USB platespiller

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Er dette noe for en nybegynner?
For en som har lyst til å spille litt vinyl, men som ikke vil bruke allverdens på noe som kanskje bare blir et forsøk?

Denne koster ca 2300,. hos Hifiklubben. Andre modeller koster så lite som 5-700,-.

Alternativene er mange: Brukt spiller til rundt 1000-lappen og ditto "vintage" forsterker til omtrent samme pris.
Spørsmålet er hvor mye en må legge ut for å få en såpass opplevelse av vinyl at en ikke bare forkaster det hele som noe gammeldags som forfedrene drev med.

N

nb

Gjest
Vi var en kompisgjeng som gikk sammen for å spleise på en entry-level Rega (ca 2500 om jeg ikke husker feil) og ca 40 plater med kvalitetsmusikk fra antikvariat i bryllupsgave til en felles venn av oss, det funket i alle fall bra...

Det er vel neppe standard med RIAA-trinn i disse multikanalssakene som folk gjerne kjøper nå om dagen, men en RIAA må vel ikke koste allverden heller?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Ingen dum gaveide det der.
RIAA forsvant vel fra forsterkere ikke lenge etter at CD ble allemannseie. RIAA og multikanal er nesten en selvmotsigelse.
For en nybegynner som har kjøpt sine første plater står valget mellom USB spiller og PC med høyttalere.
Eller:
Spiller på "gamlemåten", forsterker m/ RIAA og brukbare høyttalere.
Det gjelder bare å velge noe som gir såpass lyd at en vil ha mer.

N

nb

Gjest
Jeg tror det er mer taktiliteten og nostalgien som avgjør, ikke eventuelle hopp opp eller ned i lydkvalitet. For de aller fleste som ikke er spesielt interesserte tror jeg det er slike faktorer som er mer avgjørende. Ergo trenger det neppe koste veldig mye.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.792
Torget vurderinger
4
Mon tru om det er adaptiv, asynkron eller gud forby synkron ADC med intern RIAA i samme chip i denne spilleren....
Låter sikkert knall

Stoffe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.03.2006
Antall liker
1
Mystisk nok er det faktisk oftere enn ikke innebygd RIAA i flerkanalsreceivere. Jeg har en rimelig Yamaha-sak som heter RXV-663, og selv denne har innebygd phonotrinn. Det er riktignok ikke all verden, men sikrer lyd fra platespiller i det minste.

Jeg har selv migrert fra cd til vinyl, og ser meg overhodet ikke tilbake;-) Det er fullt mulig å handle en entry level-spiller til en fornuftig pris, og f.eks. hekte på en separat USB-RIAA fra merker som Pro-Ject.

Topp Bunn