orso skrev:
KJ skrev:
f.eks. Belden 3079A (EDIT: signalkabel) har vært transparent i de oppsettene og arbeidsbetingelsene jeg har testet den i - dvs med mine ører osv - det er samme kabel som SAL referete til over.
Hvor mye en kabel kan farge? Dersom farging er målet, så er kan man alltids få det til, men hvorfor?
mvh
KJ
Nei, jeg ser heller ikke noe grunn til hvorfor man skal farge med kabel. Det er jo noe man kan gjøre uendelig mer med elektronikk eller EQ. Men jeg spør av nysjerrighet hvor mye eksotiske kabler egentlig farger.
Bruker selv Belden signal kabler. De øverste på den siden her:
http://www.bluejeanscable.co.uk/store/audio/index.htm
Selvsagt kan kabler "farge", kjenner mange som forsøker å "rette opp skjevheter" i anlegget vha kabler. Og de kan lykkes......
Men, min mening er at ALLE komponenter, aktive såvel som passive, bør være så nøytrale som mulig. Da representeres lyden mest mulig korrekt, og det er dessuten mye lettere å bytte ut komponenter i anlegget uten at byttet plutselig gir "slagside" fordi den nye komponeneten var så forskjellig fra den gamle.
Joda, jeg ha rør

Men usedvanlig nøytrale rørkonstruksjoner
Får bare med meg den gløden og det organiske som et anlegg uten rør IMO ikke kan skape/formidle 8)
mvh