Utrolig fra Hegel

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Antall liker
3.812
Pressemelding fra Hegel:

Hi – Fi bedriften Hegel har klart det ingen trodde var mulig, nemlig å kombinere rørforsterkerlyd med transistorforsterkerlyd. Resultatet ble den integrerte forsterkeren - H200.

Har noen hørt vidunderet - og eventuelt kan gå god for påstanden? Den er visstnok testet i Fidelity nr. 19.

T

theStig

Gjest
Kanskje de har satt sammen en rør-preamp + transistor effekt ?

C

century

Gjest
Det samme påstod Bob Carver engang.
Forskjellen var iflg en blekke (Hf?) en motstand på utgangen.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Klarer de ikke engang å kombinere rørlyd og transistorlyd med klasse D effektivitet ? Vi skriver da 2006....

C

century

Gjest
Fidelity nr 19:

"Hegels 200 watter er på alle viktige punkter bedre enn min egen referanse, Krell KAV 400xi !"

"Og det er her og nå jeg kaster hemninger og diplomati over bord. For Hegel banker Krell, end of story!"

"Den er tett på å være for god til å være sann. Innertier til Team Holter!"

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Pressemelding fra Hegel:

Hi – Fi bedriften Hegel har klart det ingen trodde var mulig, nemlig å kombinere rørforsterkerlyd med transistorforsterkerlyd. Resultatet ble den integrerte forsterkeren - H200.

Har noen hørt vidunderet - og eventuelt kan gå god for påstanden? Den er visstnok testet i Fidelity nr. 19.
Husk at dette er firmaets egen pressemelding! Ren reklametekst, med andre ord. Da er det jo mer interessant det Century sakser fra Fidelity 19, som de fleste av oss vel fortsatt venter på.... :)

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Hyggelig for Hegel hvis det er sant det Fidelity skriver i sitatet over ;D

Her må man ta en lytt!

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
18
Tviler ikke et sekund på at Hegel H200 er av ypperste kvalitet. Det jeg derimot stusser over er at H200 "banker" kav400. Om kav400 hadde vært anskaffet som referanse forsterker kun noen måneder tilbake i tid, kan det vel tenkes at nyanseringen mellom disse hadde vært annerledes?. Tror at kav400 fordi den har vært med en stund, nå begynner å bli "fritt vilt " med det som resultat at den nå kan få urimelig "kritikk" målt mot nyere produkter.
Spørsmålet er jo om Hegel H200 "banker" Kav400 der ute hos alle fornøyde eiere av kav400?. Men er det slik at Hegel H200 "banker" kav400 så er det jo en verdens sensajon!!.

stereo

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Kanskje de har satt sammen en rør-preamp + transistor effekt ?
Carver lyktes og ved å bl.a variere lokal og global feedback parametre å skremme vettet at en
gjeng testere ved å rett og slett "emulere" en rekke
konkurrenters produkter...

Det satte støkk i gjengen for en ganske lang tid.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Tviler ikke et sekund på at Hegel H200 er av ypperste kvalitet. Det jeg derimot stusser over er at H200 "banker" kav400. Om kav400 hadde vært anskaffet som referanse forsterker kun noen måneder tilbake i tid, kan det vel tenkes at nyanseringen mellom disse hadde vært annerledes?. Tror at kav400 fordi den har vært med en stund, nå begynner å bli "fritt vilt " med det som resultat at den nå kan få urimelig "kritikk" målt mot nyere produkter.
Spørsmålet er jo om Hegel H200 "banker" Kav400 der ute hos alle fornøyde eiere av kav400?. Men er det slik at Hegel H200 "banker" kav400 så er det jo en verdens sensajon!!.

stereo
Hegel viser muskler m.a.o

Nå kan det jo tenkes, bare for å ta logikken litt frem her
at følgende er tilfelle...

Krell har en forkjærlighet for flere forsterkningssteg i
serie...
Hegel sin soundengine er laget for å eliminere denne
serie "ulyden" ...

Ved å teste de to ytterkantene av gain-metoder mot hverandre så må jo nødvendigvis en av dem være
annerledes...

Og... hvorfor er det ikke flere med 300wattern til Hegel i norge?
Jadajada, man må pare dem med "rette" cd'n og pre men
søkke på en sursild da, finnes det billigere superamp i noruego?

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Fidelity nr 19:

"Hegels 200 watter er på alle viktige punkter bedre enn min egen referanse, Krell KAV 400xi !"

"Og det er her og nå jeg kaster hemninger og diplomati over bord. For Hegel banker Krell, end of story!"

"Den er tett på å være for god til å være sann. Innertier til Team Holter!"
Er det deg som jobber på trykkeriet ,eller har du virkelig fått bladet i postkassen allerede?

