jeg sitter litt langt tilbake. Da kommer surroundlyden til å lyde meget lys og får en helt annen karakter enn fronterne. Vendt inn blir lyden mye mer homogen........

Topp Bunn