Valgets kvaler: Hvilken medieavspiller?

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Antall liker
0
Hei!

Jeg har så smått begynt å se på en medieavspiller for heimen. Jeg har en macbook og time capsule som dette skal kjøres sammen med. Det kan derfor være lett å velge AppleTV. Men, hvordan fungerer dette på andre ting enn iTunes og forskjellige formater, nedlastede filmer etc.? (og iPhoto for den del) Jeg kommer til å bruke den mest til musikkavspilling, men også en god del til bildevisning og noe film. Jeg bruker iTunes, men bruker Lightroom for bilder og VLC for film.

Hvilke medieavspillere bruker dere? Har sett litt på Popcorn, som ligger i samme prisleie. Den har vel åpen kildekode og spiller alt av formater. Squeezebox er kun for musikk etter hva jeg kan se og dermed ikke aktuell?

Synspunkter og tilps til mediespiller mottas med stor takk :)

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Apple TV er genial om man benytter Apples andre produkter, dvs iTunes, iPhoto osv. Om du ikke gjør det, blir det mye styr for å få ATV til å virke.

ATV spiller vel kun av filmer som er kompatible med iTunes, dvs ikke Divx og avi. Jeg mener å ha lest at Lightroom skal være kompatibel med ATV, men kan ikke garantere det. Det er ellers mange flinke folk å spørre på www.mac1.no

ATV har mulighet for å bli fjernstyrt via iPod/iPhone og programmet Remote noe som fungerer meget bra :)

G

Gjestemedlem

Gjest
Popcorn Hour er nok en suverent mye bedre løsning enn Appletv. Det er meningsløst å kjøpe en avspiller som ikke spiller de vanlige formatene. Nedlastede filmer finnes stort sett i divx, xvid og x264. Kjøper du noe som ikke spiller av dette har du kjøpt katta i sekken.

Popcorn Hour A-110 støtter alle filmformatene i oppløsning opp til opp til 1080p hvis nettverket henger med, den spiller FLAC og har digital utgang til ekstern DAC for god lyd fra fim og musikk. Du streamer fra nettet lokalt og eksternt og du kan sette i harddisk i den og rippe DVDsamlingen din til denne. mm.

Et alternativ, som har både optisk og coax didital ut men ellers ser ganske lik ut er ISTARHD MINI NMT PLAYER.

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg bruker Tvix 6500 og er stort sett fornøyd med den. Den tar de fleste formater for lyd og bilde og den er liten og hendig. Kan tilkobles pc/mac som ekstern hardisk elle via ftp.
Installerte en alternativ firmware i går som jeg tror har litt bedre funksjon. Har ikke fått testet den skikkelig enda, men er generelt godt fornøyd med Tvixen

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
En fordel med ATV er jo tilgang til filmleie i iTunes direkte på TVen. Foreløbig må man jo ha en amerikansk iTuneskonto for dette, men det er vel bare et tidsspørsmål før dette også lanseres i Europa.

Ellers er jeg enig i at mange andre mediespillere slår ATV på funksjonalitet og formatstøtte. Dette er vel heller ikke målet til ATV, men heller å være en forlengelse av Macens iLife for TVen. Manglende formatstøtte har aldri vært noe problem for meg da jeg aldri laster noe ned fra nett og DVDer rippes i MP4/.h264, men man må jo helt klart vurdere sine egne behov.

G

Gjestemedlem

Gjest
Greven skrev:
En fordel med ATV er jo tilgang til filmleie i iTunes direkte på TVen. Foreløbig må man jo ha en amerikansk iTuneskonto for dette, men det er vel bare et tidsspørsmål før dette også lanseres i Europa.
ATV er laget utelukkende for at folk skal bruke penger i Applestore, det er rett og slett et fystisk bindeledd mellom Apple og din visakonto. For å gjøre dette mest mulig effektiv har man fjernet muligehen til å bruke denne til noe som helst annet i praksis. Hvis man kun er ute etter å se film og musikk man "kjøper" i Applestore er det sikkert en suveren dings. Men ønsker man noe utover dette er en ATV til svært liten nytte.

Det finnes etterhvert mange gode mediaspillere, ingen grunn til å velge et mindreverdig produkt kun fordi man eier andre appleprodukter man er godt fornøyd med.

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Antall liker
0
Takk for innspill. Jeg ser at AppleTV nok mangler noe på format-kapasiteten. Fordelen er vel at det er veldig lett integrert med resten av Apples produkter. Prisen for Popcorn og AppleTV er lik på f.eks. Komplett.

Noe som virker veldig forlokkende er å spille av filer direkte fra Time Capsule på TV'en uten å gå via maskina. Mulig dette også lar seg gjøre med Popcorn? Må nok få testa ut Popcorn tror jeg.

