Useriøst å selge dyre kabler

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Brianh skrev:
Valentino skrev:
SAL har ennå til gode å vise til bruk av annen metodikk enn prislappbeskuelse. ;)
Tja..som endel av oss andre så vet jeg at han også faktisk bruker ørene ved evaluering av kabler. Er jo ikke vanskeligere enn det.
Noen har kanskje ikke evnen til det å kunne bruke ørene .... ;D. De kaller seg døve, hva nå enn menes med det innen denne hobbyen... ::)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.580
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
KJ kaller det transparens når man ikke klarer å høre forskjell på to dingser, slik jeg forstår ham. Jeg kan jo ta feil.

M

musicus

Gjest
Valentino skrev:
SAL har ennå til gode å vise til bruk av annen metodikk enn prislappbeskuelse. ;)
Du mener det rekker med å se hvem som er produsenten så har man bestemt seg for at det ikke duger? "tar en Val jeg" ;)...

Å lese spec, sier vel muligens litt om hvordan en kabel i seg selv har for elektriske egenskaper, men det er langt derfra til hvordan den vil bidra i ett gitt system, mange som har fått seg en overraskelse der, om de da ikke har bestemt for å ikke høre om det noen forskjeller, faktisk litt enig med SAL jeg, bruk øra, ikke fordommene når man lytter til forskjeller 8)

mvh

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.580
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Vi er rørende enige om "å bruke øra". Jeg er ikke så sikker på om vi er enige om hva vi legger i "å bruke øra". Nuvel.

M

musicus

Gjest
Valentino skrev:
Vi er rørende enige om "å bruke øra". Jeg er ikke så sikker på om vi er enige om hva vi legger i "å bruke øra". Nuvel.
Hva man hører med øra er vel ganske mye biased av det mellom de, har man bestemt seg for ikke høre noen forskjell, så gjør man vel ikke det, andre igjen har en mer åpen minded holdning til dette og gjør det, hører forskjellene, mener jeg.

mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.354
Torget vurderinger
1
musicus skrev:
...
Hva man hører med øra er vel ganske mye biased av det mellom de, har man bestemt seg for ikke høre noen forskjell, så gjør man vel ikke det, andre igjen har en mer åpen minded holdning til dette og gjør det, hører forskjellene, mener jeg.

mvh
Cuts both ways ... ;)

mvh
KJ

M

musicus

Gjest
KJ skrev:
musicus skrev:
...

mvh
Cuts both ways ... ;)

mvh
KJ
Absolutt! Alle er vel biased på en eller annen måte, men justert forskjellig, og noen direkte feil, selv har jeg auto bias... ;) ...

mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
KJ: Kan du gi noen eksempler på kabler som er transparente? Og hvor mye kan man egentlig klare å farge med kabeloppbygning? Snakker vi om en promille i forhold til hva man kan gjøre med en Behringer. ;)

Har forresten bestilt meg noen nye høyttalerkabler. Har noen fra Cobalt Cable som er er både pene og er transparente, men de er blitt for korte etter anleggs flytting. Og så er jeg ikke begeistret over utseende på mine lyseblå Supra 6kvmm Classic. Valget på de nye falt på Bluejeans. En kabel fabrikant jeg virkelig kan anbefale folk som vil ha kabler som gjør det kabler skal gjøre. Ikke noe tull der i gården. Bestilte noen Belden i hvit farge, på 10 gauge og med bananplugger som jeg monterer selv. Det holder for meg. Ellers legger jeg pengene i så gode høyttalere jeg har råd til og akustikk. :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.354
Torget vurderinger
1
orso skrev:
KJ: Kan du gi noen eksempler på kabler som er transparente? Og hvor mye kan man egentlig klare å farge med kabeloppbygning? Snakker vi om en promille i forhold til hva man kan gjøre med en Behringer. ;)
...
f.eks. Belden 3079A (EDIT: signalkabel) har vært transparent i de oppsettene og arbeidsbetingelsene jeg har testet den i - dvs med mine ører osv - det er samme kabel som SAL refererte til over.

Hvor mye en kabel kan farge? Dersom farging er målet, så er kan man alltids få det til, men hvorfor?

mvh
KJ

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
KJ skrev:
f.eks. Belden 3079A (EDIT: signalkabel) har vært transparent i de oppsettene og arbeidsbetingelsene jeg har testet den i - dvs med mine ører osv - det er samme kabel som SAL referete til over.

Hvor mye en kabel kan farge? Dersom farging er målet, så er kan man alltids få det til, men hvorfor?

mvh
KJ
Nei, jeg ser heller ikke noe grunn til hvorfor man skal farge med kabel. Det er jo noe man kan gjøre uendelig mer med elektronikk eller EQ. Men jeg spør av nysjerrighet hvor mye eksotiske kabler egentlig farger.

Bruker selv Belden signal kabler. De øverste på den siden her:
http://www.bluejeanscable.co.uk/store/audio/index.htm

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
orso skrev:
KJ skrev:
f.eks. Belden 3079A (EDIT: signalkabel) har vært transparent i de oppsettene og arbeidsbetingelsene jeg har testet den i - dvs med mine ører osv - det er samme kabel som SAL referete til over.

mvh
KJ
Nei, jeg ser heller ikke noe grunn til hvorfor man skal farge med kabel. Det er jo noe man kan gjøre uendelig mer med elektronikk eller EQ. Men jeg spør av nysjerrighet hvor mye eksotiske kabler egentlig farger.

Bruker selv Belden signal kabler. De øverste på den siden her:
http://www.bluejeanscable.co.uk/store/audio/index.htm
Selvsagt kan kabler "farge", kjenner mange som forsøker å "rette opp skjevheter" i anlegget vha kabler. Og de kan lykkes......
Men, min mening er at ALLE komponenter, aktive såvel som passive, bør være så nøytrale som mulig. Da representeres lyden mest mulig korrekt, og det er dessuten mye lettere å bytte ut komponenter i anlegget uten at byttet plutselig gir "slagside" fordi den nye komponeneten var så forskjellig fra den gamle.

Joda, jeg ha rør ;)
Men usedvanlig nøytrale rørkonstruksjoner :)
Får bare med meg den gløden og det organiske som et anlegg uten rør IMO ikke kan skape/formidle 8)
mvh

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Valentino skrev:
Does it really matter?

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
impulse skrev:
Valentino skrev:
Does it really matter?
Jeg synes det er best å bruke de til å lytte med. Til musikk :) ;)
Mvh

Topp Bunn