Uttrykk & sånn

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
En slags sjef jeg hadde sa "jeg sover ikke så veldig godt om natta nå om dagen gitt"
(Han sluttet kort tid etterpå)

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Digitalavtaster. En av Knut Vadseths store brølere.

Kringlyd. Ikke et norskt ord. Surround duger.

Begge disse suger fenomenalt...

Fonetiske ord med S i StorOslo-regionen blir automatisk SH. F.eks. Fengshel. Dette er et fenomen som har dukket opp de siste 5-7 år.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
"Du må gå til fjellet, fjellet kommer ikke til deg. Det sa min Mor" Ref. av Mr. Lee.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.347
Merkelig med sånne tomgangsord som dyttes inn på slutten av ei setning: lizzom, aess. Ord som ikke har noen betydning.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.347
Espen R skrev:
I 2008 er definitivt vendepunktet kommet for hva som høver seg for bøyning av adjektiv.
Selv Kristin Halvorsen sier gøy - gøyere - gøyest. Da jeg gikk på skolen (og det er jo lenge siden) da fik vi pryl av norsklæreren hvis vi sa at "det er gøyere med Vic20, men gøyest med Commodore64". ;D

PS! Kunne vært morsomt med en liten kommentar fra en norsklærer på denne! ;D
Ingen norsklærere som vil kommentere gøy - gøyere - gøyest ?

Er dette:

1) Geografisk betinget, oslo/østlandsfolk sier dette mere enn andre, innvandrerne har skylda?

2) Naturlig utvikling av språket og sånn skal det være!

3) Det at mange nok uttrykker noe feil, gjør at feilen etterhvert oppfattes som riktig.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.145
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
LydMekk skrev:
...........
Kringlyd. Ikke et norskt ord. Surround duger.
....suger fenomenalt...
Ikke i hele tatt, jeg syns 'kringlyd' er helt ypperlig, jeg. Ville heller hatt kringlyd i stua enn surround !

Fonetiske ord med S i StorOslo-regionen blir automatisk SH. F.eks. Fengshel. Dette er et fenomen som har dukket opp de siste 5-7 år.
Og ikke glemme 'Osjlo', det er vel eldre?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Litt OT kanskje, men det er en artig liten quiz på Aftenpostens nettsider, hvor man kan finne ut sin "språklige" alder. Jeg tok testen og fikk vite at min er 62 år. Nuvel.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.347
Hva er Faste Lave Priser?

På den lokale Rimibutikken stod det i hele november og desember på gulvet en stabel med 24 pk Coca Cola boxer hvor det på en stor plakat merket Faste Lave Priser var skrevet: Kr 99,- + pant.
I dag var det samme plakat merket Faste lave priser over 24 pk med Coca Cola, bare at 99,- var byttet ut med 240,-

Kan man da tolke det sånn at prisen før jul var fast og lav på 99,- , mens nå er den fast og lav på 240,-?

Hilsen
- undrende

Ø

ØivindJ

Gjest
Espen R skrev:
I dag var det samme plakat merket Faste lave priser over 24 pk med Coca Cola, bare at 99,- var byttet ut med 240,-
Bare skyt han som missunder boksene pantemerket. :-X

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
"Overraskende lave priser" (Expert). I USA kunne man kanskje sagt "jeg er ikke det spor overrasket over prisene deres", og så saksøkt Expert for millionbeløp som kompensasjon for påførte traumer og Tort & Svie. :D

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
24 pk Coca Cola boxer, er det en stor gjeng hundehvalper av mystisk slag? siden vi er på uttrykk & sånn ;D

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Leste nylig i nyhetene at verdens eldste person er død. Alle skjønner jo hva som menes, men er ikke dette egentlig et umulig utsagn? I det øyblikket personen det siktes til dør, blir det jo en annen som er verdens eldste?

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Steinar_Lund skrev:
"Overraskende lave priser" (Expert). I USA kunne man kanskje sagt "jeg er ikke det spor overrasket over prisene deres", og så saksøkt Expert for millionbeløp som kompensasjon for påførte traumer og Tort & Svie. :D
Hva er egentlig "tort"? ;D

Mvh

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Delle skrev:
Steinar_Lund skrev:
Hva er egentlig "tort"? ;D

Mvh
Kommer fra latin og betyr skade, urett eller forulemping. Brukes også innen engelsk/amerikansk rettsvesen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tort

Andrea26

Fersking
Ble medlem
12.09.2014
Antall liker
0
Hei alle sammen,

Kan noen forklare tidelig hva betyr "det blir ikke aktuelt".

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
624
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Og iaf? Hadde en kamerat en gang som sa jaffall. Vi trodde han sa " i all fall ", men det passet ikke helt til meningen med setningen, alltid.

Topp Bunn