G

Gjestemedlem

Gjest
Larsemann skrev:
Takk for innspill. Jeg ser at AppleTV nok mangler noe på format-kapasiteten. Fordelen er vel at det er veldig lett integrert med resten av Apples produkter. Prisen for Popcorn og AppleTV er lik på f.eks. Komplett.

Noe som virker veldig forlokkende er å spille av filer direkte fra Time Capsule på TV'en uten å gå via maskina. Mulig dette også lar seg gjøre med Popcorn? Må nok få testa ut Popcorn tror jeg.
Hvis Time Capsule fungerer som en NAS der man har generell tilgang på filene i her nettverket så kan de spilles av i en Popcorn, både bilder, film og musikk. Da trenger du ikke ha datamaskinen stående på for å spille av filene. Det samme gjelder om du skal streame fra internet, her trenger du heller ingen datamaskin stående på . Du kan i tillegg koble til harddisker i den direkte via SATA eller USB.

Hvis Time Capsule ikke virker som en NAS men at det kun er backup programmet på datamaskinen som har tilgang her, så er nok en Time Capsule ubrukelig til formålet.

Men en Popcorn kan også fungere som en NAS så du kan jo i stedet bruke en slik til å ha backup av mediafilene fra datamaskinen på i stedet for å bruke en Time Capsule til dette, eller bruke TCen til de andre filene på maskinen hvis du allerede har den og den ikke kan brukes til formålet.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Jeg har også bestemt meg for å anskaffe mediespiller til stua men jeg vurderer å kjøpe en liten PC isteden for en ren medieavspiller. Grunnen til at jeg vurderer det er at vi da får muligheten til å se programmer på nrk.no osv i tillegg til divx og musikk. Ulempen er at en må sitte med et tastatur+mus i fanget. Vet det finnes fjernkontroller også aner ikke hvor gode disse er.

Noen som har synspunkter på dette?

mvh,
OS

G

Gjestemedlem

Gjest
OS skrev:
Jeg har også bestemt meg for å anskaffe mediespiller til stua men jeg vurderer å kjøpe en liten PC isteden for en ren medieavspiller. Grunnen til at jeg vurderer det er at vi da får muligheten til å se programmer på nrk.no osv i tillegg til divx og musikk. Ulempen er at en må sitte med et tastatur+mus i fanget. Vet det finnes fjernkontroller også aner ikke hvor gode disse er.

mvh,
OS
Det finnes jo ende trådløse tastaturer med innebygget mus. Men de er jo litt store og klumpete hvis de kun skal brukes som fjernkontroll. Et alternativ er å bruke en PDA med Remote Windows på og styre det hele fra den, men det er jo egentlig ikke så voldsomt elegant det det heller. Det er jo også endel dedikerte fjernokntroller til Windows media center, og de bør vel funke greit. Du kan jo prøve en slik f.eks. koster ikke all verden http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=341695

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
OS skrev:

mvh,
OS
Det finnes vel flere fjernkontroll-løsninger som fungerer bra med PC. Jeg har ikke all verdens oversikt på området. Det skyldes at den første jeg forsøkte viste seg å fungere utmerket. Den heter Imon. Der kan jeg lett legge inn hva det skal være av programmer og funksjoner på ulike taster i fjernkontrollen. Så det er ikke noe problem å emulgere en DVD-spiller for eksempel. Begrensningen til fjernkontrollen kommer først til uttrykk når man ønsker å gjøre ting på PC-en som er umulig å gjøre på en vanlig mediespiller.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Da har jeg kjøpt PC til bruk i stua! Valget falt på en Acer Aspire L5100. Dette er en utrolig liten PC men mye krefter. En ekstra bonus er det at den har HDMI utgang. Dessuten fulgte det med trådløst mus og tastatur. Koblet den opp til min Pioneer 42" plasma-TV og den fungerer meget bra. Har forsøkt å se på DivX filmer via trådløs nettverk men det hender det hakker litt så foreløpig kopierer jeg filmene til lokal HD (320 GB).

Det er ett lite problem jeg ikke finner ut av: når jeg skrur på min Pioneer harddiskopptaker som står ved siden av den nye PC'en så skur PC'en seg på ??? Enten så bruker de samme kodene på fjernkontrollen eller så er det et signal som går via HDMI som sier den skal skru seg på. Ikke vet jeg!

Med det samme jeg er inne på det. Det er en annen ting som frustrerer meg er at når jeg bruker HD-opptakeren som CD-spiller så skrur TV'en seg på når jeg trykker play!

mvh,
OS

Topp Bunn