Diverse Uvanlige fritidssysler / hobbier.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.819
    Torget vurderinger
    0
    Vi hadde for en tid tilbake en tråd for å presentere våre lett aparte hobbyer. Bortset fra HiFi da!:rolleyes:

Selv jukser jeg i konditorfaget stundomtil.

Den første var til en feiring på jobb. 3-etasjeren var til jentungens konfirmasjon sist helg.

Sjokoladekake.jpg

Komf.kake hele. ver 2.jpg

Komf.kake 3.etg ver 2.jpg

komf.kake 2.etg ver2.jpg

Komf.kake 1.etg ver 2.jpg

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    12.065
    Sted
    Holmestrand

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    312
    3-etasjeren var pen den, kanskje vel mye pyntet?

Men siden det var til en konfirmant - så er det vel slik det skal være.

Laget Marsipanen selv?

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.695
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Da jeg var i militæret for mange år siden var det en diger brande av en kapteinløytnant som drev med brodering av puter og denslags. Merksnodig.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    4
    Jeg lytter (!) til musikk og er ganske interessert i det som ofte kalles hi-fi....vi sier selv gjerne at vi er har audiophilia.

I vanlig norsk grasrotselskap med det like sedvanlige fravær av kulturell ballast er reaksjonen på slik interesse på linje med om man studerte utryddingstruede dialekter på Papua Ny-Guinea, - bare at det regnes som mer harry, (nei, ikke nerdete, bare harry).

Sist redigert:

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    128
    Jeg kan kaste med slynge. Er vel ganske treffsikker og tror jeg. Har ikke noe bilde av det... siden man ikke akkurat kan stå i næreheten og ta et når jeg kaster.
    er bortimot like mye energi som en jaktrifle når steinen eller kulelagerkula suser avsted. Vi snakker altså ikke "sprettert" selv om jeg har en fancy en av dem og..
    Her er et bilde jeg fant på nett.

Noe i den duren.

Slyngene jeg brukte (jeg laget meg 3 stk) var på 80cm, 1m og 1.20m lange.
    Etter en stunds trening oppnådde man en helt uvirkelig treffsikkerhet. 5 krone på 15 - 20 meter var ikke noe problem, om igjen og om igjen.

Jeg finner ikke slyngene mine så jeg får lage noen nye da! Det er vel snart 10 år siden jeg kastet så "ofte"
    En meget rar og uvanlig hobby!

Dette er et hysterisk farlig leketøy og under 50 -60 meter er det mildt sagt farlig...

mvh

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.819
    Torget vurderinger
    0
    3-etasjeren var pen den, kanskje vel mye pyntet?

Men siden det var til en konfirmant - så er det vel slik det skal være.

Laget Marsipanen selv?

Takk for komplimanget. Nei jeg lager ikke masipan fra grunnen av. Kjøper fra de samme som de profesjonelle bruker. "Pals" er merket når det gjelder marsipan. Annet utstyr leveres av "Cacas".

Galskapen begynte da ungene var små og "mor" etter guttungens bursdagsselskap proklamerte at nå var hun lei av at hun måtte stelle i stand alle slike tilstelninger! Dere som er gifte vet sikkert at støvsuging rydding og betaling av utgiftene ikke regnes som deltakelse i planlegging og utarbeidelse av slike evenmenter!

Så da det var prinsessens tur var det en soloperformance av far. Huset ryddet/vasket bord dekket og to bløtekaker bakt og pyntet! Lille frøken var vel 3 år da og alle de små venninder fra barnehagen måtte selvsagt ha mor med seg i selskapet.:rolleyes: Da fruen dukket opp fra jobb satt jeg da der omringet av unge mødre ( mye yngre enn meg da jeg er en "gammel" far ) og alle disse unge damer var fyllt av beundring for at jeg, - en mann, kunne lage kaker!! Og så flotte kaker også sa de i kor!! Min gamle mor hadde jo forberedt meg på livet så jeg kunne jo basics!:cool:

Uansett, det ble første og siste gang jeg ble satt til å arrangere barneselskap alene!! Pussig??!:confused:

Etter å ha solt meg i glansen av denne første suksessen, fant jeg en annonse i avisen om "Amerikansk kakepyntekurs" og jeg kastet meg på i en kombinasjon av trass og overmot. Masse damer, en kokk og meg! Masse damer! Et par rett ut sagt nydelige! Det ble et hyggelig kurs, og hadde det ikke vært for en smule gammeldags moral og samvittighet kunne det sikkert ha resultert i "privattimer" etter kurset også.

Uansett så var det mye interessant å lære på kurset og rustet med denne kunnskapen var det jo bare å gi seg kakebaking/pyntig i vold. Laget mange kaker for noen år tilbake men nå er det mest store festligheter som beæres med mine kaker. Det ligger så alt for mye arbeid i dette og tid er en knapphetsressurs for meg.

Skal se om jeg finner noen flere bilder av kaker jeg har laget hvis folk ønsker inspirasjon.

Haugenial

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Bueskyting er fine greier synes jeg.

Avslappende og ikk behov for hørselvern.

