Urørt sølvsuper 11,eller overgått 12?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tandstum

    Medlem
    Ble medlem
    12.03.2023
    Innlegg
    13
    Antall liker
    3
    Sted
    Oslo
    Har lest litt her om diskusjon om hvem som er best.Ikke lett å finne noe positivt om ss-12,(det jeg har sett),men gå heller for ss-11.
    Det ble videre anbefalt heller TR-200-1000,m.m.og Huldra 10.Har hatt lysst på ss-12,men etter å ha lest her,så jaktet jeg på H-10,i den lavere prisklasse.Etter mye leting fant jeg en som skulle være så bra.Kjøpt med frakt.Haa ha,huldra meg langsomt et annet sted.Har hørt om å kjøpe katta i sekken,men jeg fikk kjøpt sekken,uten katten.Selvom jeg ikke har alverdens rede på slikt,så fant jeg fort ut at det eneste som virket var skala lysene.Ja,alt annet virket ikke.Så det var den H-10 drømmen.Så nå er jeg i startgropen igjen og sikkler fremdeles på ss-12,da de er mere overkommlige i pris.Det skrives mye her om dårlig lodding og noe mere.Men da lurer jeg på om en ss-12 som er overgått fremdeles er ett dårlig valg,kontra en "pent" brukt ss-11(urørt).?Er det mye forskjell på innmaten,utover 2W ekstra utgangsefekt?Noe annet som er greit å vite?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.464
    Antall liker
    17.200
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    TR-200 bør jo være mulig å finne til overkommelig pris. SS12 har et fint design, men det slutter vel også der.
    Hva med å høre med f.eks. Teletor om en sjekk på hva som er galt med din H10?
    Ikke sikkert det er noe alvorlig feil med den.
     

    Tandstum

    Medlem
    Ble medlem
    12.03.2023
    Innlegg
    13
    Antall liker
    3
    Sted
    Oslo
    Tja.Takk for tips.Er helt ny her (som medlem,tidligre leser) å prøvde å skrive et innlegg som la seg feil,eller ble borte.Der spurte jeg hva man kan gjøre med en H-9 som er stumm,og en H-10 som freser,og hvor går grensen for skroting.Så,er Teletor et medl.man kontakter her?
    Tanken på repp.streifer meg,men må finne noen moderate.Kan ikke sende den til nor å betale dyr frakt og feilsøking.Da er det bedre å lete vidre vil jeg tro.Jeg misstenker alvorlig fuktskade og det lukter mugg så jeg måtte putte den i søpplesekk å sette den i garasjen.Am og fm søkeren sitter fast,like så dekslet under knappene,så får ikke prøver fm hjulene.Ingen/liten forskjell på freselyden i høytalerene når jeg trykker på kanalknappene.Er det lønnsomt å reparere denne,må det skje ett under.Det er min vurdering,uten å ha vidre greie på radioteknikk.Uansett så savner jeg noe tandberglyd her,men hva.
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    601
    Antall liker
    731
    Sted
    Bodø
    Jeg sliter nå litt med å forstå de som anbefaler SS11 og TR200 foran en SS12.
    Forsterkeren i Sølvsuper 12 er nå egentlig identisk med den i TR200, og
    forforsterkeren i den er minst like god om ikke bedre enn den i TR200.
    Uansett hvilken modell man velger så har de alle potensielle problemkilder,
    enten dårlige loddinger, kontaktfeil i brytere, inntørkede kondensatorer osv.
    Vi snakker jo her om 40 - 50 år gammel elektronikk.
    Men jeg tenker du vil neppe angre om du går for en SS12,
    det er faktisk vel så viktig hvilke høyttalere du har tenkt å bruke.
    Bør jo være noen lettdrevne saker, gjerne fra samme tidsalder...
     

