USB eller optisk - Hegel HD10

Han5y

Medlem
Ble medlem
12.10.2010
Antall liker
0
Etter en søvnløs kveld ble jeg sittende å fundere på kabeloppsettet jeg har nå.
Nå kjører jeg HDMI fra PC og XBOX rett i tven, og optisk ut til Hegel HD10.
Uten å si noe sikkert (men mest sannsynligvis) begrenser digitalsignalet i tven noe av lydkvaliteten fra PC.
Denne løsningen ble brukt for enkelhetens skyld for å gjøre det enklere for meg og kjæresten min da det fort blir "switching" mellom tv, xbox og pcbruk.

Så hvordan vil lydkvaliteten være fra pcen med usb kontra optisk inn i DAC? Vil forskjellene være heidundrende, eller er de marginale? Nå skal det sies at jeg kjører for det meste betalings spotify, wimp, samt 320kbit filer, og sjelden/aldri CD`er (nå er vel halshugging like rundt hjørnet ;D).

Hans

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
567
Sted
Bergensregionen
Han5y skrev:
Etter en søvnløs kveld ble jeg sittende å fundere på kabeloppsettet jeg har nå.
Nå kjører jeg HDMI fra PC og XBOX rett i tven, og optisk ut til Hegel HD10.
Uten å si noe sikkert (men mest sannsynligvis) begrenser digitalsignalet i tven noe av lydkvaliteten fra PC.
Denne løsningen ble brukt for enkelhetens skyld for å gjøre det enklere for meg og kjæresten min da det fort blir "switching" mellom tv, xbox og pcbruk.

Så hvordan vil lydkvaliteten være fra pcen med usb kontra optisk inn i DAC? Vil forskjellene være heidundrende, eller er de marginale? Nå skal det sies at jeg kjører for det meste betalings spotify, wimp, samt 320kbit filer, og sjelden/aldri CD`er (nå er vel halshugging like rundt hjørnet ;D).

Hans
Jfr. Hegel (vevsider + e-korrespondanse) har Hegel HD10s innganger ulikt potensiale og kvalitet. USB-inngangen er lavest prioritert og S/PDIF-koaks har høyest potensial, Toslink imellom, men antagelig nærmere S/PDIF-koaks enn USB.

Når du går via TVen, slipper du normalt å dille med leppesynkroniseringsproblemer. Det er en fordel i seg selv, spesielt siden de ser ut til å variere mellom kilder og f.eks. DVD og blu-ray.

jeg kjører for det meste betalings spotify, wimp, samt 320kbit filer, og sjelden/aldri CD`er
Jeg har en mistanke om at dette alene er tilstrekkelig grunn til at du trygt kan la være å bekymre deg om din kablingsløsning.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.501
Torget vurderinger
13
Støtter HD10 dacen 24/192/96 over Usb tilkopling ?
Leser litt ymse meninger om emnet men det ser ut som den ikke gjør det. Kanskje litt misvisende reklame stunt fra Holter og co.

Hvor mye støttes over spdif montro, svært vanskelig å tyde noe som helst over sidene til Hegel.
Virker som disse dacene er noe overhypet ..
------

Edit1; ok fant denne lille rakkaren nå..,- altså no good over usb..

Can I stream 24 bit / 96 kHz signals or higher from a PC to the HD10?
Yes you can. If connected via the USB cable, the PC/MAC will down sample the signal to 16 bit / 48 kHz, and the HD10 will upsample it again. For true 24 bit / 96 kHz or 24 bit / 192 kHz transfer you need to use the coaxial digital output from the computer to the coaxial digital input on the HD10.

Edit 2, infoen på sidene deres er fremdeles missvisende jeg har sendt de en mail.
Såvidt jeg har skjønt støttes ikke 24/192 igjennom OSX over Spdif overføring, W7 gjør vel dette med spesielle drivere. Rett meg gjerne om jeg tar feil. Ønsker bare noe infor rundt dette da jeg finner det litt forvirrende. Noe jeg tror alle salgssvada hokus pokus vet å benytte seg av,- tydeligvis.

Edit3:

This makes it able to handle the most advanced music formats available today. We call it Full-HD sound.
Fint jeg har filene men hvordan ;D

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.501
Torget vurderinger
13
Svar fra Soundgarden:

Støtter 24bit/192kHz. merk at en løs HDD ikke kan brukes, det må et brukergrensesnitt mellom som f.eks PC/MAC eller squeezebox (for lagrete elelr streamete musikkfiler)
Vel ikke direkte imponerende.... ::)

Når Hegel sier dette på sine sider:

he PC/MAC will down sample the signal to 16 bit / 48 kHz, and the HD10 will upsample it again. For true 24 bit / 96 kHz or 24 bit / 192 kHz transfer you need to use the coaxial digital output from the computer to the coaxial digital input on the HD10.
Altså avspilling ifra native 24/192 filer vil ikke virke igjennom USB tilkoplingen da de tydeligvis downsamples før de oppsamples igjen. Og OSX støtter maksimalt 24/96 over Spdif.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
567
Sted
Bergensregionen
Jeg har skrevet om dette før, men fant det ikke igjen. Hifisentralens søkesystem er dessverre ikke (helt) supert.

Jeg korresponderte med Hegel i desember 2009 og januar 2010 om Hegel HD10 i forbindelse med oppdatering av vevsiden "USB-DAC" på "The Well Tempered Computer" http://www.thewelltemperedcomputer.com/HW/USB_DAC.htm. De har visst senere delt opp siden med undersider.

Utdrag fra e-svar fra Hegel:
I dag har vi dessverre ikke bruksanvisninger liggende på nett. Jeg legger ved en til HD10.

USB støtter 16bit, 32, 44,1 og 48kHz

Optisk og coax tar alt fra 32 - 216kHz både 16 og 24 bit
HD10 tar alt opptil 216kHz, inkl 88,2 og 176,4 16bit og 24 bit.
Jeg vet ikke hvorfor Hegel (jfr. johnnygrandis' undersøkelser) fremdeles ikke har oppgitt denne informasjonen tydelig på sine vevsider. Hegel skrev allerede 15.12.2009 at de skulle forbedre vevsidene.

Topp Bunn