Vis vedlegget 201090
    Driver med bueskyting jeg og. Syns det er utrolig *spennende (!!)........ :)

Når det kommer til Tranes bemerkning om hvordan andre tolker audiofil interesse er jeg helt enig. De fleste jeg snakker med (utennom de nermeste) mener nok dette er harry.

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    312
    Ikke noe uvanlige hobbyer, men har en del hobbyer.

Har litt av fugler, som Vaktler, Rødhøns og Rapphøns.

Rødhøns

Rapphøns

Frimerker - hjemstedsfilateli har vært en stor hobby.
    Samler gamle frimerker og brevpost fra 5 - 6 nærliggende kommuner.

Denne samling er blitt stor - har en bråte av skillingsmerker fra 1800-tallet.

NK 27

NK 1

NK betyr rekkefølge etter når frimerkene ble satt i omløp.

Nk 1 er det første frimerke som ble satt i omløp.
    Dette ca midt på 1850-tallet.

Ellers samler jeg litt på våpen og særlig luftvåpen.

Noen plukker jeg fra hverandre og bygger opp med deler fra USA, England, Nederland, Polen, Tyskland, osv, osv.

3 stk Smith&Wesson
    To i cal 177 og en i cal .22

Alle 3 har fått luxusskjefter i edeltre fra USA

Ei samling bør være komplett med orginal embalasje og tilbehør:

3 andre cal .22 helt bygget om, med nye treskjefter fra Canada, muzzle break, red dot og veldig mye nytt.

Har selvfølgelig også Polsk Lucznik WD 70 cal .177

Diana 350 Magnum cal .22 - denne har jeg 2 stk av....

Har vel ca 12 pistoler revolvere + ett 30-talls luftvåpen foruten kruttvåpen.

Er bare noe av hobbyene foruten båt, fiske, fluefiske, mc, hifi+++++++++++

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.819
    Torget vurderinger
    0
    Rock,

De S&W CO2 pistolene skal du ta godt vare på. Det er nesten helt umulig å få tak i deler til dem om noe går i stykker.

Jeg hjalp en kar i Båtsfjord med å få tak i pakningen som tetter kammeret der gasspatronen ligger. Slet som en hund for å få tak i deler. Nå har jeg det meste av en pistol i deler, bortsett fra den tettningen som er i bunnen av skjeftet. Er du interessert i å ha noe slik på lager er det bare å sende PM. Jeg har ikke behov for slikt da jeg ikke har S&W gasspsitol.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Vis vedlegget 201226

Jeg har vurdert broderi selv. Synd Designtorget på Byporten bare har dem på norsk....
    Geriljabrodering er klart noe for ekte mannfolk!
    Da jeg holdt på med den der og fruen SMSet et spørsmål om hva jeg drev med i pendlerhusværet svarte jeg "broderer og hører på Vera Lynn". Hun lurte da på om jeg selv skjønte hvor sært det hørtes ut, og det gjorde jeg jo.

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    312
    Rock,

De S&W CO2 pistolene skal du ta godt vare på. Det er nesten helt umulig å få tak i deler til dem om noe går i stykker.

Jeg hjalp en kar i Båtsfjord med å få tak i pakningen som tetter kammeret der gasspatronen ligger. Slet som en hund for å få tak i deler. Nå har jeg det meste av en pistol i deler, bortsett fra den tettningen som er i bunnen av skjeftet. Er du interessert i å ha noe slik på lager er det bare å sende PM. Jeg har ikke behov for slikt da jeg ikke har S&W gasspsitol.
    Kjøpte disse fordi jeg hadde en slik ca 78/79

Kan få fatt i noen få orginale nye deler i USA, og så er det noe ettermarkeds produserte ting som pakninger osv.
    Å demontere en slik er noe herk...

Pakningen til skrue for co2 kapsel har lett for å lekke - har kjøpt ett lager av o-ringer men har ikke testet særlig enda.
    Men blir ikke solgt nei - blir behold som kurositeter - er i meget god stand.

Sprengskisse:

WD 70 hadde jeg ca 72/73 og måtte kjøpe en slik igjen.

Ellers har jeg en kontakt i Polen som har laget deler til meg for gamle luftvåpen - særlig Slavia og Lucznik.
    Mesteparten av disse modeller gikk ut av produksjon sist på 70-tallet.

Solgte noen deler til en Svenske for ca 4 år siden - han hadde lett etter disse deler i 20 år uten å få fatt i noe.
    Ble ganske dyrt - å sette noe slikt i stand har mest med affeksjonsverdi å gjøre - f.eks. noe man hadde i sin unge ungdom eller arvet etter far / bestefar.

Cal .22 er det kjøpetillatelse på nå - er ikke leketøy dette - ikke noe av dèt.

De 2 Diana 350Magnum jeg har har ingen problemer med å skyte tvert igjen begge vegger i naustet.
    Har ikke testet om de skyter gjennom 2"x4"
    Har nesten ikke blitt brukt - er meget tunge - samleobjekter.

