http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=594366
USA er tydeligvis fortsatt drømmelandet. Naturligvis.
Har du vært i USA?BBking skrev:http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=594366
Of course! New York, Boston, Cape Cod, Baltimore, Atlanta, New Orleans, Phoenix, Grand Canyon, Rocky Mountains (ski), Florida, ...men naturligvis mye som gjenstår.OS skrev:Har du vært i USA?BBking skrev:http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=594366
Du er jammen god! Få europeere er i nærheten.Tor Nado skrev:Hola.
USA's stater quiz.
http://www.aftenposten.no/reise/test_quiz/article2346001.ece
100% og 1.12.00 på meg.
Gjelder det Kongo, Kina, Nord-Korea og Russland også...bare for å nevne noen få eksempler? Og: det er sikkert flott for oss å feriere i USA. Vi ( de fleste av oss! ) har jo helse- og reiseforsikring, noe flere titalls millioner amerikanere ikke har. Jeg har ikke vært i USA, men ved behov forbeholder jeg meg retten til å kritisere også USA. Bl.a. tar jeg sterk avstand fra dødsstraffa som fortsatt praktiseres i en rekke stater "over there", den super-liberale våpenlovgivinga og den imperialistiske politikken som USA har ført i heile etterkrigstida mot mindre nasjoner. Bare det er pæng, olje eller andre fordeler i det for USA sin del, driter de tynt i om det ryker med noen millioner mennesker i andre land.mikefish skrev:folk bør i det minste besøke landet en gang før de kritiserer eller roser det.selv har jeg vært i New Orleans og hadde det helt topp ! som turist riktignok.
mvh. s,
Dette er en svært reduksjonistisk historieomskriving. It takes two to tango; USAs ekspansjonistiske utenrikspolitikk var en naturlig motpol til Sovjetunionens ditto og den kalde krigen var i stor grad en stillingskrig, hvor begge stormakter brukte mindre nasjoner som brikker i et spill om globalt hegemoni. Man kan diskutere til man blir blå om hva som kom først av høna og egget, men uansett tror jeg de fleste i dag er glade for at Sovjetunionen ikke ekspanderte til den vestlige hemisfære og oppnådde verdensherredømme på egen hånd: Både levestandard, rettssikkerhet og individuelle friheter er og var uendelig mye bedre i kapitalistiske vesten enn der Sovjetunionen vant frem med sitt sosialistiske helvetesprosjekt. At deler av det amerikanske etablissementet fortsatt sitter fast i en verdensforståelse som gikk ut på dato for ganske nøyaktig tyve år siden er en annen sak, men se bare hvordan det står til i dagens Russland.VilhelmW skrev:...den imperialistiske politikken som USA har ført i heile etterkrigstida mot mindre nasjoner. Bare det er pæng, olje eller andre fordeler i det for USA sin del, driter de tynt i om det ryker med noen millioner mennesker i andre land.
Det var nerdete bra. Rett og slett.BBking skrev:Du er jammen god! Få europeere er i nærheten.Tor Nado skrev:Hola.
USA's stater quiz.
http://www.aftenposten.no/reise/test_quiz/article2346001.ece
100% og 1.12.00 på meg.
Jeg mener ikke at tidligere Sovjet var noe bedre, og Russland er garantert ikke noe glansbilde i så måte. Jeg sikter meir til USA's herjing i mellom- og sør- Amerika, Midt-Østen og Asia. De har også hatt fingrene i Afrika, og i likhet med Russland, pøst våpen til den sida som de for tida støtta. glem ikke at USA i sin tid nøra kraftig opp under bl.a. Taliban og Bin Laden, nettopp for å bremse Sovjet's forsøk på å innta en dominerende rolle i Midt-Østen. Begge de såkalte supermaktene har bedrevet- og bedriver - et kynisk, skittent spill. Og bak pusher storkonsernene på, bl.a. innen våpenproduksjon. Men jeg betviler ikke at majoriteten av også disse nasjonene, består av ærlige, rettskafne mennesker..Slubbert skrev:Dette er en svært reduksjonistisk historieomskriving. It takes two to tango; USAs ekspansjonistiske utenrikspolitikk var en naturlig motpol til Sovjetunionens ditto og den kalde krigen var i stor grad en stillingskrig, hvor begge stormakter brukte mindre nasjoner som brikker i et spill om globalt hegemoni. Man kan diskutere til man blir blå om hva som kom først av høna og egget, men uansett tror jeg de fleste i dag er glade for at Sovjetunionen ikke ekspanderte til den vestlige hemisfære og oppnådde verdensherredømme på egen hånd: Både levestandard, rettssikkerhet og individuelle friheter er og var uendelig mye bedre i kapitalistiske vesten enn der Sovjetunionen vant frem med sitt sosialistiske helvetesprosjekt. At deler av det amerikanske etablissementet fortsatt sitter fast i en verdensforståelse som gikk ut på dato for ganske nøyaktig tyve år siden er en annen sak, men se bare hvordan det står til i dagens Russland.VilhelmW skrev:...den imperialistiske politikken som USA har ført i heile etterkrigstida mot mindre nasjoner. Bare det er pæng, olje eller andre fordeler i det for USA sin del, driter de tynt i om det ryker med noen millioner mennesker i andre land.
Yepp. Enig. Det var nettopp dette settet å agere på jeg ville fram til - typisk USA.vredensgnag skrev:Problemet med amerikanerne er at de er så ekstremt dårlige til å vurdere konsekvensen av sine handlinger. Elendige.
Hvem hjalp mujahedeen i Afghanistan, når Sovjet skulle inn?
Det gjorde Carter/Brzezinsky.
