utregninger av element.. ?

Even_Sundgot

Medlem
Ble medlem
28.01.2006
Antall liker
0
Hei:
Eg lurrer på om man kan med hjelp av forexe watt/ohm/osv rekne ut kor mange liter elementet trenger for å få god lyd..?og korleis man gjer det.. :)

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0
Kjøp "The Loudspeaker Design Cookbook" (de har den på www.dynabel.no) og sett av et par kvelder til lesing - så kan du spørre på det du lurer på etter det :)

Man kan regne ut hvor mange liter et element trenger ved å se på Thiele/Small parametrene, for så å bruke et simuleringsprogram (LspCAD eller WinISD f.eks) for å prøve seg frem med forskjellige kassestørrelser og eventuelle portavstemninger.

Kjøp boka, hvis du er interessert i selvbygg av høyttalere er den absolutt nyttig lesestoff!

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Et sted å begynne er kanskje den boka som kan lastes ned gratis fra samme plass.

R

Ronny_D

Gjest
Hei:
Eg lurrer på om man kan med hjelp av forexe watt/ohm/osv rekne ut kor mange liter elementet trenger for å få god lyd..?og korleis man gjer det.. :)
Ja det kunne vel være litt interessant.
Hvordan kommer man ved hjelp av Watt/Ohm/for/element.exe til å gi svaret d29/290sdt/mdd for en diskant eller L21rfxp/p/DC ? Det kunne jo være tilgjengelig Watt/element/for/Ohm.exe dersom man brukte andre dataer.
Mest av alt fore/exelement/watt/hOm dersom dagen starter med kilden.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Med det samme vi er i det spydige hjørnet, linken din funker ikke Ronny ;D

R

Ronny_D

Gjest
Med det samme vi er i det spydige hjørnet, linken din funker ikke Ronny ;D
Hm, nei, det er satt inn ett mellemrom for at det skal være litt vanskeligere vet du.

Sitter å drar i noen kurver, og elementparametere. nesten så jeg må fram med boremaskinen og sette inn ett undertunet rør ? Jeg tror jeg må folde røret ved å bruke rørene i hverandre. Jeg er mere bekjymret for group delay variasjonen ett rør med denne kassa gir.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
...hmmm, det var ikke deg jeg snakket med her om dagen? Som forklarte meg at den reflekterte lyden ofte treffer lytteren før den direktestrålte...

;D

R

Ronny_D

Gjest
...hmmm, det var ikke deg jeg snakket med her om dagen? Som forklarte meg at den reflekterte lyden ofte treffer lytteren før den direktestrålte...

;D

nope, har aldri snakket med deg.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Hei:
Få å få til dette må du ha minst disse parametere som utgangspunkt:

Qts
Vas

en enkel kalkulator har du her:
Høyttalerberegning

Dette er et excel regneark jeg mekka sammen der beregningene tar utgangspunkt i formlene som er utredet av Frode hos Eltek.

Får du melding om brukernavn og passord, velger du Anonymous uten passord.

Vidar

R

Ronny_D

Gjest
absolute beginners guide 2 speaker calk ???

Du skal selvsagt fylle inn alle elementinformasjon, dvs
Fs, Qts og VAS. derretter kasseinformasjon, dvs enten kassens avrunding som er Qtc. da regnes resten ut for deg. Kanskje det hadde vært litt lurt for deg å lese den høytalerbyggeboken som ligger tilgjengelig på dynabell....

V

Vidar Øierås

Gjest
ja men korleis skal ej gjere det skal eg ta vas * qts eller?? :)
Legg inn verdiene for Fs, Qts, og Vas øverst. På trykkammerutregnngen kan du legge inn Qtc. Den skal ikke være lik eller lavere enn Qts. Qtc bestemer systemets avrullingspunkt, resonansfrekvens, og hvor høy amplitude du vil ha ved resonans. Qtc-verdier mellom 0,4 - 0,7 er passe å legge inn her.

Mvh.

Vidar

Topp Bunn