Jeg hørte faktisk prototypen H200 ved et heldig sammenfall ;D
Bent Holder er jo en hyggelig grunder som har laget tilfalende produkster synes jeg. Hyggelig at det faller i smak hos HIFI politiet også 8)

Sleiven

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
114
Sted
Sør-Trøndelag
stereo...

Det er langt fra en "verdenssensasjon" om Hegel H200 er såpass mye bedre enn KAV400xi at man kan si at Krell,n blir banket.Mulig du er fornøyd med din KAV 400xi,men for meg begynner det å se ut som om den ifølge deg er ampenes Hellige Gral slik som du har omtalt den over lengre tid her.....
Etter å ha hørt KAV 400xi med flere høytalerpar blir jeg mer og mer sikker på at kjøpet av Bladelius Thor mkll var det rette kontra Krell,n....
Hegel H200 er sikkert like god som Thor mkll...

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Jeg får nesten lyst til å prøve Hegel og muligens skifte ut min Thule IA350B, men må da ha en billig hjemmekino receiver med preout slik jeg stadig får surroundlyd.
Schumacher, du kjører vel det slik at du bruker Bladelius til fronterne både i stereo og kinomodus ?

O

om.s

Gjest
Pressemelding fra Hegel:

"Gammelt nytt" og slitte fraser, hvem snakket om markeds/salgs avd  ??? har dere ikke hørte "det" før?.........

Få det inn i øra, norsk er ikke alltid best når det gjelder lyd.....

mvh

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Og... hvorfor er det ikke flere med 300wattern til Hegel i norge?
Jadajada, man må pare dem med "rette" cd'n og pre men
søkke på en sursild da, finnes det billigere superamp i noruego?

Det er vel flere her inne på Sentralen med CDP4,men hvor mange er det som har P4/H4?? Er det bare meg? ???

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Få det inn i øra, norsk er ikke alltid best når det gjelder lyd.....

mvh
Men det er da heller ingen grunn til at det ikke kan være bra bare fordi det er norsk. Har Hegel fått til en kjempeforsterker er vel ingen ting bedre enn det, moro!

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
18
Hei schumacher
Ja jeg er meget imponert over kav400xi's lyd prestasjoner, og det har jeg vært inne på her ja...(jeg er egentilig ikke så ofte innom her). Har hatt amplifix og har cd fix fra Bladelius og var på veg til å kjøpe thor......men....Flotte svenske produkter over hele fjøla!.
Svenske hifi og musik var vel også inne på at thor ikke helt nådde opp til kav400 og et par andre integrerte i en test.
Du er jo ikke sen om å bringe Thor på banen du heller da.....

stereo

olechr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Antall liker
0
Svenske hifi og musik var vel også inne på at thor ikke helt nådde opp til kav400 og et par andre integrerte i en test.
stereo
Litt off topic, men på hvilke punkter nådde ikke Thor opp til Krellen. Antar at det er bassen, men øvrige områder ?

O

om.s

Gjest
Men det er da heller ingen grunn til at det ikke kan være bra bare fordi det er norsk. Har Hegel fått til en kjempeforsterker er vel ingen ting bedre enn det, moro!
Det er ikke snakk om "ikke bra" men det synes mange ganger som om det er Norsk´t som er bjellesauen her, og da følger "vi" andre blindt etter, ukritisk noen ganger.

Bort med skylappene, er mitt budskap 8)

mvh

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.356
Torget vurderinger
2
Alt som er sitert her er korrekt. Hegel vil nok i de fleste anlegg være en rimelig hard konkurrent til Krell KAV 400xi. Men å påstå at den låter som rør finner jeg mildt sagt underlig. Få transistorforsterkere gjør det. Om noen norske lager noe som ligner rørlyd så er det Abrahamsens T2CAPA.

Mvh
Håkon

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Det er vel flere her inne på Sentralen med CDP4,men hvor mange er det som har P4/H4?? Er det bare meg? ???
Har P4A/H4A og er svært fornøyd.

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Det er jeg også.... ;-)

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
350
Torget vurderinger
2
Bare å gratulere Bent Holter og co hos Hegel. Gleder meg til å høre den hos Hi-Fi Centret i Bodø på fredag. Bent Kommer selv og skal ha demo.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
I hvilken prisklasse havner H 200 .

Har hørt endel Hegel , og gode produkter er det helt åpenbart ;D , og t.o.m Norsk,t da .