2240 blir jeg sannsynligvis aldri ferdige med.....
    På en skal jeg montere cal .22 breech i Messing høyglanspolert - pistolgrep skal poleres ned og lakkeres i Gull.
    På en annen skal jeg montere breech i rustfritt stål tror jeg.
    Er uorginale løp - ettermontert av meg, er vel 14" lange.
    Kan også få fatt i skulderskjefter, i alu, messing, med penere treverk osv, osv.

Meget morsomme å skyte med på opptil ca 50m

Sluket
    En av mine hobbyer er å SPISE rapphøns og vaktler.

Ikke for å skremme noe men fugleinfluensa er på vei tilbake...

Først dannes det en hanekam a la det punkere hadde sist på 70-tallet.
    Hårfargen blir Rød, og man vokner tidlig om morgenen for å gale...

Sist redigert:

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    312
    Egenlig ikke uvanlig - men binder også fluer.

Er en stund siden sist, men kjøpte opp ett par "konkursbo" med fluebindermateriell - så råvarer har jeg mer enn nok av.

Ble en forholdsvis kløpper på å binde fluer til slutt, våt, tørr, streamere, caddis, parachute osv.
    Går på både fjær og hårfluer og oftes kombinasjoner av dette.
    Rene klassiske fjærfluer for f.eks. Laks har jeg ikke bundet så mange av.

Kjøpte opp ett 30 talls fluebindebøker med oppskrifter, beskrivelser og bilder av fluer, også store sjøfluer for større fisk.
    Der er både krabbe, reke, og mark imitasjoner.

Ganske grei og roende beskjeft på vinterstid, mens man ventet på varmere tider og vaking i elver og vann.

Liker meg best i litt øde vann uten andre fiskere.
    F.eks. Namsen er ikke noe for meg, selv om en sambygdning som er utdannet kokk og også fiske interessert - har kombinert dette med fisking og det å lage mat til Kongen når han var i Namsenvassdraget.

K

Kafka

Gjest
    Fiske
    Fluebinding
    Sjakk
    Musikk/hifi
    Kunst/male

Kanskje ikke så spesielle, men det får enhver vurdere.

Sist redigert:
    T

TT.

Gjest
    Vet ikke om det er en uvanlig fritidssyssel, men jeg går jevnlig på auksjoner. Senest i dag og skal på en i morgen. Har fått kjøpt mye artig for en billig penge, både ting jeg trenger og ikke trenger så mye. :rolleyes:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.652
    Torget vurderinger
    24
    Litt tung i ræva der Magnus...? Skulle ikke du egentlig vært OPPÅ det handlevognskuret? :D

Men du får for særheten - gamle hifigubber på BMX er relativt uvanlig.

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    312
    Har vel nevnt det før - men fluebinding har jeg drevet med.

Har en en bråte med bindeutstyr, og en rekke fluebindebøker med både Norske og utenlandske bindeoppskrifter.

Men litt uvanlig i dag kanskje - jeg binder garn...

Lærte egentlig å binde garn midt på 60-tallet, da via ett Sildegarn som aldri ble ferdig forståelig nok.

Kjøpte boka Kunsten å binde, montere, bruke og bøte av Bjarne Skumsvoll og tok opp emnet for få år siden.

Har siden da bundet bla Kveitegarn, montert bunn og toppterne, kork og blyterne, osv.

Er slikt som kan være en tidtrøyte vinterstid, samtidig som snøstormene herjer utendørs.
    Samtidig kan en jo lytte til stereoen.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.676
    Torget vurderinger
    1
    Her er en kar med uvanlige hobbyer...;)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.819
    Torget vurderinger
    0
    Wild Gulch Reb flag.jpg

Wild Gulch.jpg

Driver med noe som kalles "Western Action Skyting". Cowboy og Indianer for viderekommende!:rolleyes:

Det er vanvittig artig ganske ulikt alt annet innenfor skyting jeg har drevet med.

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.871
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Baker brød i vedfyrt bakerovn ...
    Kjøpte meg en 25kg sekk med ordentlig spelt helkorn (ikke den utvanna dritten en kan kjøpe i butikken her til lands) sist når jeg var med bil i Tyskland. Det ble 3 krangler om den på veien hjem...
    Har egen mølle også...

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    312
    Svartkruttskyting er også en hobby - er ett svartkruttforum her i Norge.

Ikke noe for meg hittil, er jo litt ustabilt også svartkrutt...

Men frimerker og lokal posthistorisk holder jeg på med.

Denne samling er vel nesten like verdifull som stereo, cd, plater osv..

Lokale stempler fra 1860 - 1870 - 1880 på skillingsmerker er moro å få fatt i.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.997
    Vis vedlegget 217845

Driver med noe som kalles "Western Action Skyting". Cowboy og Indianer for viderekommende!:rolleyes:

Det er vanvittig artig ganske ulikt alt annet innenfor skyting jeg har drevet med.
    Jeg regner med at den stilig antrukne herren til høyre er deg.
    Sønnen min driver med light-varianten av den type skyting, d.v.s. han kler seg ikke ut. Ser gøyalt ut.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn