Diverse Utfordringer med støy i anlegg, rca vs xlr og sub

Audiore

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.12.2015
Antall liker
9
Har et anlegg med cambridge azur 851a, NAD 1050 DAC, Dali Opticon 6 og Arendal sub 1 x2.

DAC er koblet til forsterker med XLR kabel. Opplever ingen støy ut i høyttalere med dette oppsettet. Sub'er er tilkoblet med rca fra pre out. Kan høre suselyd fra fra sub, lytting foran elementet. Denne suselyden virker å øke jo høyere delefrekvens er satt. På eks 60 Hz er det ikke hørbart i lytteposisjon. Har testet med MiniDSP HD som pre/crossover samt 2 forskjellige recivere og ved delefrekvens på 80 og høyere eller lowpass filter satt til off (med MiniDSP som crossover) er susingen hørbar i lytteposisjon. Med reciver f. Eks i stille partier på film. Jeg lurer på om dette er normalt/kan forventes? Ut fra support hos L Sound nevnes en viss egenlyd, men at kilden el rca kabel må være være årsak til susingen. Har testet forskjellige rca kabler og kilder med samme sus som resultat.

Kan nevnes også at jeg har prøvd å bruke cambridge forsterkeren som effekt på pre out fra reciver, rca kabel, og opplevde da during i hovedhøyttalere (prøvde å sette fixed volume til max, dur særlig fra - 25 db og oppover, lavere enn det ikke hørbart) Lurer her på om det kan være gain matchingen/strømstyrke ut/inngang eller rca kabling som er synderen? Med xlr inn fra dac kan jeg sette musikk på pause og skru volum mot -15 db uten noen støy eller dur. Tenker derfor på om Xlr også kan løse utfordringen med sus fra sub?

Takker for innspill på dette i forhold til løsninger og planer om å gå for en aktiv deling med xlr kabling el Surround prosessor med xlr utganger.

Sist redigert:
Topp Bunn