usosial forskjellsbehandling

T

Thomas1

Gjest
Her i kommunen jeg bor er det "nesten" full barnehagedekning!
Her om dagen fant jeg ut hvordan kommunen greier å jukse seg til både bedre økonomi samt at statistikken på dekningen er større.

Kommunen lar barnefamilier få plass til barna selv om de ikke har nådd barnehagealder. Den er jo grei nok, men det forutsetter at man betaler for plassen frem til de kan begynne. For mitt vedkommende hadde jeg måtte betalt for 6 mnd x 3000 kr. For de som har barn som er født senere enn Januar, som min sønn er, må betale for plassen kanskje opp til 11 mnd.
Det er ingen tvil om at enkelte foreldre er såpass avhengige av plass, at de simpelten betaler barnehagen for å reservere plass.

Desverre er det ikke alle som har økonomi til dette! Jeg er IKKE villig til å sponse kommunen sine eskusjonsturer eller julebord og må dermed ha sønnen min hjemme til neste August.( hvis jeg får plass ) Da har mor jobbet siden Januar og sønnen min har rukket å bli 1.5 år.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
I min kommune er det barnehageopptak en gang i året, nærmere bestemt i august. Siden vi trengte barnehageplass fra 1. mai ringte vi og maste da det begynte å nærme seg. Kommunen sa at eneste mulighet til å få plass før august var at dersom vi hadde barnehager på søkelisten som var privat kunne vi kontakte dem direkte så fikk vi kanskje plass. Vi kontaktet den barnehagen vi aller helst ønsket, som ligger 200 m unna, og har en nesten helt nytt og kjempeflott bygning med panoramautsikt. Vi fikk til svar at de hadde en ledig plass, men da måtte vi ta den med en gang, dvs. fra 1. april. Det ble en måned ekstra å betale for, men det passet egentlig bra så fikk vi bruke slutten av april til tilpassing, mens jeg ennå hadde fedrekvoten. Poden stortrives i barnehagen i dag.

Så mitt råd er: ring og mas.
Kunsten er å plage dem så mye at de skaffer dere plass for å slippe mer mas. ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Høres veldig rart ut at man bare har opptak en gang i året. Selvsagt naturlig med hovedopptak etter sommeren siden mange da begynner på skole, men det vil jo alltid være noen som slutter i løpet av året og.
Men for å være helt sikker på å få plass må man nok av og til betale for måneder man ikke bruker, vi har også gjort det, 3-4 måneder ( for 12 år siden) da prisen var rundt 3500 kr. måneden, surt selvsagt.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.359
Torget vurderinger
18
At kommunen tar betalt for et barn som ikke engang er gammelt nok til å være i barnehage høres ikke lovelig ut. Vi har aldri betalt for perioden fra vi fikk plass til barnet faktisk begynnte, ikke engang da vi hadde privat plass.

Jeg har i flere sammenhenger lagt merke til at kommuner tar seg friheter. Hos oss prøvde de seg med en ekstra uke barnehagefri. Da vi stillte spørsmål ved dette frafallt de kravet med en gang.
Jeg tror mange kommuner prøver seg med løsninger som de ikke har lovelig dekning for, en slags går det så går det filosofi. Klag er mitt råd.

T

Thomas1

Gjest
Tok en telefon til det kommunale barnehagekontoret. Da jeg påpekte at dette er en løsning for de som har det romslig økonomisk og at det gjør det til en usosial løsning, svarte hun : jada, sånn er det bare.
I tillegg krever de kostpenger for et barn som ikke deltar.

Kommunen skryter i avisene at det er full barnehagedekning. Maken til frekkhet.

Topp Bunn