    Tandstum

    Medlem
    Ble medlem
    12.03.2023
    Innlegg
    13
    Antall liker
    3
    Sted
    Oslo
    Hei.Artig med respons,så finnes det fortsatt Tb interesse her.For min del,har jeg bare søkt og lest,og mest her før jeg meldte meg inn,så det er her jeg leste en artikkel om det.Lurer på om det var noe med ss 11, V.S. ss 12.Har ikke funnet igjen den artikklen foreløpig.Mye fint og nyttig å lese her,men enkelte ganger blir jeg noe forvirret,jo mere jeg leser om enkelte ting,for alle er ikke helt enige her.Jeg lytter til alt for å danne meg en mening.Har reflektert over at i annonsene er det skjeldent det står :nylig tatt service/overgått/loddet osv.for ss11,mens det ofte forekommer for ss12. Ss11 er jo eldre,så burde vel hatt større behov for service.Du mener at det er samme deler,så da kan man lure på om produksjonen ble lagt om for ss12 for å øke produksjonen,kansje automatiserrt mere.Ikke vet jeg,bare tanker.
    Hva høytalere angår,så har jeg tb systen 12 etter min stumme H-9,som er helt fine,slik jeg føler det.Har også et 2veis seas byggesett på 15 L fra 80/90,husker ikke spes.på dem,og et par 70tals (hold dere fast) sharp høytalere,ikke trykkammer,som låter nesten som tb høytaler.Gav fin lyd på H-9 uten disco volum.Så jeg tror jeg har brukbare høytalere til forsterkere opptil 25w?
    Uansett er det vanskelig å plukke ut noe så gammelt brukt annlegg,og man vet aldri hva man får.Ingen garanti at det er i orden det de sier har vært til service heller.Noe må man regne med,,bare ikke et slikt vrak av H-10 som jeg fikk tak i.Kansje jeg burde skjekke opp murligheten for å reparere min H-9.Bare synd den har 15w og ikke 25w.Synes det gir litt mere basstrykk.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.237
    Antall liker
    7.891
    Sted
    Oslo
    50 år gamle radioer og forsterkere må være for spesielt interesserte.
    Regn med at alt som kan gå galt pga alder og elde har gått galt!
    Jeg begynte å tukle med lyd interesse i 80åra, men vurderte aldri apparater fra 1930 tallet
    Skulle gjerne hatt en Macintosh 275 selv, men en nylig produsert en, og ikke en original fra 1961!
     

    mnUnm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.05.2005
    Innlegg
    194
    Antall liker
    48
    Eg arva noko gammalt TB og lurer på om det skal avhendast eller reparerast. Nokon som kan gje råd? To receiverar og ein 4 spors bandopptakar.
    Hvis de ser ok ut utvendig, så er de verdt å fikse.
    Tandberg holdt høy kvalitet på sine stereo apparater. Jeg har fikset mye, og vil nok si at rundt 90% av de jeg har holdt på med ble helt ok med minimalt stell.
    Deler kan man heller ikke få nok av, for Tandberg har brukt noen deler som ikke har ordentlige erstatninger uten å miste "Tandberglyden".
    Hva har du for apparater ? Tror nok det er marked for deler eller fikse det du har ??
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.464
    Antall liker
    17.200
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er jo et par gjengangere av "feil" - og som oftest er det ikke mer som skal til for å få de til å fungere ok.
    a) Kondensatorskifte
    b) Støv- og kontaktproblemer (oksidering) på alle pot-meter
    c) Støv og kontaktproblemer (oksidering) på alle funksjonsbrytere

    b) og c) lar seg ofte løse med bruk av elektrorens og elektrosmørespray.

    Når det gjelder H10 og søkeren er dette noe som også fint lar seg fikse. Den har kun satt seg - og litt aktiv bruk av rustløser, CRC, WD40 el tilsvarende og evt forsiktig bruk av konsentrert varme får den til å fungere helt fint igjen - men, ja, den sitter godt.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.938
    Antall liker
    598
    Til søkeren er CRC 2-26 og en hårføner løsenet!
     

    Tandstum

    Medlem
    Ble medlem
    12.03.2023
    Innlegg
    13
    Antall liker
    3
    Sted
    Oslo
    Takker for alt av råd/tips.Godt å vite at det er håp for reperasjoner.
     

    Tandstum

    Medlem
    Ble medlem
    12.03.2023
    Innlegg
    13
    Antall liker
    3
    Sted
    Oslo
    Er det skadlig å få rense/smørespray på trafoen,og eventuelt hvilke andre steder/komponenter kan ta skade av det?
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    601
    Antall liker
    731
    Sted
    Bodø
    Bør ikke være noe problem for trafoen så lenge det ikke er snakk om store mengder.
    Man bør generelt ikke bruke mer en høyst nødvendig, og konsentrert der det trenges.
    Får man mye slikt ut over kretskortene så vil det lett gjøre at støv fester seg i dette klisset senere,
    og det vil ikke være lett å rengjøre slikt, så rens eventuelt etterpå med ren IPA.
    Til potmeter (volumkontroll etc) bør man kun bruke rensemiddel som er beregnet for slikt.
    Det finnes flere gode råd og tips om slikt på YT f.eks:
    xraytonyb
    BlueGlow Electronics
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.464
    Antall liker
    17.200
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    WD40 Contact cleaner har også gode egenskaper til rens av oksiderte kontakter og kobberbaner.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.062
    Antall liker
    2.521
    @Håkon_Rognlien skrev en artikkel for snart 20 år siden hvor han testet H10 mot det som var gromsaker den gang. Mener jeg har den her et sted... se vedlegg

    For H10 var det vel på samme tiden et prosjekt på gang hvor man tenkte plukke komponenter til pre/RIAA ut av H10 for montering på nytt PCB uten alle bryterkontaktene og andre feilkilder. Sammen med bedre strømforsyning og RCA kontakter for ta fram et moderne produkt med lyden av vintage Tanberg.

    Om du fortsatt er i markedet for en SS11 merk at denne modellen hadde noen oppgradinger underveis. Hvor man bl.a. tok i bruk annen transformator og utgangstransistorer ca 1 år inn i produksjonen. Og senere en kosmetisk endring med firkantede knapper.

    Vær litt forsiktig med volumkontrollen i Tanberg radioer ved demontering. Mange av modellene har en variabel loadness på samme kontroller. Disse kan være vanskleg å finne erstatning for om en er uheldig og lager sprekk i dem.
     

    Vedlegg

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.464
    Antall liker
    17.200
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ H10 var også i to versjoner. Skille ved et bestemt serienr.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.062
    Antall liker
    2.521
    ^ H10 var også i to versjoner. Skille ved et bestemt serienr.
    Ja den har vel enda flere oppdateringer i radiodelen. Men med dødt FM bånd i Norge er det vel mest overgangen fra op-amp til diskrete transistorkrets i MM delen fra s/n 471500 som har størst betydning.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    lars-chr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.12.2005
    Innlegg
    301
    Antall liker
    104
    Takker for alt av råd/tips.Godt å vite at det er håp for reperasjoner.
    Tandberg er stort sett kurant å reparere, men som andre har nevnt her: Det er snakk om apparater som er 50 år gamle. Skal du først restaurere noe, enten du gjør det selv eller setter bort jobben, sørg for å gjøre det ordentlig. Første bud er å finne et godt utgangspunkt – noe som er helt og kosmetisk bra. Bytt alle elektrolyttkondensatorer, alle lyspærer, gå over loddinger, få renset alle brytere og potmetere skikkelig. Plukk gjerne av frontpaneler og knapper og vask dem skikkelig når du først er igang. Da kan du regne med å sitte igjen med et apparat som er problemfritt i mange år fremover, og som vil ha en god salgsverdi om du skulle miste interessen.

    Nå vet jeg ikke hvilke bruksplaner og forventninger du har, om dette er noe som skal være i daglig bruk eller om det bare blir en nostalgi-greie, men jeg tror uansett du vil finne mer eierglede i en Huldra enn en Sølvsuper. Huldra var jo Tandbergs prestisjeprodukt, men Sølvsuper var folkemodellen. Huldra 9 og 10 er begge gode kandidater, eller hvorfor ikke en Huldra 11? Eventuelt en av de større modellene i TR-serien? Istandsettelseskostnaden blir nok omtrent den samme uansett hva du velger.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Tandstum

