Utfordring til ROM-folket!!!

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.406
Torget vurderinger
1
Med den overskriften trodde jeg nesten du satt med et overskuddslager av cola;)

Er det noen spesiell grunn til at ikke lengderetningen blir benyttet?

På skissen din ser det ut som om tiltaket bygger fra veggen, slik at jo dypere tiltak er dess nærmere ørene kommer det, min erfaring med demping så nært er ikke udelt positive og da snakker jeg ikke om målemessig korrekt men den subjektive opplevelsen av å sitte så nært en effektiv absorbsjon.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.597
Torget vurderinger
24
Med den overskriften trodde jeg nesten du satt med et overskuddslager av cola;)

Er det noen spesiell grunn til at ikke lengderetningen blir benyttet?

På skissen din ser det ut som om tiltaket bygger fra veggen, slik at jo dypere tiltak er dess nærmere ørene kommer det, min erfaring med demping så nært er ikke udelt positive og da snakker jeg ikke om målemessig korrekt men den subjektive opplevelsen av å sitte så nært en effektiv absorbsjon.
Flere grunner til at lengderetningen IKKE benyttes;

1. HT bygger totalt ca. 3 m. sideveis, og trives med mye luft ut på sidene
2. Har prøvd lengderetning som ga en peak på 42 Hz, i overenstemmelse med teori/stående bølger. Ingen slike tendenser ved test tversover
3. SLOBs i bassen gir optimale tilleggsfordeler ved denne lytteavstanden, og låter derved best slik.
4. Romdisponering forøvrig passer faktisk bedre med anlegget på tvers, gir tre naturlige soner.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.406
Torget vurderinger
1
Ok…

Da ville jeg prøvd en kombinasjon av styrte refleksjoner og absorbsjon, lag deg en buet perforert gipsplate og fyll den med dempemateriale fra gulv til tak.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.597
Torget vurderinger
24
Da må den buen bli rimelig slakk, og gipsplata tynn, mange hull blir det også. Kanskje det finnes ferdig..??

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.406
Torget vurderinger
1
Perforerte gipsplater finnes ferdig, å gjøre den buet, vann-form-tørk

Bue med diameter 110 og en høyde på 50 burde kunne gjøre litt.

Å sitte for nært bakvegg er problematisk, men det er også et kompromiss å sitte for nært romkorrigeringstiltak, i min verden blir den «trykkende stillheten» man opplever med å oppholde seg for nært absorbsjon ikke riktig rett bak lytteposisjonen, derfor synes jeg det er verdt å prøve en slik kombiløsning

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Antall liker
742
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Jeg har benyttet meg av absorpsjon bak lytteposisjon, både av den typen som gir 'trykkende stillhet' når man sitte nære, og en type som også reflekterer litt kalt Echohush.
begge deler kan du se i bruk her:

http://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/56011-fra-garasje-til-lytterom-5.html

Slik det er nå føles det som om rommet er ganske naturlig dempet om man kan si det, behagelig å snakke og lytte til musikk i.
bare førsterefleksjoner er i utgangspunktet tatt hensyn til. Jeg har ikke gjort noen målinger.
De rødbrune absorbentene er nok litt for tynne for å dempe særlig ned i frekvens med sine 5cm men sammen med to solide bassfeller på frontveggen og noe skumgreier i taket man såvidt kan skimte litt av begynnelsen på fungerer det bra. Et gulvteppe av ull (1cm) med filtmatte (1cm) under sørger for å dempe tilstrekkelig her.

Siden jeg har tre store stoler ved bakvegg er det ikke nødvendig å bruke dempetiltak lengre ned på veggen enn hvor stolryggen begynner ca. ellers ville jeg nok gjort det om det bare var en stol her, på sidene av stolen.
jeg prøvde tidligere da jeg brukte glavaplater trukket med stoff som vist øverst i vedlegget, tilføre en ekstra plate i høyden bak lyttepos og dette ble altfor dødt og tok livet ut av musikken etter min smak.
Jeg føler det blir sikrest å dempe et litt bredere felt bak der du sitter enn stolen er for å slippe å lure på om det er akkurat nok eller ikke, men ikke for bredt.

Jeg kommer ikke til å gjøre noe mere med rommet enn beskrevet her da jeg føler med ferdig og tilfreds med dette. Hvertfall foreløpig :cool:

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.594
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hei Sluket.

Jeg bygde nytt lytterom i fjor og valgte hel himling med Ecophon Master alpha takplater. Disse tar brukbart fra 250Hz og veldig bra fra 500Hz. Faktisk har jeg disse i hele stua også grunnet mye glatte flater, vinduer og andre faktorerer som ellers ville gitt et veldig larmende rom. Jeg er veldig fornøyd med dette, rommene er veldig behagelige akustisk sett. Det finnes en variant man kan smelle rett i taket på eksisterende takplater også, mener den heter ecophon Focus. Da kan du dekke det området du måtte ønske.

Videre har jeg hengt opp Full Trap fra Primacoustic bak lytteposisjon (150cm avstand), samt Max Traps fra samme produsent i hjørnene. Full trap er 20cm tykk, ser mer enn ålreit ut og absorberer godt langt ned i bassen, se vedlagte linker. Jeg har også produkter fra Primacoustic i første- og andrerefleksjon på sideveggene. Jeg gjorde betydelig research før jeg landet på disse produktene. Jeg er veldig fornøyd med funksjonen og kona synes de ser bra ut også. Da er det enkelt å anbefale til andre.

Jeg fant ingen norsk imortør, så importerte dem selv fra acousticfrontiers.com
Master™ A

Primacoustic Acoustic Solutions

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Antall liker
64
Torget vurderinger
5
Jeg bygde nytt lytterom i fjor og valgte hel himling med Ecophon Master alpha takplater. Disse tar brukbart fra 250Hz og veldig bra fra 500Hz. Faktisk har jeg disse i hele stua også grunnet mye glatte flater, vinduer og andre faktorerer som ellers ville gitt et veldig larmende rom. Jeg er veldig fornøyd med dette, rommene er veldig behagelige akustisk sett. Det finnes en variant man kan smelle rett i taket på eksisterende takplater også, mener den heter ecophon Focus. Da kan du dekke det området du måtte ønske.
Ble nysgjerrig på dette produktet, men for en lekmann så er det ikke helt greit å forstå hvilken som er til kvilte bruk.
Ecophon Focus

Edit: Hva koster slikt?

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.594
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Husker ikke prisen, men det er ikke kostbart i det hele tatt. De forhandles av byggevarehandler som Monter, Byggmakker osv.

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Antall liker
64
Torget vurderinger
5
Husker ikke prisen, men det er ikke kostbart i det hele tatt. De forhandles av byggevarehandler som Monter, Byggmakker osv.
Men hvordan vet man hvilken av variantene man skal ha? For min del ønsker jeg noe som er superenkelt å feste opp i gipstaket i kelelrstua. Altså festes utenpå eksisterende tak. Er dem ferdige med feks pent hvitt stoff slik at de ikke må trekkes?

Topp Bunn