Hvem hjalp Pakistan når de utviklet sin atombombe?
Det gjorde Reagan/Schulz
Hvem angrer - det gjør USA.
Hmm, her må det skjerpings til. Traff bare på 75% på første forsøk og klarte til og med å bomme på noen av de 25 delstatene jeg faktisk har besøkt... Finnes det en global utgave av denne testen, mon tro?Tor Nado skrev:Hola.
USA's stater quiz.
100% og 1.12.00 på meg.
Klarte 84% og alle småstatene minus Delaware men bommet på enkle stater som Idaho, Oklahoma og Kansas. Etter å ha bodd i landet i flere år burde jeg vel klart 100% men jeg er pokker ikke sikker på om jeg hadde klart 100% på fylkene i Norge heller.noruego skrev:Hmm, her må det skjerpings til. Traff bare på 75% på første forsøk og klarte til og med å bomme på noen av de 25 delstatene jeg faktisk har besøkt... Finnes det en global utgave av denne testen, mon tro?Tor Nado skrev:Hola.
USA's stater quiz.
100% og 1.12.00 på meg.
Som om Sovjet ikke hadde lange fingre inn i både Mellom- og Sør-Amerika. De sosialistiske partiene og karismatikerne der hadde selvsagt støtte fra øst slik opposisjonsbevegelser og insurgenter i Ungarn, Tsjekkia osv. hadde støtte fra vest. Og Sovjets grep om Øst-Europa og Warsawapakt-landene var langt hardere enn USAs om sine bakgårdsland, de fleste husker vel invasjonen i Ungarn og Praha-våren. Selvsagt støttet USA mujahedin, alternativet som det fremstod på den tiden var at Sovjet skulle få hegemoni over verdens mest oljerike region. I så fall ville østblokken neppe falt sammen i 89-90, siden den da ville hatt ressurser og penger til å finansiere sitt sosialistiske terrorvelde i uoverskuelig fremtid.VilhelmW skrev:Jeg mener ikke at tidligere Sovjet var noe bedre, og Russland er garantert ikke noe glansbilde i så måte. Jeg sikter meir til USA's herjing i mellom- og sør- Amerika, Midt-Østen og Asia. De har også hatt fingrene i Afrika, og i likhet med Russland, pøst våpen til den sida som de for tida støtta. glem ikke at USA i sin tid nøra kraftig opp under bl.a. Taliban og Bin Laden, nettopp for å bremse Sovjet's forsøk på å innta en dominerende rolle i Midt-Østen. Begge de såkalte supermaktene har bedrevet- og bedriver - et kynisk, skittent spill. Og bak pusher storkonsernene på, bl.a. innen våpenproduksjon. Men jeg betviler ikke at majoriteten av også disse nasjonene, består av ærlige, rettskafne mennesker..Slubbert skrev:Dette er en svært reduksjonistisk historieomskriving. It takes two to tango; USAs ekspansjonistiske utenrikspolitikk var en naturlig motpol til Sovjetunionens ditto og den kalde krigen var i stor grad en stillingskrig, hvor begge stormakter brukte mindre nasjoner som brikker i et spill om globalt hegemoni. Man kan diskutere til man blir blå om hva som kom først av høna og egget, men uansett tror jeg de fleste i dag er glade for at Sovjetunionen ikke ekspanderte til den vestlige hemisfære og oppnådde verdensherredømme på egen hånd: Både levestandard, rettssikkerhet og individuelle friheter er og var uendelig mye bedre i kapitalistiske vesten enn der Sovjetunionen vant frem med sitt sosialistiske helvetesprosjekt. At deler av det amerikanske etablissementet fortsatt sitter fast i en verdensforståelse som gikk ut på dato for ganske nøyaktig tyve år siden er en annen sak, men se bare hvordan det står til i dagens Russland.VilhelmW skrev:...den imperialistiske politikken som USA har ført i heile etterkrigstida mot mindre nasjoner. Bare det er pæng, olje eller andre fordeler i det for USA sin del, driter de tynt i om det ryker med noen millioner mennesker i andre land.
Problemet med amerikanerne er at de prøver å fremstå som så prektige og rettsskafne hele tiden, de skal alltid på død og liv være "the good guys". Dette gjør at folk holder dem opp mot en langt høyere standard og ser på dem med et langt mer kritisk blikk en hva tilfellet er for andre stater. Se feks. bare på hvor ufattelig mye dritt Frankrike har drevet med i Afrika uten at folk engang letter på et øyebryn. Regimeskifter, kupp, invasjoner, folkemord, you name it.vredensgnag skrev:Problemet med amerikanerne er at de er så ekstremt dårlige til å vurdere konsekvensen av sine handlinger.
Russland vil i uoverskuelig fremtid ha nok med å rydde i eget bo. Kina derimot, vil nok være nødt til å ta noen grep for "å brøfø" sin stadig voksende befolkning. Utfordringen er om de velger diplomati og handels-samkvem eller vold og krig. Hva med den i dag utopiske tanken at det kanskje ikke vil være i USA's interresse å stoppe et Kina i vekst og fremgang??? Er man så sikker på at a)NATO vil bestå, b)frontene vil være de man ser i dag og c)sjøl USA ikke vil ha ressurser til å "demme" opp for kommende stormakter som India og Kina...??BBking skrev:Hele poenget er vel at USA er det ene landet i verden som kan agere med tyngde mot historiske terrorregimer som nazi-Tyskland, Japan og Sovjet. USA er fortsatt den eneste makten vi kan lene oss til når Kinas og evt Russlands ekspansjonisme må temmes en gang i fremtiden. Det samme gjelder i kampen mot Jihadistene.