Utbedre riper i vinylplater?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg fikk akkurat i hus en brukt plate som er litt vrien å finne, men ble lurt av graderingen (Selger sa NM, men dette ville jeg ikke turt å kalle VG engang.) og plata har et par riper på den ene siden, som smeller og bråker på hele det første sporet. (...Jeg har sikkert flere ripete plater også, hvis jeg leter litt.)

Finnes det noen lure triks for kanskje å bearbeide slike riper litt, så de ikke lager like mye ulyd?

Har lest noe her om å utbedre hakk med tannpirkere. Kan det virke på dette også? Andre ting?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det einaste eg veit som reduserer lyden av ripar i vinylplatene, er å kjøpe ein pickup med mykje mindre nål, dvs dyrare pickup. Fineline, VdH, Shibata og denslags. Eg reknar med du har fått reinsa plata så godt som råd i utgangspunktet, slik at du slepp å stri med desse problema i tillegg.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk.

Jeg har ikke renset plata, men jeg får prøve å få gjort det. (Har ikke egen vasker enda.)

Tviler på at vask fikser denne, men. Ripa kjennes tydelig med fingeren, og jeg var egentlig bare ute etter å få jevnet den ut litt, så den ikke lagde like kraftig lyd.

Fant et tips på nettet om å gni på ripa i rilleretningen med et lite viskelær, men det eneste det gjorde var å fylle rillene med gummi. ;) (Ja, det hørtes ikke bra ut, men siden ulyden gjør sporet uspillbart uansett, tok jeg sjansen. Håpe en vask får det ut igjen, ellers får jeg bare anse plata som tapt.)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Med mindre du har gnukka så hardt at rillene har vorte deformerte, vil ein god platereins ordne plata.

Det som skjer nå du brukar ein god stift, er at denne trenger djupare ned i rilla fordi han er mindre/smalare enn dei typisk billege stiftane. Og der er ikkje plata deformert.
Eg kjøpte ein god del VG-plater for å oppgradere meg når det gjeld gamle innspelingar av legendarisk kvalitet utan å blakke meg. Med ein VdH MC 10 pickup, fekk eg drastisk reduksjon av ripene. Same fenomen gjeld dyrare Benz, DV m.m. Men desse stiftane likar helst å spele heilt reine plater. Ei platereinsemaskin, eller eit servicekontor som kan tilby ultralydvask av vinylplater i nabolaget, er då veldig greitt...

Topp Bunn