    Medlem
    Ble medlem
    12.03.2023
    Innlegg
    13
    Antall liker
    3
    Sted
    Oslo
    Tandberg er stort sett kurant å reparere, men som andre har nevnt her: Det er snakk om apparater som er 50 år gamle. Skal du først restaurere noe, enten du gjør det selv eller setter bort jobben, sørg for å gjøre det ordentlig. Første bud er å finne et godt utgangspunkt – noe som er helt og kosmetisk bra. Bytt alle elektrolyttkondensatorer, alle lyspærer, gå over loddinger, få renset alle brytere og potmetere skikkelig. Plukk gjerne av frontpaneler og knapper og vask dem skikkelig når du først er igang. Da kan du regne med å sitte igjen med et apparat som er problemfritt i mange år fremover, og som vil ha en god salgsverdi om du skulle miste interessen.

    Nå vet jeg ikke hvilke bruksplaner og forventninger du har, om dette er noe som skal være i daglig bruk eller om det bare blir en nostalgi-greie, men jeg tror uansett du vil finne mer eierglede i en Huldra enn en Sølvsuper. Huldra var jo Tandbergs prestisjeprodukt, men Sølvsuper var folkemodellen. Huldra 9 og 10 er begge gode kandidater, eller hvorfor ikke en Huldra 11? Eventuelt en av de større modellene i TR-serien? Istandsettelseskostnaden blir nok omtrent den samme uansett hva du velger.
    Jatakk,begge deler sa`n.Nostalgien er blitt mere iteressant,men kal det daglig bruk også.Vinterhalvåret blir det mere musikk bruk,mens sommeren nærmest ubrukt.Kunne tenke meg å kjøre tv`n gjennom anlegget,og da må det gå via bluetuth,Fått til det nå med en gammel panasonic.
    Når en har vokst opp med tandberg i huset,gjør det lett noe med meg og flere til.Ja,nostalgien har fått sin plass,men ikke til en hvær pris.Jeg vil at det kan brukes og ikke være rent utstillingsobjekt.Har ikke reflektert vidre over det før H-9 ern røyk.Slo på stortromma og skulle ikke ha noe dritt,nei.Fikk tak i en 5.2 reciver på 130w.Men fy for noe dritt for en som ikke er ung og oppegående med alt son jeg kaller tull å tøys.Må tydligvis ha aktiv sub til den.Fikk ikke justert lydbildet,måtte bruke forhåndsprogremerte lydalternativer,osv.Sikkert bra men for moderne for meg,Etter det,savnet jeg Tandbergen,enkelt og greit og et lydbilde som passer min hørsel,og begynte å lete.Og så ble notalgi/hobby interessen vekket til live igjen.Har vel altid sikklet på H-10,siden den kom.Nå er den overkommlig selv om den kansje er gammeldags,men det er jeg og,så da passer det bra.Vet ikke,og husker i farten hvorfor jeg ikke faller for H-11.Da står heller H-12 høyere i kurs for meg.Prøver å følge med å lese det jeg finner.Nå fattet jeg plutselig interessen for TR 220 nå.Kansje pga.utseendet.Har ikke sett så mange av de nå,og de er gjerne noe dyrere enn Tr 200,så kan man lure på om det er verdt den ekstra prisen.Fin vinterhobby.
     

    Tandstum

    Medlem
    Ble medlem
    12.03.2023
    Innlegg
    13
    Antall liker
    3
    Sted
    Oslo
    @Håkon_Rognlien skrev en artikkel for snart 20 år siden hvor han testet H10 mot det som var gromsaker den gang. Mener jeg har den her et sted... se vedlegg

    For H10 var det vel på samme tiden et prosjekt på gang hvor man tenkte plukke komponenter til pre/RIAA ut av H10 for montering på nytt PCB uten alle bryterkontaktene og andre feilkilder. Sammen med bedre strømforsyning og RCA kontakter for ta fram et moderne produkt med lyden av vintage Tanberg.

    Om du fortsatt er i markedet for en SS11 merk at denne modellen hadde noen oppgradinger underveis. Hvor man bl.a. tok i bruk annen transformator og utgangstransistorer ca 1 år inn i produksjonen. Og senere en kosmetisk endring med firkantede knapper.

