Utrykk i vinylens verden HJELP

Othor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
0
Kunne noen av dere gi en forklaring på diverse utrykk som brukes om pickup, arm, osv.

Leser pickupdata uten å skjønne noe, hva skal f.eks Complience samsvare med?

Hva menes med at en pickup sporer med 70my?

Hvis en arm har effektiv masse på f.eks 12gram, hva skal man se etter for at en pickup passer til armen?

Kom gjerne med utdypende forklaringer. Jeg trenger all hjelp jeg kan få.

Andre viktige utrykk som brukes kan godt forklares også.

På forhånd takk.

Ove

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kompliansen er ein faktor som avgjer kor tung armen din bør vere. Har du denne, og veit effektiv masse av arm + vekt av pickup, kan du bruke verktøya: her http://www.cartridgedb.com/tools.asp
Då finn du eigenresonnansen. Er denne lågare enn 8, kan du lett få sporingsproblem. Er resonnansen høgre enn 12, er det ofte høyrbare betoningar i bassområdet. Sporar ein pickup 70 my, er han i stand til å spele det aller meste utan problem, men om du har heilt rå innspelingar (den mest brutale er 1812-overture på Telarc), vil han ha problem med å halde seg i rillene. 100 my er "perfekt". 50 my er tydeleg høyrbart på det meste av transientar.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Kunne noen av dere gi en forklaring på diverse utrykk som brukes om pickup, arm, osv.

Leser pickupdata uten å skjønne noe, hva skal f.eks Complience samsvare med?
Compliance er stivheten til opphenget på pickupen, jo lavere tall, desto stivere er "fjæringen".

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Compliance er stivheten til opphenget på pickupen, jo lavere tall, desto stivere er "fjæringen".
Compliance betyr jo simpelthen bare "ettergivenhet", slik at høy compliance= høy ettergivenhet. I pu-verdenen så er det jo opphenget til cantileversystemet man refererer til, som dere sier.

Litt OT men moro; i andre bransjer brukes det også, i min bransje snakker vi om "compliance" som en pasients samlede evne/vilje til å følge opp en behandling; dvs gir vi f.eks en pasient en boks piller, vedkommende tar de lite og uregelmessig, så sier vi at compliance er lav. Brukes som begrep mye bl.a i geriatrisk sammenheng når man kartlegger behovet for hjemmesykepleie osv.

Mvh Vidar P

P

Parelius

Gjest
Litt OT men moro; i andre bransjer brukes det også, i min bransje snakker vi om "compliance" som en pasients samlede evne/vilje til å følge opp en behandling; dvs gir vi f.eks en pasient en boks piller, vedkommende tar de lite og uregelmessig, så sier vi at compliance er lav. Brukes som begrep mye bl.a i geriatrisk sammenheng når man kartlegger behovet for hjemmesykepleie osv.
Mer OT: Antar da at de klassiske Shure PU er storveis pasienter...

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Det er nok ikke et helt ukjent begrep i Hi-Fi bransjen heller, her er det ofte lav compliance mellom råd og veiledning og hva folk foretar seg i praksis. Dette til tross for at folk ikke en gang er åpenbart senile.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Mer OT: Antar da at de klassiske Shure PU er storveis pasienter...
.. du får spørre en som jobber på geriatrisk avdeling. I moderne medisin, som i HiFi, har man terminale kasus, oppgitt av alle som har en viss realitetsorientering, men hvor noen få pårørende øyner håp.

Fin DV jeg så i en annen tråd forresten, kjøpt hos Snapa? Det er mye (mye!) prat om DV på n-forum, især Rua er en god match med Aro, så du kan jo ta et søk der og se om du finner noe morsomt lesestoff.

Mvh Vidar P

Othor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
0
Takk for svar så langt. Ble litt klokere, men samtidig undres jeg over hvordan Denon DL 103 kan passe så godt med SL1210, ifølge kalkulatoren nevnt av Arve blir resonansfrekvensen over 15.
DL 103 har Compliance 5x10-6, og SL1210 sin arm har effektiv masse på 12 ifølge Kabusa.com.

Er det unntak som bekrefter regelen kanskje?

Hvordan finner dere ut hvor godt en pickup sporer. Testplate??

Mvh.

Ove

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Mvh.

Ove
Testplate er en mulighet. Å lytte er en annen  ;)

Vurderer du 1210 som kilde med det fine utstyret du har? Blir ikke den litt utklasset i det selskapet.. og følgelig med dårlig musikalsk resultat?

Mvh Vidar P

K

kbwh

Gjest
Ønske:
En Vinyltechtråd pinnet øverst på Vinylavdelingen! Noen må da føle seg kallet?

Othor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
0
Testplate er en mulighet. Å lytte er en annen ;)

Vurderer du 1210 som kilde med det fine utstyret du har? Blir ikke den litt utklasset i det selskapet.. og følgelig med dårlig musikalsk resultat?

Mvh Vidar P
Har bestilt en SL1210 som skal komme om noen dager.
Vinyl blir en ny ting for meg, derfor ønsker jeg en robust spiller som jeg kan lære meg litt før jeg tar spranget videre.
Dessuten er SL1210 en rimelig investering, vil prioritere nytt forsterkersett før jeg bruker så mye penger på vinyl.

Kanskje jeg blir bitt av basillen, da kommer oppgraderingsbehovet fort.

