Valg av PC til musikkavspeling gjennom Squeezebox

J

James_Bond

Gjest
Nokre som har synspunkt av kva slags PC som er eit veldig bra valg når formålet med heile PC-kjøpet er musikkavspeling gjennom squeezeboxen (Duet) og internettradio ?
Pris er av mindre betydning.
Mitt anlegg består av: B&W 804, T+A CD1230 R (CD-spelar) og T+A R1230R (100W receiver)
Min CD-samling består av 120 CD-ar. Framover forventer eg å kjøpa ein del musikk på MP3 (256 eller 320 kbps).

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.992
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har valgt en Netgear ReadyNAS Duo. Det er ikke en PC, men en filserver med ethernet og mulighet for å kjøre bl.a. SqueezeCenter. Den er ikke førstevalget om du ikke har en annen maskin i nettverket som kan gi deg det html-baserte brukergrensesnittet dens (og selvfølgelig noe å rippe med).
Men, og dette er viktigst for meg: Den tilbyr stor datasikkerhet med to disker ombord. Videre er det enkelt å ta backup og det finnes også UPS som den kan jobbe sammen med. I tillegg går ikke musikken min føyken om noen skulle rølpe med husets laptoper. Det skjer jo...

Duoen koster ca. 2500 med én 500GB disk ombord. En speildisk på 1TB koster ca. tusenlappen. UPS ca. 500. I tillegg kan det være greit med en USB-disk til backup. Den kan kanskje en kompis passe på. Sjekk www.hardware.no for priser og tilbydere. Velg ekstrautstyr fra kompatibelt-listen til Netgear.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
HP sin windows homeserver, billig og enkel å sette opp med flere HD etterhvert som behovet melder seg.
Alternativt enhver gammel stasjonær som du måtte ha stående.
Er det trangt om plassen hos deg og du skal ha PC'en stående i stuen kan du jå gå for denne, http://www.tranquilpc-shop.co.uk/acatalog/Music_Servers.html Stille gående og intill 2 tb lagringsplass skulle jo holde for de fleste.

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
59
Sted
Modum
En gammel skrotpc med 2 HD'er er greit nok. Den bør ha støtte for RAID(1). Software RAID er helt ok. Alternativt kan du installere Cobian backup for å sikre filene dine.

J

James_Bond

Gjest
ArtDeco: Kan du fortelja litt om Raid og Cobian?
-----
ragfur: Kva fordelar får du ved å kjøpa ein slik ?
-----
Gjestemedlem: Takk for linken.
-----
Valentino:Takk for infoen. Korleis kan eg vita om den andre maskinen i nettverket kan gje den det html-basert brukergrensesnittet dens?

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Antall liker
14
James_Bond skrev:
ragfur: Kva fordelar får du ved å kjøpa ein slik ?
Hvis du leser hele testen vil du antakeligvis få med deg de fleste fordelene.
For min egen del har jeg behov for å lagre mer enn musikk. Tenker da på bilder og videoer samt andre filer man ikke vil miste og samtidig ha lett tilgang til. Jeg har også en mediaserver (Popcorn A-100) på kablet nettverk. Ellers vil jeg si at den er forholdsvis billig og kan lett bygges ut med to ekstra disker når behovet melder seg. Siden operativsystemet er bygget på Windows 2003 Server antar jeg den har gode muligheter for tilgangskontroll. Det er greit at barn og hybelboer leser musikkfilene, men jeg vil ikke at de skal kunne skrive eller slette på mappene.
At den er beregnet på å brukes uten skjerm synes jeg er en fordel fordi jeg har den nåværende "serveren" stående på loftet.
Den nåværende "serveren" er forøvrig en maskin jeg satte sammen sommeren 2000 og har en pentium III 733 mHz og 364 mb ram. Det holder lenge til Squeezecenter. Tenkte jeg skulle kassere den før den kollapser.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.357
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg har kjørt NAS filserver (2 tb) som har fungert helt greit, nesten.
Opplever tidvis endel forsinkelser ved navigering og søk i musikkbasen. Det har trolig noe å gjøre med prosessoren som sitter i NAS-serveren.

Nå har jeg fått demonstrert HP sin homeserver (4 disker) som stejorge viser til. Det fungerte så godt at en ordre ikke er langt unna. Dog var HP'en oppgradert med en litt kjappere prosessor enn std. ved levering + minne som ikke kostet mer enn et par fullprisa sølvskiver.

Det har nå vært "min" erfaring.

/Jan P.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.992
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
James_Bond skrev:
Valentino:Takk for infoen. Korleis kan eg vita om den andre maskinen i nettverket kan gje den det html-basert brukergrensesnittet dens?
Den må kunne kjøre Internet Explorer, Firefox eller tilsvarende. I praksis en vanlig PC eller Mac.

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
59
Sted
Modum
RAID er et system for å fordele/sikre data på 2 eller flere billige disker. Systemet finnes overalt og sikrer billig sikkerhetskopiering/høy ytelse. Les det grunnleggende her :http://no.wikipedia.org/wiki/RAID, eller mer detaljert her: http://www.hardware.no/guider/raid/index2.html

Cobian er et gratis og brukervennlig program som brukes til å sikkerhetskopiere data. (Musikk) Det kan lastes ned her:http://www.educ.umu.se/~cobian/cobianbackup.htm

Fordelen med skrotpc er at det er meget billig løsning, fleksibel, kan oppgraderes og kan kjøre programmer for ripping, tagging osv.

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Noen som vet hva som er skjedd med Hp media smart? evt er det noe nytt alternativ? Umulig å finne fram på Hp sine sider..

Topp Bunn