    Vær litt forsiktig med volumkontrollen i Tanberg radioer ved demontering. Mange av modellene har en variabel loadness på samme kontroller. Disse kan være vanskleg å finne erstatning for om en er uheldig og lager sprekk i dem.
    Artig med gammelt lesestoff.(pdf filen).Hvis jeg går for en ss-11,så hadde jeg sett for meg den med firkant knapper.Er det ikke ss 11-73 de kaller den.Den serien har vel ikke vært vidre endret/oppdatert innvendig?Var det den med de svarte runde knappene du mente som ble oppgradert?
     

    Tandstum

    Medlem
    Ble medlem
    12.03.2023
    Innlegg
    13
    Antall liker
    3
    Sted
    Oslo
    Skal prøve å legge ut noen bilder for de nysjerige fra katta i sekken prosjektet mitt.Det manglet ikke på soppsporer/mugg i den.Tok bildene etter jeg hadde kostet den ren med sånn bløt sminkekost som kvinnfolka bruker,og blåste rent med ballong blåse som lingner på den de pumper opp blodtrykksmåleren på.Etter det,så sprayet jeg forsiktig der det var beveglige deler.Nå har jeg fått løsnet opp alt,og bare ett knips med tommel og pekefinger på AM søkeren,så går den nesten over hele skalaen av seg selv.Det var gøy.Det som ikke var så gøy,var når jeg satte i kontakten og skulle lytte mere på den trafoaktige lyden.Etter 5 min freste det og røykskya stod ut.Å fy som det luktet.Ikke noe teknisk lukkt
    IMG_20230314_151745.jpg
    IMG_20230314_151647.jpg
    IMG_20230314_150148.jpg
    IMG_20230314_150317.jpg
    IMG_20230314_150246.jpg
    IMG_20230314_150139.jpg
    IMG_20230314_151525_1.jpg
    IMG_20230314_145647.jpg
    ,men mere som hestemøkk fjøs.Så ikke noe svidd/brent men den store grønne kondensatoren? var ekstra varm.Er jo litt spennende også,og det er ikke akkurat noe klenodie jeg fikk tak i.
     

    mnUnm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.05.2005
    Innlegg
    194
    Antall liker
    48
    Tror nok du får lyden tilbake ved å bytte begge de store grønne kondensatorene.
    Jeg synes printkortene ser veldig fine ut, har sett mye verre, og som VIRKER.
    Det er nok en tidlig modell du har, og de har noe problemer med "svarte stifter"
    Sjekk stiftene som stereodekoderen står på, tipper de også er svarte og dårlig kontakt.
    Ellers rense de stiftene som har ledninger og stift.
    Stift.png

    Her er stiftene til strømforsyning av utgangsforsterker, men sjekk alle slike stifter, for der kan du ha en del dårlige forbindelser.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.464
    Antall liker
    17.200
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Vet ikke,og husker i farten hvorfor jeg ikke faller for H-11.Da står heller H-12 høyere i kurs for meg.
    Nå fattet jeg plutselig interessen for TR 220 nå.
    Eneste forskjell på H11 og H12 er vel fargen på skalaglasset.
    TR 220: Ok design, men ikke allverden mht "resten".
     

    mnUnm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.05.2005
    Innlegg
    194
    Antall liker
    48
    Utgangstransistorene på H10 og H12 er samme type, H11 har andre transistorer på utganger.
    H12 har 2 stk. 10.000 uf kondensatorer på utganger og gir mer enn H11 og H10 som har 2 stk. 4700 uf.
    H12 er en bra utgave.
     

    Tandstum

    Medlem
    Ble medlem
    12.03.2023
    Innlegg
    13
    Antall liker
    3
    Sted
    Oslo
    Eneste forskjell på H11 og H12 er vel fargen på skalaglasset.
    TR 220: Ok design, men ikke allverden mht "resten".
    På sikt så har jeg øye til H-12.Må komme i havn med mere "lavpris" prosjektet først.En læringsprosess,og begynner nedenfra.
    Har hørt mye positivt om Tr 200,og trodde 220 var det samme,bare med 2w mere i utgansefekt.Faller for utseendet på 220`n.
     

