Valg av signalkabel

J-man80

Fersking
Ble medlem
14.10.2008
Antall liker
0
Jeg er ute etter råd ang valg av signalkabel fra cd-spiller til receiver. Komponentene er som følger:

CD-spiller: Denon DCD-1500AE (http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/cd-spillere/denon_dcd-1500ae_cd-spiller_pr_silver.htm)

Receiver: Denon AVR3805 (http://www.avland.co.uk/denon/avr3805/avr-3805.htm) - litt eldre reciever (2005 tenker jeg)

Høytalere(for stereo): Bowers&Wilkins DM603

Jeg har tidligere brukt digital coaxial kabel fra en Denon DVD-spiller for all lyd (stereo og 5.1). Er dette greit også for signaloverføring fra CD-spilleren? Eller bør jeg nå satse på kvaliteten i spilleren fremfor receiveren for D/A konvertering av signaler? I tilfelle jeg bør gå for analoge kabler, hva bør jeg velge? (sett i forhold til pris på komponentene)

Takk for konstruktive innspill

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det der finner du best ut selv; ved simpelthen å lytte til dac'en i cdp vs dac'en i receiver. Så velger man det som låter best. Jeg skulle bli overrasket om ikke det var best resultat med DA-konvertering i cdp, og analog kabel derfra til receiver, men det er bare gjettinger.

For sammenlikningens del (de to dac'ene) kan du vel bruke hvilken som helst analog kabel. Hvilken du så bør velge senere er vel temmelig umulig å svare på; siden det helt og holdent kommer an på hvordan du opplever forskjellige kabler i din kontekst. Det er ingen "best". Om du kun bruker systemet til musikk, vil du vel være svært mye bedre tjent med en god stereoforsterker enn en AV-receiver forresten; de pleier å låte mye bedre.

Mvh Vidar P

J-man80

Fersking
Ble medlem
14.10.2008
Antall liker
0
Takk for innlegg Vidar P. Her er det vel bare å komme seg hjem og teste ja! Kanskje noen også skulle ha et tilsvarende oppsett og kunne dele av erfaringer.

:)

D

dtddiver

Gjest
Enig med Vidar,bruk ørene. Forresten,er ikke endel recievere konstruert slik at de A/D og så D/A konverterer innkommende analoge strømmer? I så fall er det vel lite heldig å benytte analog inn i recieveren.

J-man80

Fersking
Ble medlem
14.10.2008
Antall liker
0
Der har du et poeng dtddiver! Jeg blir svimmel, og har vært inne på den tanken selv. Jo færre konverteringer, jo bedre. Derfor er jeg ute etter råd, men til syvende og sist, blir det nok min egen hørsel som avgjør valget.

Topp Bunn