Vad är detta för högtalare?

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.385
Antall liker
3.402
Torget vurderinger
0
Jag har ingen aning. Svensk? Dansk? Norsk? DIY?
Ingen typbeteckning finns, ingen märkning alls...
Diskanterna? SEAS?
Basen? Peerless?

IMG_3568.JPG
IMG_3570.JPG
 
Sist redigert:

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.688
Antall liker
9.285
Sted
Trondheim
Det ser jo veldig ut som noe Carlsson kunne lekt seg med. Han var jo bl.a. glad i Peerless elementer, men jeg har aldri sett de der før.
Har du prøvd å spørre her:

 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.674
Antall liker
1.765
Torget vurderinger
1
Det er jo noe ortoakustisk over denne, har aldri sett denne før. Heller ikke lett når det ikke står noe matnyttig info på elementene.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Kan minne litt om tidlige Bose.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5

Kan den være i "slekt" med disse? Den øverste har Seas bass
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Trolig har du rett. Det rare er at jeg mener å ha vært borti disse rundt 1970, men klarer ikke å huske opphavet.
 

Rolf_Zetterberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
202
Antall liker
43
De är troligen Delton Atlas-en svensk högtalare. Diskanterna är Albeka som bl.a tillverkade basar åt Olle Mirsch.
Det fanns också en snarlik variant som hette KS(Karl Stenberg)
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.385
Antall liker
3.402
Torget vurderinger
0
Tack Rolf.
Delton känner jag ju till. Finns representerade i svenska Hifi-handboken några år på 70-talet. Denna modell finns ju med år 1975; det missade jag p g a dålig bild.
Delton Atlas, data.jpg
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.385
Antall liker
3.402
Torget vurderinger
0
Nu har jag kollat måtten på lådan och basen.
Det är inte modellen Atlas. Min högtalare är mindre.
Höjd 34 cm
Bredd 32 cm
Djup 24 cm
Basen är 6 tum
Min högtalare verkar vara en mindre modell.
Dessutom har basen på min högtalare inte gummiupphängning, utan veckad papperskant.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Kjell: Tydeligvis en fireohms-sak, det. Men hva står det for noe mer på elementene? Litt utydelig..
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.385
Antall liker
3.402
Torget vurderinger
0
Diskanterna är helt säkert Albeka så som Rolf säger, han brukar kunna sina saker.
Basarna kan jag inte lossa. De sitter med kryss-skruv och ”krysset” har förstörts när man en gång i tiden skruvade i skruven.
 

Rolf_Zetterberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
202
Antall liker
43
Kollade genom mina anteckningar och fann faktiskt att jag hade noterat lite om KS-högtalarna jag såg en gång på en auktion för åratal sedan.De var ganska små(stämmer bra med en 6 1/2 tummare och hade en diskant riktad framåt och en bakåt).Ett KS-märke satt nere t.vänster.Just då kände jag inte till Albekadiskanterna.
Rotade lite till i mina gömmor och hittade den här bilden på en KS med Seasbasar.Notera att bägge diskanterna är riktade framåt.
Det fanns alltså troligen fler varianter på KS högtalare.Dina basar på bild ovan liknar Peerless.Jag har också en bild på en Philipsbas.Svårt att se om det är original?
Alltså minst tre varianter?
KS ovanifrån.jpg
KS med Seas.jpg
KS med Seas.jpg
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.385
Antall liker
3.402
Torget vurderinger
0
Ja, då är nog gåtan löst.

På Carlssonplanet finns en kort diskussion om KS-högtalare. En "Ladybird64, Lena Stenberg" som uppger sig för att vara dotter till Karl Stenberg (frågan är om man kan lita på det) deltar i diskussionen och meddelar att högtalarna är tillverkade i Åmål 1970-74 och att hennes pappa stod bakom företaget.

Dessutom hittade jag denna sida, som verkar trovärdig och jag har mailat dit:
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.385
Antall liker
3.402
Torget vurderinger
0
Gåtan kring dessa högtalare klarnar...
Detta mail fick jag från Göran Karlson i Åmål.
Det är alltså KS-högtalare jag har, den minsta modellen.
Och de monterades tydligen hemma hos en man som hette Lindskog.
Inget delningsfilter... Ja, då behöver jag ju inte ta ur basen och byta någon kondensator.

Hej,

Jag växte upp i Fröskog i Åmåls kommun. Mitt hifi-intresse började runt 1970. Det bodde en man som hette Lindskog (tror jag) i Fröskog. Han monterade ihop KS högtalare i ett rum i sitt stora hus. Fanns några olika modeller och min pappa ordnade så jag fick köpa minsta modellen direkt av honom. Den hade en bas och två vinklade diskanter. Inget delningsfilter. Jag tyckte det lät fantastiskt bra. Köpte också två extra diskanter av honom som jag gjorde små lådor till och kopplade in på något sätt. Bifogar en bild på anläggningen från c:a 1974. Har softat bilden med hjälp av en plastpåse framför objektivet. Där finns en B&O skivspelare och receiver, Grundig lurar och rullbandspelare samt KS högtalarna förstås. Minns att det fanns enkla produktblad på högtalarna annars vet jag inte så mycket om dom tyvärr och Lindskog är säkert borta sedan länge. Vad jag minns fanns inga märken eller namnskyltar på högtalarna. Högtalarna på dina bilder är säkert ett par KS. Dom var ju ganska enkla och red väl på stereovågen och populariteten på rundstrålande högtalare. Fanns ju en mängd svenska högtalare på den här tiden.

Hifi-intresset har hållit i sig. När det gäller högtalare så kom Sonab OA14 efter KS. Sedan stora hornhögtalare, Audo Pro subwoofer med Wharfedale monitorer, Dali golvhögtalare och nu QUAD ESL 57 (alltså originalelektrostaten från 1957 mina dock från mitten på 60-talet).

Varma hifi-hälsningar

Göran Karlson, Åmål
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Kjell: Skal lure på om ikke Lukas Moodysson hadde et par handy under innspillingen av Nordens beste ungdomsfilm- innspilt i nettopp Åmål.. ;)
 

Svullo

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
3.462
Antall liker
2.426
Sted
vest
Slike hade mine svigerforelder på tiligt 80 tallet. Husker de låt bra og var bastunge. Tror de eksisterer forttsatt. De hade et KS skilt/emmblem nederst forran mener jeg
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Defacto: Det er tross alt bare halve poenget med tråden. Det ble søkt etter ident... ;)
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.385
Antall liker
3.402
Torget vurderinger
0
Nu har jag fått veta lite mer om mina KS-högtalare. Mannen som jag köpte dem av, köpte dem själv, på 70-talet, hos "DURE Musik" i Norrköping. Den forrettningen finns inte kvar, den är sedan länge borta.
 
Topp Bunn