    Tandstum

    Medlem
    Ble medlem
    12.03.2023
    Innlegg
    13
    Antall liker
    3
    Sted
    Oslo
    Utgangstransistorene på H10 og H12 er samme type, H11 har andre transistorer på utganger.
    H12 har 2 stk. 10.000 uf kondensatorer på utganger og gir mer enn H11 og H10 som har 2 stk. 4700 uf.
    H12 er en bra utgave.
    Godt å vite.Så er det også bra pris på 12èrn,men man får vel det man betaler for.
     

    Tandstum

    Medlem
    Ble medlem
    12.03.2023
    Innlegg
    13
    Antall liker
    3
    Sted
    Oslo
    Tror nok du får lyden tilbake ved å bytte begge de store grønne kondensatorene.
    Jeg synes printkortene ser veldig fine ut, har sett mye verre, og som VIRKER.
    Det er nok en tidlig modell du har, og de har noe problemer med "svarte stifter"
    Sjekk stiftene som stereodekoderen står på, tipper de også er svarte og dårlig kontakt.
    Ellers rense de stiftene som har ledninger og stift.
    Vis vedlegget 901819
    Her er stiftene til strømforsyning av utgangsforsterker, men sjekk alle slike stifter, for der kan du ha en del dårlige forbindelser.
    Er det ikke serienr.som står på bilde 5.
     

    lars-chr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.12.2005
    Innlegg
    301
    Antall liker
    104
    Utgangstransistorene på H10 og H12 er samme type, H11 har andre transistorer på utganger.
    H12 har 2 stk. 10.000 uf kondensatorer på utganger og gir mer enn H11 og H10 som har 2 stk. 4700 uf.
    H12 er en bra utgave.
    Det er vel ikke helt riktig. Skrivefeil, eller sammenblanding?

    Huldra 11 og 12 har samme utgangstransistorer: BD 609 og 610 eller tilsvarende.

    Huldra 10 (og forsterkeren TA300 som har samme utgangstrinn) har MJE 2955 og 3055.

    Huldra 10 har 4700uF-kondensatorer i utgangene.

    Huldra 11/12 er DC-koblet (‘’balansert’’ strømforsyning) og har ikke kondensatorer i utgangene.

    Kondensatorene i strømforsyningen til utgangstrinnet er 4700uF på H10, 2x 4700uF på H11 og 2x 10.000uF på H12.

    H12 skal ha diverse små forbedringer i elektronikken over H11, men jeg kan ikke på stående fot si nøyaktig hvilke. Det skal finnes en 2x60-watts utgave av H12 – en blanding av H12 og TR2060, men den er nok ganske sjelden.
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.396
    Antall liker
    3.428
    Torget vurderinger
    0
    Har hørt mye positivt om Tr 200,og trodde 220 var det samme,bare med 2w mere i utgansefekt.Faller for utseendet på 220`n.

    TR 220 har en något modernare effektstegsdel än TR 200. Personligen föredrar jag TR 220.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.169
    Antall liker
    9.495
    Hmm...kanskje jeg må dra frem min TR200 igjen. Det er en førserieutgave med noen avvik fra produksjonsmodellen, mer vet jeg ikke om den. Men fin er den.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.062
    Antall liker
    2.521
    Som Lars Chr sier i post #32 skjer det større endringer fra Huldra 11. Om det er til det bedre må den enkelte selv avgjøre.
    Huldra 10 er regnet som det siste flagskipet av Tandberg's "romantiske og ørevennlige" periode. Med enkel strømforsyning og utgangskondensatorer til å blokkere DC spenning ut på høytalerne. Merk at kondensatorene derfor ikke er del av strømforsyning slik noen antydet tidligere.

    For H10 har jeg sett på noen av de siste modellene at utgangskondensatoren ble endret fra 4700 til 3300 µF. Om dette var gjort for å kuttte kostnader eller om det mest var noen få tilfeller pga logistikkproblem med 4700 µF vites ikke. Forskjellen blir likevel ubetydelig for lyden.

    Huldra 12 skal være samme som TR-2030 som var min første "ordentlige" forsterker som guttunge. Forskjellen er at TR-2030 kun har FM radio.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn