Jeg har benyttet meg av absorpsjon bak lytteposisjon, både av den typen som gir 'trykkende stillhet' når man sitte nære, og en type som også reflekterer litt kalt Echohush.
begge deler kan du se i bruk her:
http://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/56011-fra-garasje-til-lytterom-5.html
Slik det er nå føles det som om rommet er ganske naturlig dempet om man kan si det, behagelig å snakke og lytte til musikk i.
bare førsterefleksjoner er i utgangspunktet tatt hensyn til. Jeg har ikke gjort noen målinger.
De rødbrune absorbentene er nok litt for tynne for å dempe særlig ned i frekvens med sine 5cm men sammen med to solide bassfeller på frontveggen og noe skumgreier i taket man såvidt kan skimte litt av begynnelsen på fungerer det bra. Et gulvteppe av ull (1cm) med filtmatte (1cm) under sørger for å dempe tilstrekkelig her.
Siden jeg har tre store stoler ved bakvegg er det ikke nødvendig å bruke dempetiltak lengre ned på veggen enn hvor stolryggen begynner ca. ellers ville jeg nok gjort det om det bare var en stol her, på sidene av stolen.
jeg prøvde tidligere da jeg brukte glavaplater trukket med stoff som vist øverst i vedlegget, tilføre en ekstra plate i høyden bak lyttepos og dette ble altfor dødt og tok livet ut av musikken etter min smak.
Jeg føler det blir sikrest å dempe et litt bredere felt bak der du sitter enn stolen er for å slippe å lure på om det er akkurat nok eller ikke, men ikke for bredt.
Jeg kommer ikke til å gjøre noe mere med rommet enn beskrevet her da jeg føler med ferdig og tilfreds med dette. Hvertfall foreløpig