Vår fremtidige formue....

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Under finanskriser var det jo ymse dommedagssprofetier om oljefondet og verdien av vår felles formue....

Fondet har allerede hentet inn mye av det tapt - og er nå større enn noen gang! Nå kan alle kommende pensjonister sove godt om natten igjen! ;D ;D

http://www.abcnyheter.no/node/90656

(Dette er ikke en "Frikjenning" av den operative forvaltningen som muligens har sovet i timen under finanskrisen, men snarere et argument for at den grunnleeggende strategien med å investere oljepengene i utlandet er riktig!)

mvh
OMF

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Formue?? Hvilken formue?
Den vi ikke kan bruke til syke, eller gamle? -til veier?

Arne K

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
626
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
9
Cobra2 skrev:
Formue?? Hvilken formue?
Den vi ikke kan bruke til syke, eller gamle? -til veier?

Arne K
Bruker vi ikke penger på syke, gamle eller veier her til lands? Trudde det va Frp skremsel, men muligens du har link til hvor dette er påvist?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Ikke få meg igang...jeg betaler daglig på vei-utbygging som skulle vært gjort for 30 år siden, og den nye løsningen er fremdeles 25 år for gammel. Jeg har stått i sykekø, og har venner og familie fremdeles i uendelig kø.
Jeg har ingen intensjoner å bli gammel i dette landet...

Arne K

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
OMF skrev:
Under finanskriser var det jo ymse dommedagssprofetier om oljefondet og verdien av vår felles formue....

Fondet har allerede hentet inn mye av det tapt - og er nå større enn noen gang! Nå kan alle kommende pensjonister sove godt om natten igjen! ;D ;D

http://www.abcnyheter.no/node/90656

(Dette er ikke en "Frikjenning" av den operative forvaltningen som muligens har sovet i timen under finanskrisen, men snarere et argument for at den grunnleeggende strategien med å investere oljepengene i utlandet er riktig!)

mvh
OMF
Det mest alvorlige kritikken gikk vel mye på at de hadde spekulert bort 65 mrd. på høyrisiko subprimelån. Investeringer og plasseringer i mer solide markeder er kurant. Det går opp og ned.

G

Gjestemedlem

Gjest
Alt i alt har forvaltningen vært god. Det er greit at verdien gikk ned når kursene falt på det verste. Men fondet handlet også stort når kursene var på bunn. Det kan vise seg å bli en svært så gullkantet investering på sikt.

Det er godt å se at ikke finansministeren har hoppet på febrilsk frp-panikk og istedet har holdt hodet kaldt.

Publisert 03.04.09

Kristin bøyer ikke av
Regjeringen la fredag frem stortingsmeldingen om forvaltningen av Statens pensjonsfond i 2008.

Finansminister Kristin Halvorsen (SV) ser ingen grunn til å endre investeringsstrategien til Oljefondet selv om fondets verdi ble redusert med 663 milliarder i fjor.

- Markedsutviklingen i 2008 var svært uvanlig, men det har ikke framkommet ny informasjon som tilsier at det er ønskelig å legge om investeringsstrategien, sier hun.

Det betyr at beslutningen fra 2007 om å øke aksjeandelen i Statens pensjonsfond – utland fra 40 prosent til 60 prosent, står fast.

- Finanskrisen gjorde at avkastningen på Statens pensjonsfonds plasseringer i 2008 var meget svak. Vi har imidlertid en robust og langsiktig investeringsstrategi som vi har valgt fordi den vil tjene fellesskapet over tid, sier Halvorsen.

- Kun Frp og Spetalen
Hos First Securities er det ingen overraskelse å spore:

- Jeg ville blitt svært overrasket om hun hadde endret strategien, selv om Sp har tatt til orde for å redusere aksjeandelen. Investeringsstrategien handler om hvordan hun skal fordele aksjer og obligasjoner, og her var det ikke ventet noen endring, sier sjeføkonom Hans Magnus Andreassen hos First Securities til Nettavisen.

