Valg av impedans

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Kan velge både 4 og 8 Ohm ut fra forsterkeren og Ht mine er oppgitt til 4 Ohm. Er det en selvfølge å bruke 4 Ohm utgangen? Er det noe som kan skades hvis jeg bruker 8? Hvis det går greit, vil det være forskjell lydmessig?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.394
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Hva slags forsterker har du?
Små muligheter for at noe går galt.
Bruk det du synes låter best.
Kommer du til at 8 ohm låter best, bør du sjekke et par små saker på hver side av hodet ;)
Du sier at høyttaleren er 4 ohm. Kan du finne data for hvordan impedansen varierer gjennom frekvensområdet?

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Alt står i signaturen min, men det er en Rouge Stereo90 og Milesene er oppgitt til 4. Aner ikke hvor jeg kan få tak i data. har prøvd å surfe litt men......

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Er ikke så mye å lure på da. Tipper at "8 Ohms" tilkoblingene vil låte litt for mørkt og unyansert i forhold til "4 Ohms" terminalene. "16 Ohm" enda værre om du har det også. Flere alternativer har du vel strengt tatt ikke, uten å sette inn nye komponenter i kjeden. Men jeg støtter forslaget om å prøve, for all del.

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige
Hej oyvjorge,

Alternativen 4 eller 8 Ohm påverkar antagligen forsterkerens utgångsimpedans och därmed "dempningsfaktorn" där 4 Ohm troligt ger "bedre kontroll" av ht dine mens 8 Ohm kan ge ett "varmare lyd".

Se mer runt dempningsfaktor her.

/Suomela

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Takk for svar, det ser ut som det er litt opplagt hva som skjer hvis jeg bytter til 8 Ohm. Det er litt for mye styr å koble om nå pga plassering av forsterkeren, derfor prøver jeg ikke denne gangen.

Topp Bunn