Utsytr fra USA - Tilkoblingsspm

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Hvis man kjøper forsterker fra usa hvor strømledningen er løs (dvs ikke henger fast i forsterker). Kan man da bare bytte strømledning så er den good to go? eller er det mer avansert enn som så?

Må man ha omformer? Tenker på en slik plug man setter på for at kontakten skal passe i støpselet..

Kan dette ha negative utslag på effekten?

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.714
Sted
Hus
Er ikke bare å koble til utsyr fra USA. De har annen spenning fra nettet enn vi har i Norge. De er justert for 120V 60 Hz, mens i Norge er det 230V 50 Hz. Hertzen har ikke noe å si, men noen apparater fa USA har valgbryter bak slik at de funker over hele verden. Gjerne 110-120V og 220-240V. Dette er gjerne eldre apparater, mens nyere apparater vet jeg mindre om har denne muligheten. Står gjerne bakpå om det er mulighet flere for å justere innspenning, og det kan en del ganger fikses ved å lodde om ledninger inni apparatet. Er det 120V inn bare, så må du ha omformer. :)

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
eiv skrev:
Hvis man kjøper forsterker fra usa hvor strømledningen er løs (dvs ikke henger fast i forsterker). Kan man da bare bytte strømledning så er den good to go? eller er det mer avansert enn som så?

Må man ha omformer? Tenker på en slik plug man setter på for at kontakten skal passe i støpselet..

Kan dette ha negative utslag på effekten?
Du må ha en omformer fra 110V til 230V. Om du plugger forsterkeren i veggen med en vanlig ledning sier det PANG og alt dør.

dimm

Medlem
Ble medlem
29.03.2008
Antall liker
0
mye av det litt dyrere utstyret har automatisk strømforsyninger som switcher mellom 120/240V av seg selv.. var i hvertfall slik på Emotiva-forsterkeren jeg fikk på fradag

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.406
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Det er ikke bare spenningen (Volt) som må være riktig. Krell f.eks. legger inn frekvenssperre, dvs at hvis den detekterer norsk strøm med 50 Hz (selv om du har transformert den ned til 110 V) går den i standby og lar seg ikke skru på. Dette for å hindre gråimport og holde det kunstige risnivået på Krell her i Skandinavia. Importøren tar 5000 kr for konverteringen som bare er omprogramering av en chip ( 5 min jobb), samt omlasking av trafoen (også 5 min)...

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.317
Sted
Holmestrand
Bartesam skrev:
Er ikke bare å koble til utsyr fra USA. De har annen spenning fra nettet enn vi har i Norge. De er justert for 120V 60 Hz, mens i Norge er det 230V 50 Hz. Hertzen har ikke noe å si, men noen apparater fa USA har valgbryter bak slik at de funker over hele verden. Gjerne 110-120V og 220-240V. Dette er gjerne eldre apparater, mens nyere apparater vet jeg mindre om har denne muligheten. Står gjerne bakpå om det er mulighet flere for å justere innspenning, og det kan en del ganger fikses ved å lodde om ledninger inni apparatet. Er det 120V inn bare, så må du ha omformer. :)
"Hertzen" har i høyeste grad noe å si min venn! En trafo konstruert for 60 Hz har vesentlig mindre jern i kjernen, og blir tilsvarende varmere hvis den påtrykkes 50 Hz. Resultat: Viklingene brenner opp i verste fall. Dette utnyttes f eks i fly hvor de bruker 400 Hz for å spare vekt. Hvis det er nok jern i kjernen er det ganske riktig som du sier ikke noe problem.

Topp Bunn