valg av senterhøyttaler

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
15
Hei

Forsøkte meg på avforum med spørsmålet men fikk ikke noe svar foreløpig

jeg tenkte å forsøke bygge opp ett hjemmekinoanlegg, men er usikker på hvordan jeg skal løse senterhøyttalervalget

Jeg har von schweikert vr4 sr mk2 fronter. jeg hadde ikke tenkt å bruke så fryktelig mye på centerhøyttaler, men så vidt jeg har forstått så bør center være nokså klangmessig lik frontene. VSA sine Ht som kan brukes som center ligger litt utenfor budsjett siden det i liten grad vil bli brukt.

Er det noen som har innspill på valg av center? Hvilket merke kan ligge sånn noenlunde i samme klangmessige retning, eller er ikke dette så viktig? Rommet er på 40 m2

Har budsjett på ca 5000,- ev +. Kjøper gjerne brukt. Synes ikke det er en alternativ å kjøre uten center siden mange skal høre/se samtidig

Tar imot alle innspill med takk. Kommer i liten grad til å høre på musikk/musikkDVDer men hovedsaklig film

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.162
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Det er veldig viktig at senteren er klangmessig identisk som frontene. Det finner du raskt ut av med å bruke ørene! Alt annet en å bruke samme senter som fronthøyttalene, plassert med lik avstand til lytteposisjon blir et kompromiss. Anbefaler det å spare til en von schweikert vr4 sr mk2 til. Et dårligere alternativ er å kjøpe en senter fra Von Schweikert.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Som John Haralde nevner ober her. Det beste er samme høyttaler en gang gang til. Og at resten vil være et kompormi uansett. Så det kommer ann på hvor viktig og hvor stor interessen for film er. Samtidig så er det også vikti hvor du plasserer senter høyttaleren. Skal den stå inne i en benk, for å få den bort fra synet fra frøkena, så er det liten vits å å brenne av altformye på en senter. Feelgood følelesen vil altid vere der også.

Jeg har selv filmmulighet på rommet mitt og kjører med senterhøyttaleren i serien under serien jeg har fronter. For meg så fungerer det helt topp, men så ser jeg kanskje 3-4filmer i mnd. SÅ det er ikke prioritert i rommet mitt.

Det du kan gjøre er å kjøpe en senter brukt fra et merke som er lett å selge igjen, som feks klipsch. Prøve noen mnd å se hvor mye film og hvordan du synes det låter, samtidig som du legger av kroner til senteren i høyttalerserien din. Da vil du sannsynligvis få igjen de samme kronene omtrent, og kan dermed kjøpe den tilhørende senteren senere om intr skulle holde seg.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.059
Sted
Sjælland. Danmark.
Du kan jo undvære centeren, men det er jo ikke et svar på dit spørgsmålet.
Hvis du bruger anlægget til musik, vil placering af centerhøjtaler forringe lyden, fordi alt placeret imellem fronthøjtalerne vil forringe, og der burde ikke være noget der. Kun luft.
Hvis man har brug for en centerhøjtaler, er dine højtalere bare ikke gode nok.
Hvis der er penge, der brænder at bruges til forbedring, vil gode diffusere gøre underværkere.
Det kan godt være, at der med ens højtalere kan opleves en forbedring. Det skal jeg ikke udelukke; men jeg har bare ikke hørt det endnu.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.721
Torget vurderinger
0
Jeg har von schweikert vr4 sr mk2 fronter. jeg hadde ikke tenkt å bruke så fryktelig mye på centerhøyttaler, men så vidt jeg har forstått så bør center være nokså klangmessig lik frontene.
Er det noen som har innspill på valg av center?
Har budsjett på ca 5000,- ev +.
Bowers & Wilkins oppleves rimelig nøytrale....og hvis du justerer budsjettet litt...har du HTM61 S2 SENTERHØYTTALER for kr. 5 898,- ;)

Her kan du få et inntrykk av størrelsen...

Topp Bunn