Mvh.
Ove

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har bestilt en SL1210 som skal komme om noen dager.
Vinyl blir en ny ting for meg, derfor ønsker jeg en robust spiller som jeg kan lære meg litt før jeg tar spranget videre.
Dessuten er SL1210 en rimelig investering, vil prioritere nytt forsterkersett før jeg bruker så mye penger på vinyl.

Kanskje jeg blir bitt av basillen, da kommer oppgraderingsbehovet fort.

Mvh.
Ove
Slik det er nå, så er forsterkersettet ditt av langt høyere potensiale enn vinylspilleren imo; og i vinylverdenen blir lyden aldri bedre enn det svakeste ledd.

Men lykke til og gratulerer med spranget inn i en genuint spennende og givende lydkildeverden.

Mvh Vidar P

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
361
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Slik det er nå, så er forsterkersettet ditt av langt høyere potensiale enn vinylspilleren imo; og i vinylverdenen blir lyden aldri bedre enn det svakeste ledd.

Men lykke til og gratulerer med spranget inn i en genuint spennende og givende lydkildeverden.

Mvh Vidar P
Har du virkelig hørt en fullrigget SL1210 med en DL103? Jeg tror du vil bli forbauset over den store musikaliteten denne kombinasjonen frambringer parret med den enorme presisjonen som ligger i 1210'eren

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har du virkelig hørt en fullrigget SL1210 med en DL103? Jeg tror du vil bli forbauset over den store musikaliteten denne kombinasjonen frambringer parret med den enorme presisjonen som ligger i 1210'eren
Vi får håpe det blir bra :)

Mvh Vidar P

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Torget vurderinger
0
Takk for svar så langt. Ble litt klokere, men samtidig undres jeg over hvordan Denon DL 103 kan passe så godt med SL1210, ifølge kalkulatoren nevnt av Arve blir resonansfrekvensen over 15.
DL 103 har Compliance 5x10-6, og SL1210 sin arm har effektiv masse på 12 ifølge Kabusa.com.

Mvh.

Ove
Ja, trass i at du får litt høgre eigenressonans enn det teoretiske ideal på 10 -12, vil eg seie DL103 og SL 1200 matchar kvarandre ganske godt (hugsar ikkje om eg brukte S-utgåve eller standard, men kompliansen varierer 5 - 8 - ikkje dei heilt ekstreme teoretiske skilnadane) . Eg brukte i mi tid 103D og ein Technics EPA 100-arm, noko som var endå betre. Dette spora 80-90 µ på testplata, noko eg var svært fornøgd med.
DL 103 har berre tre svake sider -kritisk til arm, kritisk til mc-stepup/riaa, og ikkje spesielt gode tredimensjonale eigenskapar. Alt anna er aldeles herleg....

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Kompliansen er ein faktor som avgjer kor tung armen din bør vere. Har du denne, og veit effektiv masse av arm + vekt av pickup, kan du bruke verktøya: her http://www.cartridgedb.com/tools.asp
Då finn du eigenresonnansen. Er denne lågare enn 8, kan du lett få sporingsproblem. Er resonnansen høgre enn 12, er det ofte høyrbare betoningar i bassområdet. ...
Den kalkulatoren beregner resonansen ut i fra compliance målt ved 10 hz. DL103R er målt ved 20 hz. Kan det ha noen betydning? (I tillegg kommer jo festeskruene).

Har du noen step-up anbefalinger som kan passe Denon 103R?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Torget vurderinger
0
Eg likar (sjølvsagt?) ARC SP10 SVÆRT godt også på dei 103-utgåver eg har prøvd på han (103, -s og -D), men han er nok litt dyr, og kunne også ha godt av litt meir utgangssignal for å sprudle.
Eg nemnde nokre svært rimelege "trafopluggar" frå Audio Technica, der du berre tredde desse som ein ekstra plugg på pluggane som skulle inn i riaaen frå pickuparmen. Hugsar ikkje typen.
Har ikkje finhøyrt på kombinasjonen i eige anlegg, men ein av Ortofon-trafoane let også godt til 103.
Rotel er også bra, men har meir tredimensjonalitet over seg enn det Denon leverer. Likevel ein god match. Så brukte eg ein batteridriven Technics MC300 med forbausande godt resultat (vel, kanskje ikkje himmelrike på jord, men akseptabelt)

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
361
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Den kalkulatoren beregner resonansen ut i fra compliance målt ved 10 hz. DL103R er målt ved 20 hz. Kan det ha noen betydning? (I tillegg kommer jo festeskruene).

Har du noen step-up anbefalinger som kan passe Denon 103R?
Prøv en ProJect Tube Box, det er en fin kombinasjon med DL103.

Ettergivenheten hos Denon måles ved 100hz. Det tilsvarer en ettegivenhet på ca. 8-10 målt ved 10hz. Tommelfingerregelen er vist doble og trekke fra litt.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1

Det finnes vel neste flere unntak enn regler når det gjelder vinyl.

Testplate er uansett en god idé både for å finne resonansefrekvensen i praksis og for å få optimal sporing. Det er også stor forskjell på hvordan arm/pickupkombinasjoner oppfører seg når man "treffer" resonansefrekvensen, noen kombinasjoner rister kraftig mens andre bare gir en lett skjelving.

Topp Bunn