- Hvor viktig er det å være fast i troen?

- Jeg har ikke sett noen eksperter som mener det er riktig å endre aksjeandelen, kun Frp og Øystein Stray Spetalen ønsker dette. Investeringsstrategien er en vurdering av den langsiktige forventningen til avkastningen, presiserer han.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Det er en bedrift som kan gjøre både utarmet land (eks tidligere regnskog) og ørken til frodig land hvor vekster kan trives.

Er ikke det en fin ting å investere i?

Enormt mange planter gjør jo samme jobb som regnskog, så vi kan på en måte vokse opp noe nytt der intet gror i dag.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Cobra2 skrev:
Ikke få meg igang...jeg betaler daglig på vei-utbygging som skulle vært gjort for 30 år siden, og den nye løsningen er fremdeles 25 år for gammel. Jeg har stått i sykekø, og har venner og familie fremdeles i uendelig kø.
Jeg har ingen intensjoner å bli gammel i dette landet...

Arne K
Og da tenker du selvsagt heller ikke benytte dette landets velferdsordninger, sosiale sikkerhetsnett og støtteordninger? Eller er det bare klimaet du ikke kan fordra?

Honkey

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Det er vel meningen at vi skal bruke av pensjonsfondet utlandet til nettopp pensjoner. Vi er antakelig verdensmestere når det gjelder offentlige pensjoner. I dag kan man jo være glad for det. Så en dokumentar fra USA der situasjonen er at mange ikke har råd til å pensjonere seg men må jobbe i minst ti år tid pga. fallet i aksjemarkedene.

Nå har jo pensjonsfondet også bidratt til finanskrisen med sine investeringer i verdiløse amerikanskje "verdipapirer", men, men det får vi tåle når vi først har bestemt oss å være med på leken. ::)

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Velferd? Sikkerhetsnett?
I fjor skyldte Nav meg for 2 uker sykemelding. Etter 3 måneder med eventyr, anmeldte jeg hele kontoret for svindel og grov uforstand i tjenesten.

Arne K

Og, det finnes steder med stabilt, bedre vær... ;D

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Cobra2 skrev:
Velferd? Sikkerhetsnett?
I fjor skyldte Nav meg for 2 uker sykemelding. Etter 3 måneder med eventyr, anmeldte jeg hele kontoret for svindel og grov uforstand i tjenesten.

Arne K

Hevder du her at siden ett enkelt NAV-kontor har gjort seg skyldig i feil saksbehandling, så er hele det norske trygdesystemet pill råttent?

Honkey

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Honkey-Chateau skrev:
Cobra2 skrev:
Velferd? Sikkerhetsnett?

Arne K

Hevder du her at siden ett enkelt NAV-kontor har gjort seg skyldig i feil saksbehandling, så er hele det norske trygdesystemet pill råttent?

Honkey
Er det noen som fortsatt tror at NAV fungerer etter hensikten??.

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
626
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
9
Sleiven skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Cobra2 skrev:
Velferd? Sikkerhetsnett?

Arne K

Honkey
Er det noen som fortsatt tror at NAV fungerer etter hensikten??.
Absolutt. Det tror jeg da. Jeg har heller ikke begynt å gå med hjelm etter det oppslaget om den gutten i Tyskland som ble truffet av en metoritt.

Merkelig hvordan folk hiver seg på og klager her på forumet når slike ting kommer opp. En negativitet som nesten er fanatisk. Vel, jeg regner ikke med at linken under på noen måte klarer å snu denne. Men merkelig nok har en sak flere sider, og merkelig nok er det ikke enkeltsaker som utgjør helheten, og merkelig nok klarer ikke VG eller DB å skrive om noe utafor Oslogryta.
http://ryfylke.net/index.cfm?event=doLink&famId=85680

Topp Bunn