TBG

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.08.2003
Antall liker
3
Å skrive at en forsterker "banker" en annen synes jeg er utrolig unyansert, hvis slikt kommer på trykk i fagpressen må jeg si meg skuffet, nivået blir mer på linje med div. fora på nettet.
:eek:
Jeg har selv ikke hørt noen av forsterkerne.... ::)

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Etter pressemeldingen å dømme, er det eneste revolusjonerende at forsterkeren spiller "varmt og rundt". Dette skal da av samme grunn gi en følelse av rørlyd. Jeg vet ikke hvilken erfaring dere har med dette, men det er ihvertfall ikke det første jeg tenker på når begrepet "rørlyd" nevnes.

Kald og analytisk lyd fra forsterkere har sikkert en sammenheng med bruken av bipolare transistorer. Få feks tak i en 25 år gammel Threshold, og hør om ikke dette er både varmt og rundt.

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Antall liker
0
Det er ikke snakk om "ikke bra" men det synes mange ganger som om det er Norsk´t som er bjellesauen her, og da følger "vi" andre blindt etter, ukritisk noen ganger.

Bort med skylappene, er mitt budskap 8)

mvh
Til tider så er det altfor mange bjellesauer her ja. En periode er f.eks. kabler veldig avgjørende i et anlegg. Noen mnd. senere så tør ingen å innrømme at de tror på effekter av forskjellige kabler(bare som et eksempel, ikke for å disktutere spesifikt kabler videre).
Når det gjelder Hegel, så er det det som jeg synes fungerer absolutt best i mitt opplegg, og da synes jeg det er en bonus at det er norsk;)
Det snakkes jo også om "amerikansk lyd", "britisk lyd" osv. Da er det jo heller ikke usannsynlig at den "skandinaviske lyden" faller i god smak hos, nettopp, skandinaver...
Gleder meg veldig til å høre de nye produktene fra Hegel! Må bare prøve å la være å oppgradere før jeg har prøvd å spare noen mnd.
-LE

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.729
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Bare å gratulere Bent Holter og co hos Hegel. Gleder meg til å høre den hos Hi-Fi Centret i Bodø på fredag. Bent Kommer selv og skal ha demo.
Gleder meg allerede! Håper det blir verdt turen på 25mil 8)

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.783
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Til tider så er det altfor mange bjellesauer her ja. En periode er f.eks. kabler veldig avgjørende i et anlegg. Noen mnd. senere så tør ingen å innrømme at de tror på effekter av forskjellige kabler(bare som et eksempel, ikke for å disktutere spesifikt kabler videre).
Når det gjelder Hegel, så er det det som jeg synes fungerer absolutt best i mitt opplegg, og da synes jeg det er en bonus at det er norsk;)
Det snakkes jo også om "amerikansk lyd", "britisk lyd" osv. Da er det jo heller ikke usannsynlig at den "skandinaviske lyden" faller i god smak hos, nettopp, skandinaver...
Gleder meg veldig til å høre de nye produktene fra Hegel! Må bare prøve å la være å oppgradere før jeg har prøvd å spare noen mnd.
-LE

øyh! ;D
jeg hører forskjell på kabler. big time.

O

om.s

Gjest
-LE
Godt å lese Larsemann, du tok tydeligvis poenget mitt, noe er ikke bra bare for at det er feks, Norsk`t, vilket man noen ganger kan få sterkt inntrykk av.

Det beste er å bli fornøyd av at man har fulgt seg selv og sin "smak",
da spiller det mindre rolle hvor det kommer fra, og ja jeg mener det er forskjeller på kabler også ;) .......

mvh

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
18
Litt off topic, men på hvilke punkter nådde ikke Thor opp til Krellen. Antar at det er bassen, men øvrige områder ?

Olechr

Det står at thor kan sies å være et vettu kompromiss mellom disse forsterkere, underforstått at den heller ikke er riktig like bra på de områder disse forsterkere har sine respektive styrker.

KAv400xi fikk 5+ av 5 på lydkvalitet i denne testen.

stereo

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Antall liker
0
Det beste er å bli fornøyd av at man har fulgt seg selv og sin "smak",
da spiller det mindre rolle hvor det kommer fra, og ja jeg mener det er forskjeller på kabler også ;) .......

mvh
:D

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Antall liker
0
Det er mange rare tester i forskjellige hifi-tidninger, jeg tar ingen tester for god fisk. Hva som er best av Thor/kav400/H200 er ikke godt og si, men Hegel er et merke som har imponert meg stort når det kommer til lydkvalitet iforhold til pris. Jeg mener at både H1/cdp2/h2/p2/h4/p4/cdp4 er produkter som ikke står tilbake for noen konkurrenter når det kommer til kvalitet/lydkvalitet.

Jeg gleder meg stort til å få mulighet til å høre en H200.

Topp Bunn